x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Externe REALITĂŢI DE PESTE OCEAN / Legi americane făcute cu picioarele

REALITĂŢI DE PESTE OCEAN / Legi americane făcute cu picioarele

de Mihaela Biliovschi    |    20 Noi 2008   •   00:00

Corespondenţă din Washington
În statul american Nebraska părinţii îşi abandonează copiii ca pe saci de gunoi, ”datorită” unei legi scrise cu picioarele. Din cauza unor legi gândite cu picioarele, printre altele, companiile auto au ajuns să cerşească la poarta Guvernului. Muncitorii disponibilizaţi primesc salarii întregi până la vârsta de pensionare.



ABANDONAT LA 19 ANI. Vestea că legislatorii din Nebraska nu au pus limită de vârstă pentru copiii care pot fi abandonaţi ”legal” în spitale s-a răspândit ca holera. Americani de peste tot s-au debarasat de copii ca de sacii de gunoi la porţile spitalelor. Cel mai în vârstă abandonat are 19 ani. Legea face referire la ”copii”, dar nu stabileşte o limită de vârstă. Adulţii au ales să înţeleagă că în categoria ”copii” se încadrează ”minori”, caz în care vârsta maximă de încadrare este de 19  ani.  

SAFE-HAVEN. Legea ”safe-haven” a fost creată pentru a da dreptul părinţilor să-şi lase nou-născuţii în spital, în grija statului. În aceste condiţii s-a dorit evitarea situaţiilor în care bebeluşii sunt abandonaţi pe străzi sau aiurea de către părinţii care vor să se debaraseze de responsabilităţi. Legea a fost votată în februarie.
Numai că situaţia a ieşit de sub control. Intervievaţi, unii au spus că motivele abandonului sunt pierderea serviciului sau a casei din cauza crizei economice. Alţi părinţi au scăpat de copii pentru că nu s-au mai putut înţelege cu ei. Într-un alt caz, în urma divorţului, părinţii au abandonat copilul pentru că nici unul nu a vrut să-şi asume custodia acestuia.

BANI PENTRU STAT DEGEABA.  Mii de foşti muncitori în industria auto americană primesc salarii întregi în timp ce ”taie frunză la câini”. Nu-i glumă, ci o altă hibă a unei societăţi manipulate de avocaţi. Muncitorii disponibilizaţi din industria auto sunt plătiţi din fondul unui program numit ”jobs-bank”.

Programnul a fost stabilit în 1984 ca urmare a discuţiilor contractuale dintre Uniunea Muncitorilor în Auto (United Auto Workers Union) şi cele trei mari companii, sau ”The Big Three” - General Motors, Ford Motor Co. şi Chrysler Corp. Programul a fost stabilit să garanteze salarii şi beneficii membrilor uniunii a căror slujbă este eliminată - fie din cauza restructurărilor, fie din cauza progresului tehnoligiei.

După unele estimări, GM are aproximativ 5.000 de muncitori în ”jobs-bank”, dar oficialii GM ascund numărul real. Conform documentelor, GM a semnat în 2003 un nou contract cu Uniunea Muncitorilor Auto în care compania a acceptat să contribuie cu 2,1 miliarde de dolari la programul jobs-bank pe o perioadă de 4 ani.
Ford Motor Co. a semnat un contract similar cu Uniunea, în care a acceptat să depună în cont 944 milioane de dolari.

ŞOMERI SALARIAŢI.  Muncitorii ajung să primească banii după ce au fost concediaţi şi au primit, timp de 48 de săptămâni, ajutor de şomaj plus un supliment din partea companiei ce totalizează 95 la sută din salariul lunar. Abia după 48 de săptămâni, foşii angajaţi sunt plătiţi sută la sută din programul jobs-bank, suma fiind echivalentă cu salariul brut. În toate cazurile, foştii muncitori pot fi remuneraţi din programul jobs-bank până când ating vârsta de pensionare sau până când îşi găsesc o nouă slujbă.  

OBAMA VREA, BUSH –NU!  Cele trei mari companii de producţie auto se zbat pe linia de plutire şi au ajuns să cerşească în faţa Guvernului pentru o linie de credit de 25 miliarde de dolari. GM a pus un clip informativ pe Youtube în care este descrisă situaţia actuală a companiei şi efectele falimentului asupra populaţiei americane, încercând să sensibilizeze oficialii. Administraţia Bush a declarat că ”nu este vina preşedintelui” pentru situaţia falimentară în care se află companiile auto. Barack Obama însă şi-a arătat dispoziţia de mai multe ori de a susţine producătorii auto în perioada crizei şi de a-i ajuta să treacă peste marele Hop.

PIERDERI  ISTORICE.  GM, la fel ca şi celelalte companii de producţie auto, a pierdut piaţa de desfacere în favoarea concurenţei de peste hotare. Mai mult, preţul imens al benzinei a dus la o scădere abruptă la vânzarea camionetelor. GM a pierdut peste 4 miliarde de dolari numai anul acesta, lucru ce va duce la închiderea a 12 uzine de producţie şi disponibilizarea a 30.000 de muncitori ce se vor alătura celor existenţi deja în programul jobs-bank.

×
Subiecte în articol: externe auto