x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Locale Bucureştiul are o reţea de tramvaie ce n-a văzut Estul

Bucureştiul are o reţea de tramvaie ce n-a văzut Estul

de Diana Scarlat    |    10 Iul 2019   •   09:30
Bucureştiul are o reţea de tramvaie ce n-a văzut Estul

În ciuda aparențelor, Capitala nu va rămâne fără tramvaie, în următoarea perioadă, ci va avea mai multe. Proiectul actualului director interimar al Societății de Transport București este de a redeschide linia 5 până la finalul anului, pe lângă linia 41, pentru care STB a dat aviz de suspendare doar până la 1 septembrie. Următoarea etapă ar fi prelungirea liniilor și cel puțin dublarea numărului acestora, ca soluție pentru decongestionarea traficului în București, cu mijloace de transport ecologice. Capitala are cea mai mare reţea de tramvaie din centrul şi sud-estul Europei, dar nu are suficiente tramvaie: 200, faţă de necesarul de 500.

 

Problemele traficului din Capitală s-au înmulțit, de când a fost închisă linia tramvaiului 5, apoi cea a tramvaiului 41 – ultima fiind la baza haosului din traficul rutier, din ultima săptămână. Totuși, nici Primăria Capitalei, nici STB nu ar vrea să renunțe la liniile de tramvai, ci chiar se dorește prelungirea lor. „Intenționăm să repunem pe linie tramvaiul 5, până la finalul anului. Există un tronson nemodernizat, de la Ștefan cel Mare până la Podul Băneasa, la care lucrăm în prezent, în regie proprie. Problema este, însă, că trebuie să ne corelăm cu Primăria Capitalei, pentru că marea problemă a fost că la bucla de pe strada Grațioasă nu se poate întoarce, din cauza unui litigiu blocat în instanță. Noi trebuie să ne corelăm cu ei, astfel încât să poată întoarce tramvaiul acolo unde au fost probleme juridice, în ultimii ani. Știu că PMB a rezolvat problema juridică”, a declarat, pentru Jurnalul, Andrei Creci, directorul STB.

Înlocuirea cu autobuze e soluție de moment

Pe linia tramvaiului 5 circulă acum autobuzul 605, dar soluția cea mai bună pentru degajarea traficului rutier este reintroducerea mijloacelor de transport pe șine. Există și intenția de a se prelungi linia tramvaiului 5 dincolo de Aeroportul Băneasa. Despre lucrările care au suspendat linia tramvaiului 41, directorul STB spune că a dat aviz doar până la 1 septembrie, astfel încât firmele care fac lucrările sunt obligate prin contractele cu PMB să finalizeze proiectele până la sfârșitul verii. „Lucrările au ajuns acum în dreptul liniei tramvaiului 41, dar de la 1 septembrie, tramvaiul trebuie să circule din nou. Comisia tehnică de siguranță a circulației din primărie a dat aviz doar pentru două luni. Noi nu putem decât să asigurăm linia navetă, cu autobuzele 641 și 642. Totuși, nu este același lucru, pentru că este greu să înlocuiești cu autobuze un tramvai care circula la două minute și transporta 200 de călători”, mai spune directorul STB. „Noi avem cea mai mare rețea de tramvaie din centrul și sud-estul Europei. Nu avem suficiente tramvaie, pentru nevoia reală din trafic. Avem doar puțin peste 200 și ar trebui să avem circa 500. În momentul în care le vom avea pe toate, atunci lumea chiar își va dori să folosească cel mai ecologic mijloc de transport din lume. Sunt țări care au scos tramvaiele și acum le repun”, explică Andrei Creci.

 

“În general, mă opun oricărei reduceri a rețelei de tramvaie. Noi avem în vedere prelungirea liniilor cu circa 11 kilometri, pe Chitila, Colentina, Alexandria și Olteniței. Mogoșoaia și-a făcut un PUZ coordonator în care a prevăzut tramvaiul. La felul în care se dezvoltă orașul, aceasta este o soluție foarte bună”- Andrei Creci, director STB.

Bucureştiul este paralizat de traficul zilnic, din cauza numărului foarte mare de mașini, astfel încât autobuzele nu fac decât să sporească aglomerația. Una dintre soluțiile eficiente pentru fluidizarea traficului ar fi creșterea numărului de tramvaie.

 

Cea mai bună soluție de transport în comun

Tramvaiele sunt considerate o necesitate și în alte orașe. La Timișoara s-au sărbătorit, luni, 150 de ani de la introducerea primului tramvai tras de cai. Vagoanele de epocă au fost reconstituite în anul 1994, cu ocazia aniversării a 125 de ani de la punerea în funcţiune a primului mijloc de transport pe şine de la Timișoara. Reconstruirea s-a făcut pe baza fotografiilor de arhivă. Vagoanele reconstituite sunt metalice, acesta fiind singura deosebire esențială faţă de vagoanele originale, care erau de lemn. Primul tramvai tras de cai a apărut în SUA, în 1832, la New Yorkde unde și denumirea de „american tramways”, sau „căi ferate americane”, în țările europene care au preluat soluția de transport în comun. Prima linie de tramvai cu cai din Europa a fost construită în 1835, la Paris, apoi au urmat oraşele Birkenhead, din Anglia (1860), Londra (1861), Geneva, Copenhaga şi Budapesta în 1869.

 

×
Subiecte în articol: tramvai 5 tramvai 41