x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Admiterea la liceu a fost MODIFICATĂ. Ministrul Educaţiei anunţă SCHIMBĂRI în noul an şcolar

Admiterea la liceu a fost MODIFICATĂ. Ministrul Educaţiei anunţă SCHIMBĂRI în noul an şcolar

de Veronica Micu    |    06 Sep 2013   •   11:57
Admiterea la liceu a fost MODIFICATĂ. Ministrul Educaţiei anunţă SCHIMBĂRI în noul an şcolar
Sursa foto: Karina Knapek/Intact Images

Creşterea ponderii mediei la Evaluarea Naţională la 75 la sută, faţă de 50 la sută cât a fost până acum, şi reducerea la 25 la sută a ponderii notelor din ciclul gimnazial pentru admiterea la liceu, pregătirea bacalaureatului din prima zi de şcoală, introducerea, în premieră, a simulării bacalaureatului la clasa a XI-a, informarea corectă a părinţilor despre ceea ce se întâmplă la clasă, verificarea activităţii în şcolile cu rezultate controversate şi întărirea dialogului cu actorii din sistem sunt câteva dintre schimbările anunţate de ministrul Educaţiei.

Remus Pricopie spune că vor fi introduse, din noul an şcolar, controale care vor urmări prezenţa la şcoală, ce se întâmplă în clasă şi modul în care decurge evaluarea. Ministrul a declarat, într-un interviu acordat Mediafax, că primele controlate, chiar din septembrie-octombrie, vor fi şcolile unde au fost variaţii foarte mari între evaluările la clasă şi Evaluările Naţionale.

Despre Bacalaureat, ministrul spune că pregătirea pentru examen va începe din 16 septembrie şi se va verifica dacă există în fiecare liceu program de ore suplimentare, meditaţii la şcoală. Ministrul mai spune că profesorii care fraudează trebuie să nu mai fie la catedră, iar părinţii interesaţi de fraudarea unui examen trebuie să vadă deserviciul făcut copiilor lor.

"Cea mai importată este cea privind ponderea mediei Evaluării Naţionale la admiterea în liceu. Mai concret, nu am modificat disciplinele la Evaluarea Naţională, nici nu puteam să facem aşa ceva, dar formula de calcul a mediei de admitere la liceu poate fi modificată prin ordin de ministru. Aşa că am luat decizia să creştem ponderea mediei obţinute în urma examenului de Evaluare Naţională în media finală de admitere la liceu, ca urmare a analizelor care au condus la concluzia că evaluarea la clasă este, în multe cazuri, mai indulgentă decât Evaluarea Naţională. Vorbesc despre creşterea ponderii mediei la Evaluarea Naţională la 75 la sută, faţă de 50 la sută cât a fost până acum, şi reducerea la 25 la sută a ponderii notelor din ciclul gimnazial pentru admiterea la liceu. Am făcut publice aceste date. Prin urmare, în momentul de faţă, fiecare şcoală vede foarte exact care sunt diferenţele dintre ceea ce se întâmplă la evaluarea pe parcursul claselor V-VIII şi ceea ce se întâmplă la Evaluarea Naţională. Dacă n-ar fi fost aceste diferenţe, probabil că nu s-ar fi justificat modificarea.Corectarea acestei situaţii este una dintre priorităţile anului şcolar care începe", a spus Pricopie.

"Voi introduce controale care vor urmări de la prezenţa la şcoală, până la ceea ce se întâmplă în clasă zi de zi şi modul în care decurge evaluarea. Altfel spus, în ce măsură cadrele didactice sunt prezente la clasă şi folosesc toate orele în mod corespunzător. Am în atenţie cu prioritate acele şcoli în cazul cărora există variaţii foarte mari între evaluările la clasă şi Evaluările Naţionale. Acestea vor fi primele controlate, chiar începând cu lunile septembrie şi octombrie ale acestui an. Voi începe cu primele 50 de şcoli pe care, de altfel, le puteţi vedea şi dumneavoastră pe pagina de internet a Ministerului Educaţiei. Am făcut publice toate aceste date pentru ca părinţii şi societatea în ansamblu să ştie care este nivelul de performanţă al fiecărei şcoli", a afirmat ministrul.

Simulări naţionale ale examenului de bacalaureat şi la clasa a XI-a

"Metodologia privind organizarea examenului de Bacalaureat pentru anul viitor nu are schimbări care să îi vizeze pe candidaţi. Pe partea de organizare a examenului, schimbările sunt nesemnificative pentru publicul larg, dar sunt unele lucruri pe care le-am întărit pe zona de respectare a metodologiei, în special elementele care ţin de securitate, extrageri de subiecte etc. Dar, repet, doar întărim anumite lucruri care existau de fapt. În acelaşi timp, vom lua măsurile necesare ca pregătirea pentru examen să înceapă din 16 septembrie şi să se desfăşoare serios pe tot parcursul anului. Vom avea o serie de discuţii cu toţi inspectorii, aceştia la rândul lor cu toţi directorii de unităţi de învăţământ, astfel încât, pe de-o parte, părinţii şi elevii să fie la curent cu procedurile, pe de altă parte, să ne asigurăm că fiecare liceu are un plan de măsuri coerent şi realist, care să vizeze ameliorarea rezultatelor la examenul de anul viitor. Vom face evaluări, asistenţe la clasă, inspecţii, vom urmări cu mare atenţie cum se folosesc orele de Română, de Matematică, de Fizică, de Chimie etc., vom verifica dacă există în fiecare liceu program de ore suplimentare, meditaţii la şcoală. Aşa cum am anunţat deja, vom introduce simulări naţionale ale examenului de bacalaureat la clasa a XII-a şi, ca o noutate, la clasa a XI-a. Din semnalele venite din partea celor cu care am discutat până acum, am înţeles că această măsură se bucură de o largă susţinere", a precizat Pricopie.

