Potrivit PMB, oferta declarată câştigătoare este cea a Institutului de Cercetări în Transporturi – Incertrans SA. Valoarea contractului este de 296.900 de lei, fără TVA, cu o durată de execuţie de 14 luni, dintre care cinci pentru refacerea hărţilor de zgomot şi nouă pentru reevaluarea/revizuirea planurilor de acţiune. Ultima hartă a decibelilor a fost actualizată la nivelul Capitalei în 2021 și ea nu arată deloc bine. De atunci însă, numărul decibelilor nu a scăzut, pentru că autoritățile locale nu au investit niciun ban. Măsurile pentru diminuarea zgomotului doar pe 160 de străzi principale ar fi costat bugetul Primăriei Generale peste 70 de milioane de euro.
Hărţile strategice de zgomot se realizează în format grafic 3D, cu softuri specializate, pe următoarele straturi tematice: curbe de nivel, clădiri, spaţii verzi, aliniament drum şi linii tramvai, amplasamente industriale. Acestea se modelează pentru cele trei surse de zgomot (trafic rutier, feroviar-tip tramvai, industrie). În urma realizării hărţilor strategice de zgomot se obţin informaţii privind estimarea numărului de locuitori, locuinţe, unităţi de învăţământ şi spitaliceşti expuse la diferite intervale ale indicatorilor de zgomot.
În România a intrat în vigoare, în 2019, Legea 121 privind evaluarea și gestionarea zgomotului ambiental. Conform acesteia, până pe data de 30 iunie 2022 trebuie actualizate toate hărțile strategice de zgomot, ele urmând să prezinte situația din anul calendaristic precedent, pentru toate aglomerările, drumurile, căile ferate și aeroporturile principale ale țării.
Db, Lzsn și Ln, indicatorii care le dau dureri de cap bucureștenilor
În București, pe nu mai puțin de 394 de artere rutiere se înregistra un nivel al zgomotului pe timp de zi, seară, noapte (Lzsn) de peste 70 de decibeli (dB), iar pe alte 490 nivelul de noapte (Ln) depășea 60 dB. De asemenea, potrivit actualelor hărți, există 3.813 clădiri care sunt localizate în zone care depășesc valoarea-limită a zgomotului pentru indicatorul Lzsn de 65 dB, 1.988 de clădiri care sunt localizate în zone care depășesc valoarea limită pentru indicatorul Lzsn de 70 dB și un număr de 44 de clădiri situate în areale unde indicatorul Lzsn este de 75 dB. În plus, alte mii de clădiri sunt în zone care depășesc valoarea-limită a zgomotului pe timp de noapte (50dB).
Diminuarea poluării fonice, misiune imposibilă
Analizele făcute cu ocazia realizării actualelor hărțile de zgomot ale Bucureștiului cuprind o serie de estimări privind costurilor măsurilor care ar trebui luate pentru diminuarea poluării fonice. De exemplu, reducerea zgomotului pe bulevardul Camil Ressu ar costa 2,93 de milioane de euro, pe bulevardul Ion Mihalache, 2,42 de milioane, iar pe Iuliu Maniu, 2,19 milioane. La acestea s-ar mai adăuga alte circa 30 de milioane de euro pentru reducerea poluării generate de traficul feroviar și de tramvaie. Printre măsurile care ar trebui luate se numără refacerea căii de rulare a tramvaielor, realizarea unor sensuri unice pe marile artere pentru fluidizarea traficului, realizarea Sistemul de Management al Traficului, mărirea lăţimii străzilor şi a bulevardelor etc.