x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Am primit la redactie - Vasile Blaga explica reforma Politiei

Am primit la redactie - Vasile Blaga explica reforma Politiei

16 Mar 2005   •   00:00

Referitor la articolul "Haos in Politie", publicat astazi (n.r. - ieri) in cotidianul Jurnalul National, ministrul Administratiei si Internelor, Vasile Blaga, doreste sa faca urmatoarele precizari:

1 Schimbarile efectuate in cadrul conducerii Ministerului Administratiei si Internelor, la conducerea unor arme din cadrul ministerului si la conducerea unor Inspectorate Judetene de Politie, invocate in acest articol, au avut in vedere in exclusivitate criteriul competentei, masurile de eliberare din functie fiind dispuse in urma unor evaluari riguroase a activitatii bazate pe indicatori stiintifici. Criteriul competentei a stat de asemenea la baza numirilor in functii de conducere si va fi determinata in concursurile organizate pentru selectarea sefilor Inspectoratelor Judetene de Politie.

2 Organizarea serviciilor publice comunitare pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor simple, respectiv de evidenta a persoanelor, este reglementata prin Ordonantele Guvernului nr. 83/2002, respectiv 84/2001, acte normative care dateaza asadar de patru ani, nefiind masuri adoptate de actuala conducere a Ministerului Administratiei si Internelor. De neinteles este faptul ca Hotararile de Guvern cu privire la modul de aplicare a prevederilor celor doua ordonante au fost adoptate doar la sfarsitul anului 2004, intarziere care a determinat unele sincope in activitatea de transferare a structurilor respective in subordinea administratiei locale.

Ministerul Administratiei si Internelor apreciaza utilitatea descentralizarii acestor activitati si va continua aplicarea prevederilor continute de OG nr. 83/2001 si 84/2001, subliniind totodata faptul ca actuala conducere nu poate fi considerata responsabila de deficientele determinate de demararea tardiva - la trei ani dupa adoptarea ordonantelor - a reglementarilor cu privire la modul de punere in practica a continutului acestora.

3 In privinta proiectului Ministerului Administratiei si Internelor de descentralizare a Politiei prin infiintarea Politiei Locale, aratam ca masurile propuse, la care se refera articolul, sunt necesare din cel putin urmatoarele motive:
  • a) Infiintarea Politiei Locale urmareste realizarea unei descentralizari reale a activitatii de asigurare a ordinii publice si o apropiere a Politiei de comunitate. Potrivit Legii Administratiei Publice Locale, primarii au obligatia de a asigura ordinea publica si linistea locuitorilor fara a avea insa la dispozitie mijloacele necesare in acest scop. Prin infiintarea Politiei Locale vor fi transferate in subordinea primarilor de municipii si orase structurile aflate in prezent in cadrul Politiei Romane care exercita atributii de asigurare a ordinii si linistii publice si atributii legate de circulatia rutiera, a caror gestionare la nivel local va aduce un grad sporit de eficienta si o crestere a nivelului de concordanta a modului de asigurare a acestor servicii cu interesele comunitatii locale.
    Transferarea acestor servicii in subordinea primarilor va fi insotita de asigurarea, de la bugetul de stat, a unei parti din fondurile necesare pentru functionarea lor.
  • b) Deficientele Legii Politiei Comunitare au fost demonstrate de practica, aceasta formula nefiind corespunzatoare raportat la necesitatile administratiei publice locale. Graba cu care a fost adoptata Legea nr. 371/2004 privind infiintarea Politiei Comunitare, din dorinta de a se bifa ca realizata o masura solicitata de Uniunea Europeana, a determinat o serie de carente majore in prevederile acestui act normativ, care impiedica in prezent infiintarea in bune conditii a Politiei Comunitare in unele localitati si functionarea acesteia in localitatile in care a fost infiintata. Dintre aceste deficiente amintim: lipsa unui transfer de resurse catre autoritatile locale care infiinteaza Politii Comunitare, lipsa de eficienta a unui organism constituit prin simpla transformare a gardienilor publici in politisti comunitari.

    La fel ca si in cazul organizarii serviciilor publice comunitare pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor simple, respectiv de evidenta a persoanelor, aceste deficiente se datoreaza adoptarii in graba a unor reglementari de catre fosta guvernare, fara a avea in vedere imperativul functionalitatii si al eficientei, din dorinta de a masca lipsa vointei politice de a realiza o reforma reala.

    Ministerul Administratiei si Internelor isi manifesta inca o data intentia de a supune proiectul de infiintare a Politiei Locale unor dezbateri reale cu reprezentantii administratiei locale, proces de consultare din care a facut parte si intalnirea organizata ieri (n.r. - marti), la care au participat reprezentantii administratiei locale de pe raza municipului Bucuresti.

    De altfel, in cursul acestui an, Ministerul Administratiei si Internelor a organizat dezbateri cu privire la descentralizarea activitatilor de asigurare a ordinii publice cu reprezentanti ai administratiei locale de la toate nivelurile: Uniunea Nationala a Consiliilor Judetene, Asociatia Oraselor din Romania, Asociatia Municipiilor din Romania.

    Scopul acestor dezbateri este cel de a asigura realizarea unui act normativ functional, care sa raspunda in mod real nevoilor comunitatilor locale, astfel incat Politia Locala sa constituie pentru primari un instrument util in asigurarea linistii publice si aplicarea legii. Anteproiectul prezentat in cursul intalnirii organizate ieri (n.r. - ieri) cu reprezentantii administratiei publice locale din municipiul Bucuresti constituie o formula pe care Ministerul

    Administratiei si Internelor doreste sa o imbunatateasca prin includerea tuturor contributiilor care pot aduce un plus de valoare actului normativ.

    4 Referitor la asertiunile d-lui Constantin Vieru, presedintele Corpului National al Politistilor din Romania, dorim sa subliniem faptul ca politica Ministerului Administratiei si Internelor este coordonata de conducerea acestuia, nicidecum de Corpul National al Politistilor. Rezistenta la orice tip de schimbare a unui segment de cadre ale Politiei este de inteles, dar nu poate reprezenta un criteriu in conturarea politicilor de reforma in cadrul ministerului.

    Romania a ales sa porneasca pe drumul ireversibil catre Uniunea Europeana, alegere care presupune asumarea valorilor caracteristice.

    In speranta ca aceste precizari vor fi utile pentru informarea cat mai corecta a publicului, va asigur de disponibilitatea conducerii Ministerului Administratiei si Internelor la dialog si colaborare in interesul cetatenilor, ca si de intreaga mea consideratie.
    Vasile Blaga
    Ministrul Administratiei si Internelor
  • ×