Astăzi sărbătorim Naşterea Maicii Domnului. In ordinea anului bisericesc, este primul dintre cele patru praznice dedicate Fecioarei Maria, cea care a "născut Soarele Dreptăţii", pe Hristos Dumnezeul nostru.
Astăzi sărbătorim Naşterea Maicii Domnului. In ordinea anului bisericesc, este primul dintre cele patru praznice dedicate Fecioarei Maria, cea care a "născut Soarele Dreptăţii", pe Hristos Dumnezeul nostru.
Prima sărbătoare din cadrul noului an bisericesc, care incepe la 1 septembrie, este Naşterea Maicii Domnului sau Sfănta Mărie Mică, prăznuită atăt de Biserica Ortodoxă, căt şi de cea Romano-Catolică la 8 septembrie. Naşterea Maicii Domnului este una dintre minunile lui Dumnezeu realizate pentru implinirea planului Său de măntuire a neamului omenesc. Minune, pentru că părinţii ei ajunseseră la vărsta biologică la care nu mai era posibil să aibă copii. Erau foarte bătrăni şi au zămislit-o pe cea care avea să fie Maica Domnului la bătrăneţe.
DE NEAM ALES. Despre semnificaţiile sărbătorii de astăzi vorbeşte părintele Daniel-Ioan Matei, parohul bisericii Boboc-Gară, Buzău: "Alături de celelalte praznice inchinate Maicii Domnului Buna Vestire, Intrarea in Biserică şi Adormirea Maicii Domnului , ziua de astăzi este o zi de aleasă bucurie inchinată naşterii aceleia ce a venit in lume prin rugăciunile părinţilor ei, ca o auroră a dimineţii, vestind venirea in lume a «Soarelui dreptăţii», Măntuitorul Iisus Hristos. Potrivit Tradiţiei Bisericii, Maica Domnului se trăgea din neam ales: după tatăl său, Ioachim, era din seminţia lui David, iar după mama sa, Ana, din neamul preoţesc al lui Aaron. Deci şi Pruncul ce urma să se nască din ea era din neam impărătesc şi preoţesc, El fiind «Domnul Domnilor», «Sfăntul Sfinţilor» şi «Unsul Unşilor», Măntuitorul Iisus Hristos."
Â
Ioachim şi Ana erau inaintaţi in vărstă şi, neavănd copii, erau foarte măhniţi, mai ales că in acea vreme lucrul acesta era considerat un fel de blestem, o ruşine intre ceilalţi oameni. Speranţa lor că vor avea totuşi un copil nu a incetat nici o clipă, chiar bătrăni fiind. S-au rugat lui Dumnezeu să le dăruiască un prunc, făgăduind că il vor inchina Domnului.
VESTIREA. După tradiţia bisericească, Arhanghelul Gavriil a fost trimis mai intăi la Ioachim care era in munte, singur, şi se ruga Domnului pentru a avea un prunc. Şi ingerul i-a spus lui: "Bucură-te, Ioachime, şi te veseleşte că am venit să-ţi vestesc că vei avea o fiică ce va naşte in feciorie pe Impăratul lumii, Dumnezeu! Deci, lasă intristarea şi amărăciunea sufletului tău şi te du la casa ta, că a auzit Dumnezeu rugăciunea ta. Numai să ai nădejde tare in cuvăntul meu şi să-i mulţumeşti lui Dumnezeu". Acestea zicănd ingerul lui Dumnezeu, s-a dus mai apoi şi la Ana care şi ea se ruga cu lacrimi pentru ca Domnul să o facă pe ea mamă. Şi Gavriil i-a vestit şi femeii lui Ioachim: "Ano, Ano, s-a auzit rugăciunea ta şi, iată, vei naşte o fiică şi-i vei pune numele Maria, de care toate popoarele pămăntului se vor bucura". Ioachim s-a intors vesel la casa lui, unde a aflat-o şi pe Ana plină de bucurie. Rugăciunea lor fiind ascultată, Ana a născut o fiică, punăndu-i numele Maria şi, conform promisiunii făcute, au inchinat-o Domnului. Sfănta Fecioară Maria a stat in Templul din Ierusalim pănă cănd a primit vestea cea bună a intrupării Fiului lui Dumnezeu in păntecele ei cel preacurat. Trebuie să remarcăm faptul că vestea cea bună către cei doi soţi credincioşi care urma să aibă un prunc a fost dată de Arhanghelul Gavriil, cel care mai tărziu avea să-i dea şi Fecioarei Maria vestea că-L va naşte pe Fiul lui Dumnezeu. Naşterea Maicii Domnului este considerată de Părinţii Bisericii drept momentul istoric in care a inceput practic măntuirea neamului omenesc din robia păcatului strămoşesc.
