ROMATSA VERSUS UTI ● Draftul raportului a ajuns pe mâna părţilor implicate
Concluziile din draftul raportului Comisiei de investigare a
accidentului aviatic petrecut la 30 decembrie 2007 în "ograda"
Otopeniului şi prezentate acum câteva zile în exclusivitate la Antena 3
au confirmat în totalitate dezvăluirile făcute de Jurnalul Naţional în
legătură cu acest subiect. Verdictul: turnul de control, vinovat de
coliziunea avion-maşină! Ieri, după o lună de anchetă controversată,
ziarul nostru a intrat în posesia draftului de raport finalizat şi
trimis părţilor implicate.
ROMATSA VERSUS UTI ● Draftul raportului a ajuns pe mâna părţilor implicate
Concluziile din draftul raportului Comisiei de investigare a accidentului aviatic petrecut la 30 decembrie 2007 în "ograda" Otopeniului şi prezentate acum câteva zile în exclusivitate la Antena 3 au confirmat în totalitate dezvăluirile făcute de Jurnalul Naţional în legătură cu acest subiect. Verdictul: turnul de control, vinovat de coliziunea avion-maşină! Ieri, după o lună de anchetă controversată, ziarul nostru a intrat în posesia draftului de raport finalizat şi trimis părţilor implicate.
Accidentul aviatic petrecut la data de 30 decembrie 2007 pe Aeroportul Internaţional "Henri Coandă", când o aeronavă de 60 de tone, Boeing 737-300, aparţinând companiei TAROM, a intrat în maşina echipei de balizaj aflată pe pistă, a stârnit nenumărate controverse între părţile implicate. După incident, nimeni nu şi-a asumat vina, responsabilitatea fiind pasată dintr-o parte în alta. Aşteptată să facă dreptate în acest caz, Comisia de Anchetă declanşată de Ministerul Transporturilor a acţionat tardiv şi în regim preferenţial faţă de membrii săi. După ce Antena 3 a intrat în posesia unui draft al raportului, ale cărui concluzii demonstrau activitatea defectuoasă a oamenilor din turnul de control, iată că ieri draftul raportului final a intrat în posesia Jurnalului Naţional. Totodată, el a fost transmis şi părţilor implicate în ecuaţia aviatică: Grupul de firme UTI (instituţie de care aparţine echipa de balizaj) şi Romatsa (instituţie de care aparţin lucrătorii din turnul de control). În tot acest timp, Comisia de la Transporturi a ascultat înregistrările convorbirilor dintre turn şi echipajul de întreţinere, a intervievat persoanele implicate în eveniment şi a dispus efectuarea testelor pentru depistarea alcoolemiei celor implicaţi. În urma deliberărilor, după mai bine de o lună în care s-a tot cercetat şi paracercetat, într-un final, concluziile investigaţiei au reuşit să stingă (sau, dimpotrivă, mai mult au aprins!) cât de cât focul orgoliilor stârnite de incident.
CÅTEVA NEREGULI. Rezultatele investigaţiilor din "Raportul final privind Investigaţia Tehnică" a accidentului produs pe Aeroportul Internaţional "Henri Coandă" Bucureşti au scos la iveală faptul că autorizarea eronată a rulajulul şi decolării aeronavei, dar şi faptul că în loc de minimum cinci persoane pe tură, în turn erau numai patru, sunt doar câteva dintre cauzele care au dus la declanşarea impactului "avion-maşină".
Mai mult, procedura de operare în condiţii de vizibilitate scăzută a fost aplicată incorect de către controlorii de trafic implicaţi. Cei care aveau obligaţia supravegherii directe a aplicării acestei proceduri (supervizor echipă, instructor, examinator) nu au identificat faptul că procedura de operare în condiţii de vizibilitate scăzută nu se aplică în mod corect (conform celor rezultate din audieri) şi nu au luat măsuri de remediere a acestui fapt. Aceleaşi concluzii arată faptul că operatorii de trafic, mai puţini decât ar fi trebuit să fie la datorie, s-au concentrat mai mult asupra apelării echipei de balizaj şi mai puţin în a lua legătura cu piloţii pentru a anula decolarea.
