Candidatura Adinei Vălean la postul de comisar european pentru transporturi a fost avizată pozitiv de Comisia de transport şi turism a Parlamentului European, în urma audierii desfăşurate joi după-amiază, au declarat pentru Agerpres surse europarlamentare.
„Adina Vălean ne-a convins. Candidatura sa a trecut cu 36 de voturi de coordonatorii din #TRAN. Avem în Adina-Ioana Vălean un potenţial comisar pentru transporturi care înţelege că trebuie să fie alături de Parlament în a respinge tăierile de buget din acest sector, pe care le propune Consiliul. Transporturile au nevoie de finanţare corespunzătoare pentru investiţii şi pentru a face faţă revoluţiei tehnologice pe care o traversăm cu toţii, îmbunătăţind siguranţa transportului şi condiţii de muncă ale transportatorilor. Este concluzia mea, în calitate de coordonator al Grupului #PPE în comisia TRAN, după audierea de astăzi, din Comisia TRAN”, a postat eurodeputatul român Marian-Jean Marinescu pe pagina sa de Facebook.
Potrivit unor surse din Parlamentul European, candidatura Adinei Vălean a fost susţinută de grupurile PPE, S&D, Renew Europe, Conservatorii şi Reformiştii Europeni (ECR) şi GUE, în timp ce grupul Identitate şi Democraţie (ID) s-a opus, iar Verzii au solicitat informaţii suplimentare.
Conform unui comunicat al PE, la începutul audierii sale din TRAN, Adina Vălean a subliniat că dreptul la liberă circulaţie este foarte apreciat de cetăţenii UE, iar sectorul transporturilor face posibil acest lucru. În ceea ce priveşte Pactul ecologic european (Green Deal), Vălean a declarat că nu poate fi finalizat fără plasarea transporturilor în centrul său, însă mobilitatea verde trebuie să servească intereselor cetăţenilor.
Deşi sunt necesare eforturi suplimentare pentru atingerea obiectivelor de neutralitate a emisiilor de dioxid de carbon, acest lucru trebuie să fie fezabil din punct de vedere economic. Digitalizarea şi automatizarea înseamnă provocări uriaşe pentru sector, dar acest lucru nu poate avea un cost la nivelul resurselor umane, astfel încât este necesară o concentrare mai mare pe formare şi recalificare, a adăugat comisarul european desemnat pentru transporturi.
Adina Vălean a afirmat că va acţiona pentru îmbunătăţirea siguranţei rutiere şi va impune realizarea „Cerului Unic European” pentru a reduce congestia spaţiului aerian şi a emisiilor. De asemenea, ea a promis că va depune eforturi pentru a stimula utilizarea vehiculelor curate şi a implementa puncte de alimentare cu combustibil şi reîncărcare disponibile publicului.
În ceea ce priveşte investiţiile în infrastructură, comisarul european desemnat a spus că va apăra bugetul Mecanismului pentru interconectarea Europei pentru următorul cadru financiar multianual (2021-2027).
Eurodeputaţi din mai multe grupuri politice i-au adresat Adinei Vălean întrebări cu privire la măsurile şi iniţiativele specifice pe care intenţionează să le propună în contextul Pactului ecologic, asupra măsurilor de susţinere a lucrătorilor din sector şi a modului de îmbunătăţire a conexiunilor de transport în regiunile periferice. Unii europarlamentari au subliniat importanţa completării Cerului Unic European pentru reducerea emisiilor, iar alţii au întrebat dacă intenţionează să sprijine alte măsuri, cum ar fi impozitul pe kerosen pentru sectorul aviaţiei şi să sprijine proiecte de protecţie împotriva schimbărilor climatice finanţate de UE.
În urma recomandărilor comisiilor europarlamentare, Conferinţa preşedinţilor (formată din preşedintele PE şi liderii grupurilor politice) va decide pe 21 noiembrie dacă Parlamentul European a obţinut informaţii suficiente pentru a declara închis procesul audierilor. Dacă acest aspect este confirmat, plenul PE va supune la vot alegerea noii Comisii Europene în ansamblul său pe 27 noiembrie, la Strasbourg.