x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Externe Spania: Şapte zile de doliu regional şi trei de doliu naţional, pentru victimele accidentului de tren

Spania: Şapte zile de doliu regional şi trei de doliu naţional, pentru victimele accidentului de tren

de Istvan Deak    |    26 Iul 2013   •   11:57
Spania: Şapte zile de doliu regional şi trei de doliu naţional, pentru victimele accidentului de tren
Sursa foto: EPA/CABALAR

Spania este în doliu şi plânge alături de Galicia, comunitatea autonomă spaniolă în care s-a petrecut gravul accident de tren în urma căruia au murit 80 de oameni.

În Santiago de Compostela, unde Catedrala este ultimul punct din drumul pelerinilor, toate festivităţile organizate cu ocazia sărbătorii patronului oraşului au fost anulate, autorităţile regionale au declarat 7 zile de doliu, iar la nivel naţional au fost instituite 3 zile de doliu oficial. Panică, şoc, durere – sunt cuvintele care descriu cel mai bine atmosfera din Santiago de Compostela, capitala regiunii Galicia (N-V Spaniei), după tragedia de miercuri seara.

Nu sunt români printre victime
În regiune trăiesc 9.000 de români şi până acum nu există date că printre victime ar exista compatrioţi, potrivit unor surse citate de corespondentul RRA în Spania.

Cele mai importante cotidiene spaniole fac supoziţii, vineri, cu privire la cauzele accidentului, care par să fi fost legate de viteza excesivă, însă şi de proasta funcţionare a unui sistem de siguranţă a căilor ferate, care ar fi trebuit să frâneze trenul automat. „Trenul a frânat prea târziu”, scrie cotidianul El Pais. Noi detalii asupra înregistrării lăsate de mecanic dezvăluie excesul de viteză. "Trebuia să merg cu 80 de kilometri la oră şi merg cu 190", a spus mecanicul, care ar fi încercat să oprească trenul, odată ce s-a activat alarma. Mecanicul se află la spital, iar poliţia îl va interoga vineri, adaugă cotidianul spaniol citat de agerpres.ro.

De asemenea, acesta relatează şi despre tragedia prin care au trecut oamenii, dar şi despre reacţia promptă a pompierilor, poliţiei şi localnicilor, a personalului sanitar, dar şi a şoferilor de taxi, care s-au grăbit să meargă la locul accidentului pentru a salva şi ajuta victimele.

Viteză prea mare
Cotidianul El Mundo arată că trenul de tip Alvia mergea cu viteză pe o porţiune fără sistem de siguranţă, pe linia de tren de mare viteză. Tragedia a fost provocată de două erori, una umană şi alta la sistemele de frânare, consideră cotidianul spaniol. Mecanicul se grozăvea cu plăcerea pentru viteză: "Ce plăcere să faci să sară alarma unui radar!", scria el pe reţelele sociale în 2012, când circula cu 200 de kilometri la oră, potrivit informaţiilor publicate vineri de cotidianul ABC. Compania care gestionează Căile Ferate spaniole a confirmat în faţa judecătorului că trenul avea 190 de kilometri la oră, pe o porţiune pe care trebuia să aibă maxim 80. Poliţia l-a arestat pe mecanic, care a recunoscut după accident că avea viteză prea mare, mai notează cotidianul spaniol.

„De ce mergea cu 190 de kilometri la oră?”, se întreabă vineri cotidianul La Vanguardia, în ziua în care mecanicul trenului este chemat să dea declaraţii. Cercetarea ar trebui să clarifice şi dacă funcţiona sistemul care trebuia să atragă atenţia asupra vitezei excesive, precizează cotidianul. În plus, acesta scrie despre o durere imensă: 80 de morţi şi 168 de răniţi. Mecanicul însuşi era într-o stare de şoc: "Dumnezeule, câţi oameni au murit!", ar fi spus el. Galicia a plâns de ziua sărbătorii sale, mai notează publicaţia menţionată.

Durerea unei naţiuni
Cotidianul La Razon anunţă că premierul Mariano Rajoy a decretat trei zile de doliu oficial şi a promis că pentru autorităţi este o prioritate acum aflarea cauzelor accidentului. Regii Spaniei au mers să-i vadă pe răniţi şi şi-au manifestat sprijinul pentru rudele acestora: "Toţi spaniolii simt durere", a mărturisit regele Juan Carlos. Cotidianul El Periodico scrie în limba galiciană că „Galiza chora - Galicia plânge”. Nici în curba în care a avut loc accidentul nu exista cel mai bun sistem de siguranţă, observă publicaţia citată.

Recorduri nedorite
Accidentul feroviar petrecut miercuri în Galicia, care a cauzat moartea a cel puţin 80 de persoane şi rănirea altor 130, este cel mai grav dintre cele produse pe plan mondial de la începutul acestui an şi al doilea cel mai grav din Spania din 1944 încoace.Accidentul de tren care a lăsat în urmă cel mai mare număr de morţi în 2013, după cel din Spania, este cel produs la 6 iulie în oraşul canadian Lac-Megantic, provincia Québec, la 250 de kilometri est de Montreal şi a fost considerat cel mai grav din America de Nord din 1989 încoace. Iniţial s-a vorbit de 20 de morţi, 50 dispăruţi şi 2.000 de persoane evacuate după deraierea şi incendierea unui tren încărcat cu hidrocarburi. Săptămâna trecută, autorităţile canadiene au informat că mai erau de recuperat cinci corpuri de la locul accidentului, ceea ce ridică la 47 numărul total al victimelor.

Al treilea accident mai grav din acest an s-a produs la 15 ianuarie în Egipt, când un tren care transporta recruţi ai armatei în provincia Gizeh a deraiat şi a cauzat moartea a 19 persoane şi rănirea altor 107.

În ceea ce priveşte Spania, cel mai tragic accident s-a produs în 1944, când un tren care circula dinspre Madrid spre Galicia s-a ciocnit într-un tunel cu o locomotivă. Bilanţul oficial oferit de compania feroviară consemna 78 de morţi şi 75 de răniţi, însă se estimează că atunci au murit aproximativ 500 de persoane, potrivit presei spaniole.

A urmat, în 1972, un accident în care şi-au pierdut viaţa 77 de persoane după deraierea unui tren pe ruta Cádiz-Sevilla, în sudul Spaniei. Acest tren cu 200 de pasageri şi patru vagoane a plecat din gara El Cuervo (Sevilla) în pofida semnalelor care interziceau acest lucru şi, după câteva minute, s-a ciocnit frontal cu trenul expres Madrid-Cádiz, care avea 500 de pasageri şi 14 vagoane. 

×
Subiecte în articol: accident tren accident feroviar spania