OPINIE. Contactată telefonic în legătură cu rezultatele investigaţiei, Lucia Urdăreanu, director Comunicare Corporatistă din cadrul UTI, s-a declarat mulţumită de felul în care au decurs ostilităţile. "Aceste concluzii demonstrează faptul că oamenii noştri au spus adevărul când au povestit modul în care au decurs lucrurile în acea zi. Bineînţeles că ar mai fi câteva puncte de discutat din raport, dar rămâne să clarificăm totul zilele următoare." La rândul său, şeful Romatsa, Aleodor Frâncu, nu a dorit să comenteze raportul Comisiei de anchetă. Deşi concluziile sunt aceleaşi care au apărut în presă încă de acum câteva zile, Frâncu a spus că are nevoie de timp pentru a analiza conţinutul documentului şi că va exprima o poziţie oficială luni sau marţi, prin intermediul Biroului de presă. Surse neoficiale ne-au declarat că, nemulţumiţi de rezultate, cei din conducerea Romatsa sunt hotărâţi să conteste rezultatele anchetei.
Alexandru Ciucă, preşedintele Comisiei de Anchetă, a declarat că, după ce părţile implicate vor studia draftul de raport pe care l-au primit, abia atunci vor apărea rezultatele finale cu observaţiile făcute de cei în cauză.
Concluziile din draftul raportului Comisiei de investigare a accidentului aviatic petrecut la 30 decembrie 2007 în "ograda" Otopeniului şi prezentate acum câteva zile în exclusivitate la Antena 3 au confirmat în totalitate dezvăluirile făcute de Jurnalul Naţional în legătură cu acest subiect. Verdictul: turnul de control, vinovat de coliziunea avion-maşină! Ieri, după o lună de anchetă controversată, ziarul nostru a intrat în posesia draftului de raport finalizat şi trimis părţilor implicate.
Accidentul aviatic petrecut la data de 30 decembrie 2007 pe Aeroportul Internaţional "Henri Coandă", când o aeronavă de 60 de tone, Boeing 737-300, aparţinând companiei TAROM, a intrat în maşina echipei de balizaj aflată pe pistă, a stârnit nenumărate controverse între părţile implicate. După incident, nimeni nu şi-a asumat vina, responsabilitatea fiind pasată dintr-o parte în alta. Aşteptată să facă dreptate în acest caz, Comisia de Anchetă declanşată de Ministerul Transporturilor a acţionat tardiv şi în regim preferenţial faţă de membrii săi. După ce Antena 3 a intrat în posesia unui draft al raportului, ale cărui concluzii demonstrau activitatea defectuoasă a oamenilor din turnul de control, iată că ieri draftul raportului final a intrat în posesia Jurnalului Naţional. Totodată, el a fost transmis şi părţilor implicate în ecuaţia aviatică: Grupul de firme UTI (instituţie de care aparţine echipa de balizaj) şi Romatsa (instituţie de care aparţin lucrătorii din turnul de control). În tot acest timp, Comisia de la Transporturi a ascultat înregistrările convorbirilor dintre turn şi echipajul de întreţinere, a intervievat persoanele implicate în eveniment şi a dispus efectuarea testelor pentru depistarea alcoolemiei celor implicaţi. În urma deliberărilor, după mai bine de o lună în care s-a tot cercetat şi paracercetat, într-un final, concluziile investigaţiei au reuşit să stingă (sau, dimpotrivă, mai mult au aprins!) cât de cât focul orgoliilor stârnite de incident.
CÅTEVA NEREGULI. Rezultatele investigaţiilor din "Raportul final privind Investigaţia Tehnică" a accidentului produs pe Aeroportul Internaţional "Henri Coandă" Bucureşti au scos la iveală faptul că autorizarea eronată a rulajulul şi decolării aeronavei, dar şi faptul că în loc de minimum cinci persoane pe tură, în turn erau numai patru, sunt doar câteva dintre cauzele care au dus la declanşarea impactului "avion-maşină".
Mai mult, procedura de operare în condiţii de vizibilitate scăzută a fost aplicată incorect de către controlorii de trafic implicaţi. Cei care aveau obligaţia supravegherii directe a aplicării acestei proceduri (supervizor echipă, instructor, examinator) nu au identificat faptul că procedura de operare în condiţii de vizibilitate scăzută nu se aplică în mod corect (conform celor rezultate din audieri) şi nu au luat măsuri de remediere a acestui fapt. Aceleaşi concluzii arată faptul că operatorii de trafic, mai puţini decât ar fi trebuit să fie la datorie, s-au concentrat mai mult asupra apelării echipei de balizaj şi mai puţin în a lua legătura cu piloţii pentru a anula decolarea.
