x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Externe Zeci de milioane de euro pentru campania electorală din Germania, de la marile companii

Zeci de milioane de euro pentru campania electorală din Germania, de la marile companii

de Istvan Deak    |    21 Sep 2013   •   14:56
 Zeci de milioane de euro pentru campania electorală din Germania, de la marile companii

Alegătorii germani sunt chemaţi la urne duminică, pentru legislativele care ar urma să îi aducă Angelei Merkel sansa unui nou mandat de cancelar.

Partidele politice din Germania au cheltuit zeci de milioane de euro în campania pentru alegerile de duminică, o bună parte din finanţări provenind de la mari companii care concurează pentru influenţă în viitorul Guvern, relatează site-ul thelocal.de într-o interesantă analiză despre finanţarea acestei campanii electorale.

Campania electorală este scumpă

Chiar dacă partidele din Parlament primesc finanţare din partea statului, o campanie electorală este scumpă şi, prin urmare, partidele au încercat să obţină bani de la donatori privaţi, explică site-ul citat, care face o prezentare a finanţării pe fiecare partid în parte.
Creştin-democraţii cancelarului Angela Merkel au cheltuit 20 de milioane de euro pentru campania lor, în încercarea de a rămâne la putere. Partenerii lor de coaliţie, liberal-democraţii (FDP), au cheltuit 4 milioane de euro, potrivit publicaţiei Handelsblatt.
Atât Verzii, cât şi Partidul Stângii (Die Linke) au investit 5,5 milioane de euro în speranţa că vor face parte din viitorul Guvern.
Însă social-democraţii sunt cei care au cheltuit cel mai mult, investind 23 de milioane de euro în tentativa de a-l face pe candidatul lor, Peer Steinbrück, viitorul cancelar al Germaniei. O parte din toţi aceşti bani provin de la mari companii, notează thelocal.de. În Germania, companiile sunt obligate să facă donaţii publice de cel puţin 50.000 de euro.

Ce spun sondajele

Coaliţia de centru-dreapta condusă de cancelarul Angela Merkel conduce cu un mic avans în faţa opoziţiei într-un sondaj de opinie realizat de institutul Emnid, în perspectiva alegerilor parlamentare din 22 septembrie, şi care urmează să apară în ediţia duminicală a publicaţiei Bild.
Astfel, coaliţia formată din Uniunea Creştin-Democrată/Uniunea Creştin-Socială (CDU-CSU) şi liberali (FDP) este preferată de 45% din electoratul german faţă de coaliţia de centru-stânga alcătuită din Partidul Social Democrat (SPD, condus de Peer Steinbruck), Verzi şi stânga radicală Die Linke - preferată de 44% din germani (din care 26% SPD, 9% Verzii şi 9% Die Linke).
Sondajul Edmin mai relevă că formaţiunea eurosceptică „Alternativa pentru Germania”, care a înregistrat o ascensiune extraordinară în ultimele săptămâni, este susţinută de numai 4% dintre germani, cu un procent sub pragul minim necesar accederii în Parlament. Alte sondaje însă dau ca sigură accederea în Parlament a euroscepticilor.

Complicaţii

Indiferent însă de rezultatul scrutinului de duminică din Germania, al 18-lea Bundestag va trebui să colaboreze cu o Cameră Cuperioară a Parlamentului (Bundesrat, ce reprezintă cele 16 landuri) dominată de SPD şi Verzi, în condiţiile în care creştin-democraţii au pierdut alegerile regionale în multe landuri importante în ultimii ani.

Bani pentru partide

În lunile iulie şi august, Asociaţii Industriilor Chimice (VCI) a donat 100.000 de euro pentru creştin-democraţi şi 64.000 de euro pentru liberal-democraţi.
Printre companiile reprezentate de VCI se numără giganţii farmaceutici Bayer, BASF şi Evonik.
Grupul ar fi donat de asemenea 50.000 de euro pentru social-democraţi şi 10.000 de euro pentru Verzi, potrivit Handelsblatt.
Atât CDU, cât şi SP au obţinut 100.000 de euro de la gigantul auto Daimler, care a oferit de asemenea 40.000 de euro pentru CSU, FDP şi Verzi. Partidul Stângii nu a obţinut, în schimb, nimic. „Scopul donaţiei este de a sprijini partidele în a pune în practică voinţa poporului”, a declarat o purtătoare de cuvânt a Daimler, citată de Handelsblatt.
Producătorul auto BMW a ales să nu ofere donaţii în bani. În schimb, le oferă tuturor partidelor reprezentate în Parlament posibilitatea de a folosi gratuit maşini.
Gigantul de retail Tengelmann nu a fost însă atât de imparţial, precizează thelocal.de. Compania a cumpărat vineri o pagină de reclamă în Handelsblatt, în care le-a cerut oamenilor să voteze pentru creştin-democraţii conduşi de Angela Merkel.





 




 

×