Un număr de 22 de marinari români se află în prezent la bordul navei Olympus, sub pavilion britanic şi sechestrată din februarie în Portul Adabiya din Egipt, dar niciunul nu a făcut vreo solicitare expresă de repatriere în ţară, a comunicat miercuri Ministerul Afacerilor Externe, precizând că misiunea diplomatică a României la Cairo este pregătită să acorde în mod prioritar asistenţă consulară marinarilor, în limita atribuţiilor ce îi revin.
"În prezent se află pe navă 22 marinari români (17 dintre aceştia făcând parte din echipajul iniţial). În perioada 17-18 iulie, alţi doi marinari români îşi vor încheia contractul şi vor fi înlocuiţi tot cu marinari români. Potrivit reprezentantului misiunii diplomatice la Cairo, în prezent, nu există solicitări exprese de repatriere din partea marinarilor români aflaţi la bordul navei în cauză", a precizat MAE, potrivit Agerpres.
Presa a relatat anterior că marinarii români cer sprijinul autorităţilor pentru a-şi recupera salariile restante şi a se întoarce în ţară.
Pe de altă parte, MAE arată că marinarii români repatriaţi anterior au evitat să acţioneze în justiţie firma de intermediere sau armatorul, deşi aveau la îndemână această posibilitate. "Se remarcă o reticenţă vădită a marinarilor români în a reclama situaţia în care se află în raport cu armatorul şi agenţia de crewing", potrivit MAE.
Pe 10 aprilie, Ministerul Afacerilor Externe a fost informat de un membru al familiei unui marinar român angajat pe OLYMPUS, că nava a fost sechestrată de autorităţile egiptene în zona militarizată a canalului Suez, în raza portului Al-Adin. Potrivit persoanei respective, nava fusese reţinută încă din data de 23 februarie. Din echipă făceau parte iniţial 29 de cetăţeni români, angajaţi prin intermediul firmei de crewing Standard Shipping din Constanţa.
Potrivit MAE, autorităţile egiptene au recurs la această măsură din cauza întârzierii nejustificate a îndeplinirii obligaţiilor financiare privind combustibilul şi a neplăţii agentului însărcinat cu aprovizionarea navei, la care se adaugă nerambursarea plăţilor efectuate anterior de acesta.
"În consecinţă, sechestrarea navei Olympus de către autorităţile egiptene a fost determinată de un litigiu de natură strict comercială, a cărui soluţionare excedează competenţele consulare", explică diplomaţia de la Bucureşti.
În aceste condiţii, demersurile de asistenţă consulară întreprinse de MAE şi misiunile diplomatice române s-au concentrat asupra unor aspecte legate de situaţia personală a marinarilor români (precum facilitarea schimbului de echipaj, a aprovizionării membrilor echipajului sau a acordării de asistenţă medicală).
"Misiunea diplomatică a transmis trei Note Verbale către MAE egiptean, prin care a solicitat următoarele: accesul imediat al reprezentantului Ambasadei pentru a-i vizita pe cei 29 marinari români; acordarea de asistenţă medicală pentru cei 3 marinari care acuzau probleme de sănătate; permisiunea autorităţilor egiptene pentru efectuarea schimbului de echipaj (părăsirea navei de către marinarii români din echipajul iniţial)", detaliază MAE.
Urmare a acestor demersuri, pe 26 aprilie, cu sprijinul agentului local al armatorului, un medic a fost adus la bordul navei, iar trei marinari de cetăţenie română au fost transportaţi cu şalupa în vederea unor investigaţii medicale suplimentare la un spital din proximitate. După acordarea tratamentului de specialitate în regim ambulatoriu, cei trei marinari s-au întors pe navă, relatează sursa citată.
De asemenea, a fost posibilă efectuarea schimbului de echipaj. Din luna aprilie şi până în prezent au fost înlocuiţi cinci membri ai echipajului de cetăţenie română, înlocuitorii fiind însă tot cetăţeni români, deşi aveau cunoştinţă despre situaţia navei Olympus.
Ministerul Afacerilor Externe, prin Direcţia Relaţii Consulare (DRCo), a luat legătura cu reprezentantul Sindicatului Liber al Navigatorilor, precum şi cu firma angajatoare "Standard Shipping" din Constanţa şi a solicitat clarificări cu privire la situaţia marinarilor români. Au existat numeroase intervenţii ale celor trei misiuni diplomatice implicate (Ambasada României la Cairo, Ambasada României la Atena şi Ambasada României la Ankara), atât pe lângă MAE local, cât şi pe lângă armatori, în vederea rezolvării situaţiei marinarilor români.
Totodată, MAE se află în legătură permanentă cu Ambasada României în Egipt, cu Sindicatului Liber al Navigatorilor din România, cu Standard Shipping Constanţa, a întreprins demersuri pe lângă Autoritatea Navală Română, pentru a o sesiza cu privire la practicile utilizate de unele companii de crewing româneşti şi evitarea în viitor a unor situaţii similare.
Pe 29 aprilie, în cursul consultărilor bilaterale româno-turce a fost abordat cazul din Egipt, solicitându-se reprezentanţilor MAE turc sprijin pentru soluţionarea situaţiei, prin intervenţii pe lângă armatorul turc.
"MAE a convocat un grup de lucru cu participarea Ministerului Transporturilor, Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, Ministerului Finanţelor, Ministerului Sănătăţii, Asociaţiei Companiilor de Crewing din România, Autorităţii Navale Române, ANAF. A fost prezentat cazul şi s-a încercat găsirea unei soluţii la problema ridicată", se mai arată în răspunsul diplomaţiei române.
Cu ocazia vizitei ministrului afacerilor externe, Titus Corlăţean, în Egipt, a fost inclusă pe agenda discuţiilor şi situaţia navei Olympus, precizează sursa citată.
MAE precizează că misiunea diplomatică a României este pregătită să acorde în mod prioritar asistenţă consulară marinarilor de cetăţenie română, în limita atribuţiilor ce îi revin.