Oficialii europeni sustin pozitia CNA, potrivit careia spoturile electorale nu trebuie sa aiba un regim special, ci trebuie difuzate laolalta cu reclamele comerciale. Interzicerea publicitatii negative este lasata de UE la latitudinea CNA.
Interdictie pe ecranNegociatorul-sef al UE pentru Romania, Enrico Pasquarelli, si Directia pentru Extindere a Comisiei Europene sustin ca spoturile electorale nu trebuie sa mai aiba un regim preferential, ci sa fie difuzate la un loc cu reclamele obisnuite.
Consiliul National al Audiovizualului (CNA) a avut castig de cauza in disputa privind difuzarea publicitatii electorale in regim comercial. Dupa ce parlamentarii din Comisia electorala au adoptat un amendament, prin care spoturile politice ar trebui difuzate separat de reclamele obisnuite, oficialii Uniunii Europene arata ca publicitatea politica trebuie sa intre in regim comercial, dand dreptate CNA. Astfel, spoturile publicitare ale candidatilor la Presedintie ar trebui sa apara, in aceasta campanie electorala, alaturi de reclamele la detergenti si ciocolata. O scrisoare a Directiei pentru Extindere a Comisiei Europene, care invoca articolul 1 al Directivei Televiziunea fara Frontiere, arata ca publicitatea politica nu poate fi considerata ca fiind o forma diferita de publicitate si trebuie sa se incadreze in limita celor 12 minute pe ora dedicate reclamelor.
Cerere catre
Parlament
Presedintele CNA, Ralu
Filip, a trimis Parlamentului
opinia oficialilor europeni,
asteptand ca membrii
Comisiei electorale sa revina
asupra amendamentului lor.
Ralu Filip spune ca amendamentul
parlamentarilor
nu este "corect" si ca, oricum,
doar CNA are dreptul
sa emita reglementari in domeniul
audiovizual. Daca
alesii nu vor reveni asupra
deciziei, CNA va contesta
legile electorale la Curtea
Constitutionala.
Publicitate
negativa
In privinta publicitatii
negative, pe care CNA vrea
sa o interzica, oficialii europeni
lasa decizia la latitudinea
acestei institutii. Scrisoarea
Directiei pentru Extindere
arata ca hotararea
de interzicere a spoturilor
negative "nu pare disproportionata", daca este justificata
de interesul public.
CNA nu cedeaza
Ralu Filip a spus ca CNA
isi mentine pozitia, in ciuda
impotrivirii partidelor.
"Politicienii trebuie sa
spuna ce vor sa faca, nu ce
nu au facut ceilalti", sustine
Ralu Filip, adaugand ca spoturile
prin care sunt "desfiint
ati" adversarii politici
suprima dreptul la replica
si prezumtia de nevinovatie.
In plus, Filip este convins
ca supararea partidelor vine
din faptul ca toate isi prega
tisera spoturi negative
pentru aceasta campanie
electorala.
Pasquarelli sustine CNA
Pozitia Directiei pentru Extindere
din cadrul Comisiei Europene
este intarita si de opinia
negociatorului-sef al Uniunii
Europene pentru Romania,
Enrico Pasquarelli. Acesta a
trimis si el o scrisoarera
spuns CNA, in care afirma
ca publicitatea electorala "nu
poate fi considerata o forma
diferita de publicitate si trebuie
incadrata in limita celor
12 minute pe ora dedicate
publicitatii comerciale
MONICA IORDACHE