x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Locale Ce vrea Capitala: pop, populară, manele?

Ce vrea Capitala: pop, populară, manele?

de Diana Scarlat    |    12 Feb 2016   •   10:43
Ce vrea Capitala: pop, populară, manele?
Sursa foto: Victor Stroe

ArCub a plătit, din bugetul Primăriei Bucureşti, 140.000 de euro pentru a face o strategie culturală a oraşului. După studii care au durat doi ani, încă nu s-a ajuns la o concluzie în legătură cu ce-şi doreşte publicul de la viaţa culturală din Capitală. În acest timp, mii de expoziţii de artă, piese de teatru, concerte şi expoziţii se organizează în fiecate zi, din centru până în cartierele mărginaşe, în săli speciale, în aer liber sau în baruri şi restaurante.

Elaborarea Strategiei Culturale a Municipiului Bucureşti 2016-2026 nu s-a finalizat, după doi ani de studii la care au lucrat ONG-uri şi specialişti în mai multe domenii. Această primă strategie culturală a oraşului va fi publicată pentru dezbatere şi adoptare la sfârşitul lunii aprilie 2016. „În condițiile pionieratului acestui demers şi lipsei cronice a unor informații privind sectorul cultural şi practicile culturale ale bucureştenilor, în prima parte a acestui proces (iunie 2014 – decembrie 2015), ARCUB a comisionat o serie de studii şi cercetări cantitative şi calitative care să răspundă nevoii de fundamentare a strategiei pe o mai bună înțelegere a ecosistemului cultural bucureştean”, răspund reprezentanţii ArCub unei solicitări făcute de Jurnalul Naţional. Până acum s-au investit 140.000 de euro pentru a se face „o diagnoză preliminară care a mobilizat un număr semnificativ de operatori culturali în acţiuni precum interviuri, focus-grup-uri, chestionare la care au participat aproximativ 550 de instituţii publice, ONG-uri, companii private, artişti, freelance-uri, grupuri informale”. Studiul este realizat de un consorţiu de ONG-uri condus de Modernism.ro, scopul fiind acela de a oferi un prim nivel de înţelegere a dinamicilor sectorului cultural, pentru a ghida direcţia cercetărilor.

De asemenea, s-a realizat un barometru cultural la nivelul oraşului, bazat pe răspunsurile a aproximativ 1.000 de bucureşteni, realizat de Institutul Național pentru Cercetare şi Formare Culturală, s-au mai făcut 24 de studii suplimentare despre domenii şi subdomenii culturale care nu au fost abordate în diagnoza preliminară, o cercetare despre modul bucureştenilor de a petrece timpul liber, în funcţie de diferite grupuri ţintă, realizată de Funky Citizens, o cercetare despre investiţiile publice şi private în domeniul cultural în Bucureşti în ultimii opt ani (2007-2015), realizată de Funky Citizens, şi o cartografiere a spaţiilor cu potenţial de activare culturală din Bucureşti, realizată de Universitatea de Arhitectură şi Urbanism „Ion Mincu” – Centrul de Cercetare, Proiectare, Expertiză şi Consulting Bucureşti. După toate aceste studii, abia din iunie va începe procesarea datelor, pentru a se pune bazele viitoarei strategii culturale. Poate părea surprinzător, dar organizatorii de evenimente par a şti deja mult mai bine ce-şi doresc bucureştenii de la viaţa culturală, iar la cele mai multe spectacole de bună calitate se epuizează biletele în cel mai scurt timp.

Este important de subliniat faptul că demersul realizării unei strategii culturale și a armonizării acestuia cu planul de dezvoltare al Bucureștiului, al detalierii și perfecţionării lui, atât prin consultări specializate, cât și prin dezbatere publică, este un demers-pionier în orașul București. ArCub

Cele 24 de rapoarte care vor sta la baza strategiei culturale, plătite de ArCub, au abordat temele Dans Clasic, Dans contemporan, Jazz, Manele, Pop şi europop, Muzică Indie, Muzici tradiţionale, Design, Spaţiu fizic construit – domeniu analizat din perspectiva patrimoniului, arhitecturii, spaţiului public, Film, Teatru dramatic şi circ, Operă şi operetă, Activitate editorială, Biblioteci, Muzee, Patrimoniu imaterial, Artă contemporană, Mediu, Artă şi cultură pentru copii, Tinerii şi arta, Subculturi, Cultură digitală şi Cultura Minorităţilor. Conform proiectului de buget al Primăriei Capitalei, pentru anul acesta se vor aloca 392.845.000 lei, reprezentând 9,5% din totalul bugetului pentru Cultură și ag rement, dintre care 31.484.000 de lei pentru cheltuieli curente și investiţii la ArCub.

Detalierea și aprofundarea sa necesită o durată de timp importantă și resurse de cercetare și de sinteză specializate, coroborate cu abilitatea și deschiderea autorităţilor locale în a agrea și aproba procesul și, în continuare, de a-l planifica și implementa în mod coerent și realist și de a-l include în masterplanul de dezvoltare al oraşului. ArCub
 

×