OBSERVATOR
Ieri a iesit de pe banda
de montaj Dacia 1300 cu
numarul 1.959.730. Ultima.
Povestea de trei decenii si jumatate a "masinii romanului", Dacia 1300, a luat sfarsit in cadrul unei festivitati organizate de constructorul argesean la fabrica din apropierea Pitestiului, cand au fost produse ultima berlina si ultimul break din istoria acestui model.
CATALIN FAINISI - Pitesti
Ce a insemnat Dacia 1300 pentru romani? 35 de ani de productie a unei masini derivate din Renault 12, un automobil care s-a identificat de-a lungul timpului cu poporul roman si a fost un exponent al identitatii noastre. Ieri, dupa mai bine de trei decenii de existenta, a iesit de pe linia de asamblare a fabricii de la Colibasi ultimul exemplar din aceasta gama, produsa, impreuna cu derivatele sale, in 1.959.730 de exemplare.
Citește pe Antena3.ro
Interviu - "Cu un ochi rad, iar cu altul plang!"
Constantin Stroe: Sincer sa fiu, sunt putin derutat. Pe de o parte, ma bucur ca Dacia porneste de acum incolo pe un drum international, dar, in acelasi timp, sunt nefericit cand vad ca masina in care am investit atata timp si sentimente isi incheie viata industriala. Pot spune ca plang cu un ochi, iar cu celalalt rad.
Cum au trecut anii! A fost o perioada frumoasa, in care am realizat unul dintre cele mai longevive modele din lume. Desi noi nu ne-am dorit aceasta longevitate, ci am fost constransi sa o aplicam, nu regret. In toti acesti ani am scos tot ce se putea de la acest model care s-a produs in aproape doua milioane de exemplare.
Imi amintesc faptul ca in 1969 s-au produs primele loturi ale Berlinei. Trei zile si trei nopti am muncit sa producem primele 50 de exemplare, fiindca venea defilarea de 23 august, iar cate 25 de masini erau prevazute la paradele din Bucuresti si Pitesti.
Logan va fi masina europeanului si se va demonstra in timp ca aceasta afirmatie nu este in zadar.
APROAPE 2 MILIOANE DE EXEMPLARE
Pe 20 august 1969, la exact un an de la producerea Daciei 1100, prima masina romaneasca aparea la Colibasi, modelul 1300 (sub licenta lui Renault 12) care avea sa faca istorie timp de 35 de ani si care a fost produsa in aproape doua milioane de exemplare. A fost un autovehicul care a marcat mai multe generatii de romani, putini fiind cei care n-au avut niciodata ocazia sa puna piciorul in "vechea Dacie". De-a lungul timpului, aceasta a cunoscut mai multe versiuni (foto) restilizate ca aspect si motorizare, printre care Break (1973-2004), Sport (1981-1992), respectiv 1320 (1987-1990) si 1325 Liberta (1991-1996). De asemenea, acestora li s-au adaugat modelele utilitare "Papuc", cu doua sau cu cinci locuri.