Romania are in acest moment putin peste 300 de kilometri de autostrada. Circulam astazi pe pe A1 Bucuresti – Pitesti, inceputa de Nicolae Ceausescu si finalizata in 2000. Pe A2, Bucuresti – Constanta, lucrarile au demarat in 2000 cu un credit BEI si au fost finalizate pe bucati. In vara au mai fost inaugurati 21 de kilometri intre Murfatlar – Constanta, dar tronsonul Cernavoda – Medgidia a ramas fara constructor, fiind si el relicitat. Promisiunile de finalizare sunt pentru vara anului viitor, cand, spun autoritatile, vom merge la mare pe autostrada. Pe Autostrada Transilvania (A 3) au fost finalizati doar 54 de kilometri la Gilau, restul tronsoanelor ramanand fara constructor dupa renegocierea cu Behtel. Din cei peste 400 de kilometri pe care ii are A 3, se mai lucreaza doar la Suplacu de Barcau – Bors. Cei 64 de kilometri ar trebui sa fie finalizati in 2013.
Ieri, Comisiile parlamentare economica si de industrii au avizat favorabil, cu 21 de voturi 'pentru' si 6 'impotriva', proiectul de buget al Ministerului Transporturilor pe 2012, fara amendamente. Principalele proiecte de infrastructura rutiera incluse in proiectul de buget sunt autostrazile de pe Coridorul IV Pan European Sibiu – Nadlac, A2 – Cernavoda – Constanta, A 3 – Brasov – Bors si autostrada Bucuresti – Ploiesti. Astfel, pentru autostrada Sibiu – Nadlac, in lungime de 332 de kilometri, s-au alocat 761 de milioane de euro; pentru cei 73 de kilometri dintre Cernavoda si Constanta s-au alocat 70 de milioane de euro, pentru 72 de kilometri din A 3 – Brasov – Bors au fost alocate 100 de milioane de euro, iar Bucuresti – Ploiesti, in lungime de 62 de kilometri, a primit 31 de milioane de euro; centura Bacau, in lungime de 30 de kilometri, a primit 30 de milioane de euro.
Anca Boagiu, ministrul Transporturilor, a anuntat ca va finaliza anul viitor aproximativ 90 de kilometri de autostrada, reprezentand tronsoanele Bucuresti – Ploiesti si Medgidia – Constanta, urmand ca in 2013 sa dea in folosinta alti 550 de kilometri de pe Coridorul IV pan-european. 'Anul 2013 va fi anul de finalizare a lucrarilor contractate in 2011, urmand sa fie finalizati 550 de kilometri de autostrada', a afirmat ministrul Boagiu, la comisiile reunite din cele doua Camere pentru discutarea bugetului. Astfel, pentru anul viitor, 215 milioane de euro vor fi alocate pentru constructia a 14 centuri ocolitoare, in lungime totala de 235,4 kilometri, si alte 440 de milioane de euro pentru reabilitarea a 2.000 de kilometri de drumuri nationale.
Autostrada Bucuresti – Ploiesti, pentru care s-a asigurat finantare si in acest an, fiind construita integral pe bani de la buget, nu va fi gata pe 15 decembrie. In loc de inaugurare, la 15 decembrie vor fi analizate stadiile lucrarilor de pe cele trei tronsoane. In functie de volumul lucrarilor executate vor fi aplicate si penalitatile. Ministrul Transporturilor a spus ca urmeaza sa ii penalizeze pe cei care construiesc autostrada cu 0,05% pe zi din valoarea contractului pana la incheierea lucrarilor. Impartita in trei tronsoane, autostrada spre munte are finalizate doar capetele. De la centura de nord a Bucurestiului si pana aproape de Moara Vlasiei, atat cat tine primul tronson pe care construieste Pizzarotti si Tirrena Scavi, exista deja mixtura astfaltica. Lucrurile se schimba pe tronsonul pe care lucreaza Pa & Co, Umb si Euroconstruct. Ce 42 de kilometri, impartiti intre cele trei firme, au stadii foarte diferite. Daca UMB si Pa & Co au deja mixtura asfaltica, bucata ce ii revine Euroconstruct a avansat insa foarte greu, constructorul amenintand la un moment dat cu abandonarea lucrarilor.