Acte falsificate şi vândute oricui pentru obţinerea permisului auto, dosare "la cheie", instructori auto cu sute de cursanţi lunar, şcoli cu mii de dosare depuse în acelaşi timp, deşi ziua nu poate avea mai mult de 24 de ore. Se întâmplă în România şi reprezintă pericolul care ne pândeşte pe stradă.
Atât patronii şcolilor de şoferi, cât şi Sindicatul Naţional al Instructorilor Auto din România (SNIAR) acuză Autoritatea Rutieră Română (ARR) pentru toate aceste nereguli din sistem, în timp ce reprezentanţii ARR susţin că de vină este vidul legislativ, iar ei intervin atât cât le permite legislaţia.
Patronatele acuză piraţii de pe piaţă, care muncesc la negru sau vând dosare, spunând că Autoritatea îi susţine prin simplul fapt că nu-i prinde şi nu-i elimină de pe piaţă. În replică, SNIAR acuză tot ARR că-i încurajează pe patroni să-i exploateze pe instructorii auto, angajându-i pe un salariu minim pe economie, deşi fiecare instructor ar putea lucra pe cont propriu pentru bani mai mulţi.
"ŞI CU TAXE, ŞI CU FISC"
Cornel Lipă, preşedintele SNIAR, explică de ce instructorii auto persoane fizice autorizate nu sunt piraţii de pe piaţă: plătesc taxe, sunt controlaţi de Fisc şi îşi asumă toate riscurile într-o concurenţă acerbă pe acest segment de activitate. Liderul SNIAR mai explică şi faptul că se face o confuzie în privinţa definirii instructorului autorizat, între cel cu atestat şi instructorul persoană fizică autorizată care îşi începe activitatea după înregistrarea la ORC a condiţiei de autorizare cerută în prezentul Ordin al ministrului Transporturilor.
"La ora actuală, 50% din instructorii auto din România nu sunt pregătiţi, iar problema a plecat din 1996, când centrele de perfecţionare erau în Capitală şi s-a dat drumul către judeţe. În momentul în care a-nceput să se facă pregătirea instructorilor auto în judeţe, a-nceput să se clatine domeniul, iar în 1999, când a trecut sub Autoritatea Rutieră Română, care are cele mai multe atribuţii în domeniu, s-a ajuns la ce e pe stradă.
Eu atrag atenţia asupra acestor nereguli de aproape trei ani. Suntem 18.000 de instructori auto în România, ceea ce înseamnă că avem capacitatea de a rezolva aproape 70% din nevoile Uniunii Europene. Sunt peste 1.800 de şcoli de şoferi în ţară, unele funcţionând în garsoniere. Deci este totul scăpat de sub control. Eu vreau să reglementez unitar şi riguros tot domeniul acesta de activitate", declară Cornel Lipă, liderul SNIAR.
Acesta mai spune că nu este normal să existe şcoli de şoferi cu mii de dosare depuse lunar, preoţi instructori auto care-şi rotunjesc veniturile prin practicarea acestei profesii şi "chioşcuri de vânzare a fişei de şcolarizare". Astăzi, reprezentanţii sindicatelor se întâlnesc la sediul ARR cu cei ai patronatelor şi cu cei ai Guvernului, în cadrul grupului de lucru întrunit pentru a stabili principiile care vor sta la baza unei noi ordonanţe de Guvern care să reglementeze situaţia de pe această piaţă.
Citește pe Antena3.ro