INDEMN. Părintele Daniel Matei: "Prin curăţia vieţii ei dedicate in intregime lui Dumnezeu, Sfănta Fecioară Maria s-a făcut vrednică de a fi vas ales din care să Se nască Fiul lui Dumnezeu Fiul Omului. Şi noi putem, printr-o viaţă aleasă şi curată, in care să inflorească virtuţile, să facem ca Fiul lui Dumnezeu să Se nască in chip spiritual in inimile noastre, devenind vase alese ale Duhului Sfănt. In astfel de oameni innoiţi, Fiul lui Dumnezeu, Măntuitorul nostru, poate şi vrea să-Şi găsească sălaş şi, potrivit făgăduinţei Lui, va veni şi va rămăne şi va cina la masă «El cu noi şi noi cu El» (Apoc. 3, 20). Numele de Maria provine din limba ebraică, unde substantivul Miriam inseamnă: Doamnă, impărăteasă, cea aleasă, cea frumoasă. Sărbătoarea Naşterii Maicii Domnului să fie pentru noi toţi un bun prilej de a ne dedica toată viaţa noastră lui Hristos şi de a deveni oameni noi, dedicaţi trup şi suflet lui Hristos, Bisericii Sale şi Sfintei Fecioare Maria, Maica Domnului, Maica Bisericii şi Maica noastră a tuturor creştinilor".
Intotdeauna, la 9 septembrie, Biserica ii pomeneşte pe "Drepţii şi dumnezeieştii părinţi Ioachim şi Ana", cei care i-au dat viaţă Maicii Domnului.
LAUDĂ
"Să căntăm deci şi noi faptele sale inalte şi să ne unim â noi cu silinţa obştească de a dărui, mai puţin decăt s-ar cuveni, mai puţin decăt ar trebui să dorim, mai puţin chiar decăt am fi dorit să spunem â atăt de mult căt ar trebui pentru a trage folos! Dar ţi se cuvine ţie, o, intru tot vrednică de slavosloviile noastre, ţie şi dragostei tale pentru om să-ţi măsori harul nu cu măsura noastră, ci cu cea a măreţiei tale".Sfăntul Nicolae CabasilaÂ
RUGĂCIUNE
"Şi aşa cum tu ai fost aleasă din neamul nostru şi afierosită lui Dumnezeu pentru a impodobi pe restul oamenilor, tot aşa, prin aceste cuvinte pe care ţi le inchinăm sfinţeşte comoara cuvintelor â inima noastră â şi fă ogorul sufletului nostru neroditor pentru tot păcatul, prin harul şi prin iubirea de oameni a Unuia-Născut Fiului tău, Căruia I se cuvine toată slava, cinstea şi inchinăciunea, impreună cu Tatăl Cel fără de inceput şi cu Preasfăntul, Bunul şi de viaţă Făcătorul Său Duh, acum şi pururea şi in vecii vecilor."
Sfăntul Nicolae CabasilaÂ
Troparul praznicului
"Naşterea ta de Dumnezeu Născătoare Fecioară, bucurie a vestit la toată lumea; că din tine a răsărit Soarele dreptăţii, Hristos Dumnezeul nostru, şi, dezlegănd blestemul, a dat binecuvăntare şi, stricănd moartea, ne-a dăruit nouă viaţă veşnică".
Condacul praznicului
"Ioachim şi Ana, din defăimarea nenaşterii de fii, şi Adam şi Eva din stricăciunea morţii s-au izbăvit, Preacurată, prin sfăntă naşterea ta. Aceasta o prăznuieşte şi poporul tău, de vina greşalelor izbăvindu-se cănd strigă către tine: Cea stearpă naşte pe Născătoarea de Dumnezeu şi hrănitoarea vieţii noastre".Â