Evaluările trebuie să fie cât mai corecte

Ministrul spune că "în sistemul nostru de educaţie, până la clasa a VIII-a nu avem nicio evaluare de sistem. Evaluarea naţională este prima evaluare după ani buni de şcoală. Să nu ne mirăm când constatăm că 25 la sută din copiii noştri nu reuşesc să ia nota 5 la două examene. Mă rog, nu sunt uşoare, dar nu sunt nici grele, sunt examene de evaluare naţională, Matematica şi Româna, de la sfârşitul clasei a VIII-a. Acest sistem va deveni standard începând cu anul şcolar 2013-2014. Prin urmare, după câţiva ani de grădiniţă, după clasa pregătitoare, după clasa I, ajungem în clasa a II-a şi putem să vedem care este nivelul elevilor, iar informaţiile respective le putem folosi pentru a vedea unde avem vulnerabilităţi, unde sunt probleme, la nivel de şcoli, la nivel de clase, chiar la nivel de elev în raport cu ceilalţi elevii. Anul acesta ne-am uitat cu foarte mare atenţie la rezultate şi vom face fişe pentru fiecare şcoală în parte în special pe diferenţele de evaluare. Atunci când ai în catalog 8.00 la Matematică, iar la evaluarea naţională ai 2,80 - caz real - înseamnă că ai o problemă. Şi dacă este un copil, poţi să spui că a fost un accident, se întâmplă, dar dacă ai mai mulţi şi dacă se repetă an după an, înseamnă că acea şcoală are o problemă foarte serioasă cu evaluarea la clasă. Când supraevaluezi un copil la clasă greşeşti nu o dată, greşeşti de mai multe ori. În primul şi în primul rând greşeşti în raport cu copilul, pentru că el va avea sentimentul că ştie, dar apoi constată că nu este de 8.00, ci este de 2,80. În al doilea rând, greşeşti în raport cu părinţii, pentru că părinţii au încredere că evaluarea noastră este una corectă şi stau liniştiţi că au copii pe drumul cel bun, iar noi de fapt îi minţim printr-o evaluare necorespunzătoare. Prin urmare, Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei şi caselor corpului didactic le voi cere pentru anul şcolar 2013-2014 să aibă ca temă principală această problematică a evaluării, să fie cât mai corectă şi să remediem problemele din timp".

Un copil de clasa a VIII-a care nu ia nota 5 este un copil care a irosit opt ani din viaţă

"Când ai 30.000 - 35.000 de copii, absolvenţi ai ciclului gimnazial, care nu reuşesc să ia nota 5 la Evaluarea Naţională, după opt ani de şcoală şi nu ştiu câţi ani de grădiniţă, înseamnă că ai irosit opt ani din viaţa fiecăruia în parte, cu consecinţe dramatice pentru viitorul fiecăruia, dar şi al societăţii în ansamblu. De vină nu sunt copiii aflaţi în această situaţie, ci noi, părinţii, cadrele didactice, comunitatea în ansamblul ei. Iată de ce, prioritatea noastră, a tuturor, trebuie să fie corectarea acestor situaţii", mai spune Pricopie.

Despre fraudarea examenelor, ministrul este de părere că "părinţii care sunt interesaţi de fraudarea unui examen pentru ca ai lor copii să aibă rezultate bune înseamnă că nu realizează deserviciul pe care îl fac copiilor lor. Însă, atenţie, nu aş vrea să generalizăm. Eu ştiu că sunt mulţi profesori responsabili, aşa cum ştiu că sunt şi mulţi părinţi responsabili. Nu trebuie să aruncăm dintr-o dată vina pe toată lumea, dar dacă avem cinci la sută situaţii de acest gen, respectiv profesori sau părinţi mai puţin conştienţi de responsabilităţile lor, noi trebuie să încercăm să-i conştientizăm şi pe părinţi, şi pe profesori, şi pe elevi că este interesul tuturor să ne facem treaba bine şi să nu ne minţim, pentru că, în fond, a frauda evaluarea înseamnă nu numai a încălca legea, ci şi a ne minţi".

Legat de profesorii care fraudează, ministrul a spus că "tot ceea ce putem să facem la nivelul Ministerului Educaţiei este ca legea să fie mult mai clară cu privire la măsurile pe care le putem adopta în situaţii de fraudă. Cei care consimt fraudarea actului de educaţie - examene, documente de studii etc. - nu mai au ce căuta în sistem. Sigur că trebuie să respecţi în acelaşi timp niştre proceduri, să respecţi legea, eşti vinovat numai în momentul în care există o decizie definitivă şi irevocabilă. Eu cred că avem o problemă cu profesorii care pregătesc frauda şi vă asigur că vom folosi toate instrumentele legale ca aceşti oameni să nu mai fie la catedră. Ne aflăm într-un dialog permanent cu instituţiile statului, Ministerul Justiţiei, cu Procuratura, iar oamenii noştri de la Departamentul juridic analizează situaţiile şi vă vom ţine la curent de fiecare dată când sunt lucruri noi".  


×