x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Externe Zborurile CIA stropite cu vin în hoteluri scumpe

Zborurile CIA stropite cu vin în hoteluri scumpe

de Sînziana Stancu    |    01 Sep 2011   •   13:42
Zborurile  CIA stropite cu vin în hoteluri scumpe

Cu ocazia unui proces judiciar desfasurat la New York, intre companii particulare de aviatie care au avut contracte cu CIA pentru transportul agentilor secreti in misiunile de capturare a presupusilor teroristi, au iesit la iveala, in premiera, amanunte despre “inginerii financiare' privind decontarea cheltuielilor acestor zboruri care, aparent, ar fi facut economie in controversatul programul agentiei americane de extradari extraordinare, dezvaluie The Washington Post.

Incepand din 2002, o parte semnificativa din misiunile CIA a fost indeplinita folosind avioanele unei mici companii particulare care, pana atunci transportase echipe sportive in tara. In documentele judiciare este mentionat si Bucurestiul, intre alte capitale de pe glob, ca Baku (Azerbaidjan), Cairo (Egipt), Islamabad (Pakistan) sau Tripoli (Libia), pe unde au trecut aceste avioane spre “inchisori secrete' despre care s-a spus ca s-ar fi aflat pe aceste teritorii. Zborurile secrete ale CIA au fost organizate in principal de compania Sportsflight, din Long Island, care a subcontractat firma Richmor Aviation, cu sediul in apropiere de aeroportul Columbia Country, din Hudson. Ulterior, Richmor a dat in judecata Sportsflight pentru incalcarea contractului.

Teoretic, CIA a pretins ca folosit avioane private in cadrul programului sau de extradari cu scopul de a micsora cheltuielile. Dar in realitate, facturile decontate au inclus hoteluri scumpe sau sticle de vin de 40 de dolari, precum si alte deconturi, dupa cum arata documentele ce formeaza aproximativ 1.500 de pagini din procesul intre contractori si subcontractori. "Incercau sa controleze banii cheltuiti si cereau avioane ieftine pentru a indeplini misiunea", a declarat Don Moss, proprietarul Sportsflight, care a subcontractat Richmor, cerandu-i sa-si puna avioanele in serviciul Dyncorp, din Falls Church, o companie militara privata care lucra pentru CIA.

De pilda, in noiembrie 2002, avionul Gulfstream N85VM a facut un tur de 6 zile din Washignton, la Guantanmo Bay, Shannon, Dubai, Kabul si Edinburgh si inapoi, iar factura misiunii a fost de 240.643 de dolari si 95 de centi, incluzand mancarea, taxele de aeroport si costurile aditionale pentru membrii echipajului. In aceeasi luna, avionul Gulfstream a zburat de la Washington la Kabul via Shannon si Dubai si s-a intors via Dubai si Luton (in nordul Londrei), iar misiunea a costat 198.930 de dolari si 30 de centi.

In august 2003, Richmor a trimis o factura de 301.113 dolari pentru opt zboruri de trei zile in care avionul Gulfstream a mers in Bangkok via Alaska si Japonia, in Kabul via Sri Lanka, si inapoi acasa via Dubai si Shannon, operatiune in care ar fi fost extradat Encep Nuraman, liderul unei organizatii teroriste indoneziene, Jemaah Islamiyah, cunoscut ca “Hambali'. Avionul companiei Richmor a fost identificat public in 2005, dupa ce a fost folosit in transportarea lui Abu Omar, un cleric musulman capturat la Milano si dus in Egipt. Potrivit documentelor judiciare, timp de 36 de luni, avionul Richmor a zburat 1.258 de ore pentru CIA, inclusiv zboruri de rutina pentru transferul personalului la Guantanamo Bay sau alte destinatii. Compania a incasat 4.900 de dolari pe ora de zbor si a castigat cel putin 6 milioane in 3 ani.

Date “usor confuze si total nerelevante'

Europarlamentarul liberal Norica Nicolai, care a coordonat comisia parlamentara privind inchisorile CIA, a declarat ca noile informatii sunt"usor confuze si total nerelevante privind intentia de a dovedi acest schimb de prizonieri sau a unor inchisori pe teritoriul Romaniei'. Nicolai, citata de Mediafax, a mai precizat ca “o ancheta parlamentara nu are mijloacele unei anchete judiciare. Noi am exclus clar posibilitatea existentei unor inchisori, dar niciodata transferurile de detinuti, pentru ca potrivit Conventiei de la Chicago, Romania nu a avut niciodata posibilitatea sa intre in aeronavele americane si sa investigheze in interiorul lor. Cred ca daca ar fi dorit cineva sa afle ceva in legatura cu aceasta poveste, ar fi trebuit sa o faca la momentul respectiv, adica 2003, 2004, 2005".

La randul lor, avocatii firmei londoneze Reprieve, care au prezentat dovezile din dosarul de la New York cotidianului Washington Post, au afirmat ca acestea “spun o poveste deprimanta despre eforturile CIA de a-si ascunde activitatile ilegale, despre pretul platit pentru transportul prizonierilor si despre camerele de tortura din intreaga lume".

×