OPINIE. Contactată telefonic în legătură cu rezultatele investigaţiei, Lucia Urdăreanu, director Comunicare Corporatistă din cadrul UTI, s-a declarat mulţumită de felul în care au decurs ostilităţile. "Aceste concluzii demonstrează faptul că oamenii noştri au spus adevărul când au povestit modul în care au decurs lucrurile în acea zi. Bineînţeles că ar mai fi câteva puncte de discutat din raport, dar rămâne să clarificăm totul zilele următoare." La rândul său, şeful Romatsa, Aleodor Frâncu, nu a dorit să comenteze raportul Comisiei de anchetă. Deşi concluziile sunt aceleaşi care au apărut în presă încă de acum câteva zile, Frâncu a spus că are nevoie de timp pentru a analiza conţinutul documentului şi că va exprima o poziţie oficială luni sau marţi, prin intermediul Biroului de presă. Surse neoficiale ne-au declarat că, nemulţumiţi de rezultate, cei din conducerea Romatsa sunt hotărâţi să conteste rezultatele anchetei.
Alexandru Ciucă, preşedintele Comisiei de Anchetă, a declarat că, după ce părţile implicate vor studia draftul de raport pe care l-au primit, abia atunci vor apărea rezultatele finale cu observaţiile făcute de cei în cauză.
Stres
Din punct de vedere al Factorilor Umani, interviurile desfăşurate în data de 7 ianuarie 2008 au pus în evidenţă câteva aspecte ale problemelor oamenilor din turn. Cităm din raport: "Controlorul de trafic care se afla în momentul producerii accidentului era o persoană care revenise la activitatea de dirijare după un eveniment familial cu o încărcătură emoţională negativă – îmbolnăvirea neaşteptată, perioada relativ îndelungată de suferinţă şi decesul soţului. Activitatea de dirijare desfăşurată de acest controlor de trafic în ultima jumătate de an, marcată de evenimentul mai sus menţionat, a fost una sporadică, cu lungi întreruperi (concediu de odihnă, concediu de recuperare psihologică – conform legii concedii medicale). Reluarea activităţii profesionale nu a fost precedată de participarea la un program de terapie post-traumatică sub îndrumarea unui specialist."
Filmul incidentului aviatic
- 9:53 Supervizorul a fost contactat telefonic de echipa "balizaj", care a întrebat între ce ore pista este liberă pentru mai mult timp, pentru că doreşte să intre să cureţe luminile axiale.
- 10:49 Turnul de control stabileşte cu şeful echipei detaliile privind activitatea de curăţire a balizajului.
- 10:56 Turnul de control anunţă echipa "balizaj" despre disponibilitatea pistei şi autorizează intrarea acesteia pe pistă.
- 10:57 Echipa balizaj anunţă turnul de control că a intrat în lucru pe pistă.
- 10:59 Turnul de control anunţă echipa că urmează să pornească o aeronavă şi să fie pregătită pentru eliberarea pistei.
- 11:02 Se solicită de către turnul de control eliberarea pistei, aceasta fiind eliberată la 11:04.
- 11:06 Turnul de control a aprobat degivrarea şi pornirea motoarelor cursei ROT 3107.
- 11:08 Echipa balizaj primeşte aprobare de intrare la pistă.
- 11:09 Doi dintre controlorii din turn discută între ei: "Ce este pe pistă?" "Balizajul.. acum l-am băgat, da!"
- 11:23 Cursa ROT 3107 a solicitat şi a primit de la turn aprobarea de rulare până la poziţia de aşteptare.
- 11:25 Echipajul aeronavei a anunţat apropierea de poziţia de aşteptare a pistei 08 R. Turnul aprobă alinierea pe pistă şi solicită să fie anunţat când aeronava este gata de decolare, fără a se asigura că pista era liberă.
- 11:26 Aeronava a anunţat că este gata de decolare, iar turnul de control a comunicat informaţiile de vânt şi a autorizat,
- fără să se asigure că pista era liberă, decolarea.
- 11:26:41 Turnul de control încearcă să ia legătura cu echipa de balizaj.
- 11:26:50 Echipa răspunde: "Vă ascult", iar turnul întreabă "Pista liberă, da?". Balizajul apasă butonul de emisie al staţiei mobile, dar nu comunică nimic.
- 11:26:57 Unul dintre piloţi spune: "Ce flash-uie în faţă?"
- 11:27 Aeronava loveşte pe pista 08 R maşina Balizaj.
- 11:28:08 Pilotul comunică turnului că a lovit o maşină pe pistă, că evacuează şi este ieşit din pistă.
- Dosarele X din turnul de control
- Comandantul Nicolae Dinescu - "Aşa ceva nu s-a mai întâmplat!"
- Mărturiile groazei - Turnul: "Mai este cineva pe pistă?"
- Aoleu, am uitat de maşină!
- Turnul groazei
Citește pe Antena3.ro