Un avion al companiei Richmor Aviation a efectuat numeroase zboruri in cadrul programului CIA de extradari extraordinare, inclusiv catre Bucuresti, relateaza The Washington Post in editia electronica, prezentand detaliile unui proces intre contractori care a avut loc in Statele Unite.
CIA a incredintat o parte din operatiunile sale unor companii de aviatie mici, ale caror experiente anterioare au inclus transportarea echipelor sportive in tara.
Zborurile din august 2003, precum si zeci de alte zboruri catre Bucuresti, Baku, Cairo, Djibouti, Islamabad sau Tripoli, au fost organizate de compania Sportsflight din Long Island. Aceasta a inchiriat un avion de la Richmor Aviation, cu sediul in apropiere de aeroportul Columbia County din Hudson, New York. In cele din urma, Richmor a dat in judecata Sportsflight pentru incalcarea termenilor contractului.
In cadrul procesului, au fost dezvaluite costurile si rutele a numeroase zboruri CIA.
Deconturi extraordinare: hoteluri si vinuri scumpe
CIA a folosit avioane private in cadrul programului sau de extradari extraordinare pentru a micsora cheltuielile, dar facturile decontate au inclus hoteluri scumpe sau sticle de vin de 40 de dolari, arata documentele dintr-un proces intre contractori in SUA, relateaza Guardian, in editia online.
'Incercau sa controleze banii cheltuiti si voiau avioane ieftine pentru a indeplini misiunea', a declarat Don Moss, proprietarul unei companii de intermediere a inchirierii de avioane, Sportsflight, care a aranjat pentru o alta firma (Richmor) sa isi puna avioanele in serviciul Dyncorp, o companie militara privata care lucra in numele CIA.
Avionul Gulfstream IV a fost inchiriat cu 4.900 de dolari pe ora, iar membrii echipajului erau platiti cu 800 de dolari pe zi, potrivit documentelor judiciare. Acestia au pretins decontarea unor cheltuieli mari pentru mancare - sandvisuri de la magazinele de delicatese, in valoare de 19,95 dolari, sticle de vin de 39,95 de dolari fiecare - si au stat la hoteluri scumpe, de 391 de dolari pe noapte in Barcelona, in ianuarie 2004, de exemplu, sau de 277 de dolari pe noapte in Shannon pe coasta Irlandei, in august 2004.
Inainte de fiecare zbor, un ofiter administrativ de la Departamentul de Stat inmana o scrisoare care preciza ca misiunea ofera "suport legal pentru ambasadele americane din intreaga lume". Companiile au fost avertizate ca trebuie sa ofere explicatii detaliate cu privire la facturile lor, intrucat Dyncorp "opereaza foarte asemanator cu guvernul" si va respinge orice solicitare de decont considerata prea vaga.
In pofida incercarilor de a mentine costurile mici, facturile prezentate tribunalului ca probe arata ca unele operatiuni de extradare erau mult mai costisitoare decat se asteptau oficialii. In noiembrie 2002, de exemplu, avionul Gulfstream N85VM a facut un tur de sase zile de la Washignton, la Guantanmo Bay, Shannon, Dubai, Kabul si Edinburgh si inapoi in capitala americana. Factura Richmor a fost de 240.643 de dolari si 95 de centi, incluzand mancarea, taxele de aeroport si costurile aditionale pentru membrii echipajului.
O alta operatiune in aceeasi luna, in care avionul Gulfstream a zburat de la Washington la Kabul via Shannon si Dubai si s-a intors via Dubai si Luton (in nordul Londrei), a costat 198.930 de dolari si 30 de centi.
In august 2003, Richmor a trimis o factura de 301.113 dolari pentru opt zboruri de trei zile in care avionul Gulfstream a mers in Bangkok via Alaska si Japonia, in Kabul via Sri Lanka, si inapoi acasa via Dubai si Shannon. In aceasta operatiune ar fi fost extradat Encep Nuraman, liderul unei organizatii teroriste indoneziene, Jemaah Islamiyah, cunoscut sub numele de Hambali.