x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Externe Rezerve de petrol si energie mai scumpa

Rezerve de petrol si energie mai scumpa

14 Mai 2004   •   00:00

INTEGRARE

Pentru a putea deschide negocierile la capitolul 14 in prima jumatate a anului 2002, Romania a trebuit mai intai sa rezolve o serie de deficiente grave.
DIANA RUCINSCHI

In 1999 a fost eliminata subventia incrucisata dintre consumatorii casnici si cei industriali la energie electrica, in 2000 intre energia electrica si cea termica, iar in 2001 intre consumatorii casnici si industriali de gaze naturale. Acestea au fost doar primele masuri pe care Romania a trebuit sa le ia pentru a se alinia la cerintele europene. A urmat infiintarea Autoritatilor de Reglementare si a Operatorului de Piata, institutii de baza in functionarea pietelor de energie, petrol si gaze. O a treia, inca in desfasurare, este restructurarea sistemului energetic national (SEN).

Cele mai delicate chestiuni ale negocierilor se refera la constituirea stocurilor minime de produse petroliere, liberalizarea pietelor energiei electrice si a gazelor naturale, siguranta nucleara, sursele regenerabile de energie, eficienta energetica si impactul asupra mediului.

Liberi sa ne alegem furnizorul

Liberalizarea pietei energiei electrice si a gazelor naturale presupune existenta mai multor companii concurente si, implicit, libertatea de a-ti alege furnizorul. Aceasta libertate este rezervata in prezent doar consumatorilor eligibili, mari companii al caror consum depaseste anumite plafoane bine stabilite si care au acces la reteaua de transport si distributie. Ea nu priveste in nici un caz consumatorul casnic.

Graba la privatizari

Pana in prezent, Romania s-a conformat, cel putin teoretic, cerintelor Uniunii Europene in ceea ce priveste liberalizarea pietelor de gaze si energie electrica. Deschiderea pietei in ceea ce priveste piata gazelor naturale este de 30% din ianuarie 2003, iar companiile care vor sa obtina statutul de consumator eligibil trebuie sa aiba un consum minim anual de 4 milioane mc. In prezent exista 41 de consumatori eligibili. Pentru anul trecut erau programati pentru privatizare cei doi distribuitori regionali, Distrigaz Nord si Distrigaz Sud, dar procesul a fost intarziat.

Demararea privatizarii in subsectorul de distributie si apoi in cel de producere a energiei electrice, adica Electrica si Termoelectrica, sunt printre prioritatile din anul acesta.

Din 2007, daca directivele adoptate anul trecut vor fi respectate, toti consumatorii, inclusiv cei casnici, vor avea dreptul sa-si aleaga furnizorul de energie electrica si gaze naturale.

SOS - carbunele!

Carbunele este una dintre sursele cele mai controversate in UE. Consumul sau este in scadere, in beneficiul gazelor naturale si al petrolului. Motivul principal, poluarea. Productia de energie a Romaniei are la baza carbunele. Circa 38% din productia totala de energie electrica din Romania se realizeaza in centrale pe carbune, iar acest procent nu poate fi modificat prea usor, data fiind infrastructura centralelor si rezervele existente de carbune. Romania are nevoie in continuare de o productie de 3-3,5 milioane tone de huila, altfel ar trebui sa importam aceasta cantitate si costurile ar creste.

Pentru carbune in general, si pentru sectorul minier din Romania, in special, urmeaza vremuri negre. Ajutorul de stat trebuie sa fie acordat si in realitate doar pentru inchiderea de mine, pentru protectia mediului, precum si refacerea ecologica a zonelor miniere dezafectate. Pentru inchiderea minelor au fost alocate fonduri, inclusiv de la Banca Mondiala, in valoare de 14 milioane euro.

In plus, din 2008 se va aplica in UE o directiva care impune reducerea emisiilor oxizi de azot si dioxizi de sulf la toate termocentralele cu o capacitate mai mare de 50 MWh.

Petrol pentru zile negre

Statele membre si-au luat obligatia sa creeze stocuri de produse petroliere cel putin egale cu consumul intern mediu zilnic pe ultimele 90 de zile din anul calendaristic anterior. Statele Uniunii vor folosi aceste stocuri ori de cate ori se confrunta cu dificultati grave sau daca preturile la petrol explodeaza. Romania ca si celelalte state candidate, cu exceptia Ungariei, a solicitat o perioada de tranzitie de 5 ani, deoarece are capacitatea de stocare, dar nu are produsele petroliere si nici fonduri sa le achizitioneze. Costurile anuale estimative pentru achizitionarea titeiului si produselor petroliere, incepand cu 2002, sunt de 48 milioane euro. Romania va constitui stocuri minime egale doar cu consumul mediu pe ultimele 67,5 de zile, intrucat este tara producatoare de petrol, iar consumul este acoperit in proportie de circa 50% din productia interna. Romania nu va constitui stocuri minime in alte state membre, asa cum recomanda legislatia europeana, deoarece dispune de capacitati de depozitare mai mari decat stocurile minime.

Energie si gaze naturale mai scumpe

Preturile in domeniul energiei sunt stabilite prin reglementare directa de catre autoritatile responsabile, pe baza costurilor de achizitie, la care se adauga costurile de transport, inmagazinare si distributie. Nu peste mult timp, preturile la energie vor include si costurile pentru investitiile de mediu, care nu vor fi deloc ieftine.

Romania va trebui sa alinieze preturile la cele ale Uniunii Europene. Daca in prezent 1.000 mc de gaze naturale costa 117 euro pentru populatie, in 2007, pretul gazelor naturale va fi de 160-163 de euro pe metrul cub. Pe de alta parte, deschiderea pietei electricitatii si a gazelor naturale va conduce la o concurenta puternica, ce ar trebui sa scada preturile. In plus, din 2007, toti consumatorii vor fi eligibili si vor negocia preturile, cu exceptia celor care nu vor dori sa-si exercite acest drept.
×
Subiecte în articol: externe romania naturale energie