83% din angajații Metrorex au semnat deja un angajament prin care arată că sunt pregătiți să intre în grevă, deoarece nu le-au mai fost mărite salariile din 2008, anunţă b365.ro. Salariaţii de la metrou ar urma să intre în grevă în cel mult o lună, dacă nu se găsește o cale pentru a le fi îndeplinite cerințele. Potrivit lui Ion Rădoi, preşedintele Sidicatelor de la Metrou şi al Federaţiei ATU România, efortul bugetar necesar pentru rezolvarea cerințelor sindicaliștilor Metrorex ar fi de 9 milioane de lei.
"Am ajuns într-un impas privind negocierea contractului colectiv de muncă (CCM) la metrou. Am declanşat deja acest conflict colectiv de muncă, am făcut demersurile necesare pentru susţinerea lui până la capăt, însemnând inclusiv greva, pentru care au semnat 83% din salariaţii metroului, în condiţiile în care este perioadă de concedii. Prima fază pe care urmează s-o abordăm este faza de conciliere cu reprezentanţii ITM, ai Ministerului Muncii, luni, 29 iulie, de la ora 10.00. Până acum am avut mai multe runde de negocieri cu reprezentanţi ai administraţiei, cu reprezentranţii Ministerului Transporturilor şi cu ministrul delegat Doina Pană, care asigură dialogul social, de la Ministerul Muncii, şi cu secretarul de stat Mănăilă de la Ministerul de Finanţe. Nu am ajuns la nicio înţelegere, la niciun rezultat. Sperăm să poată face acest lucru dacă vor să evite un conflict, care poate fi de proporţii", a declarat, astăzi, Ion Rădoi.
Rădoi a precizat că salariile nu au mai fost indexate cu indicele de inflație, în ultimii cinci ani, situația îndreptându-i spre decizia intrării în grevă.
"Avem două condiţii din partea salariaţilor pe care îi reprezentăm, mă refer la investiţii în condiţii de muncă şi la recuperarea indicelui de inflaţie privind salariile. Din 2008, prin legea bugetului, ni se interzice să majorăm fondul de salarii, pe motiv că suntem unitate subvenţionată. Acelaşi lucru se întâmplă şi la RATB şi la toate unităţile noastre din ţară, care sunt componente ale Federaţiei ATU România. Este o absurditate şi o prevedere neconstituţională ca să nu permiţi majorarea fondului de salarii pe motiv că unitatea este subvenţionată. Logica ne duce spre a afirma că toată viaţa salariaţii din aceste unităţi trebuie să rămână cu salariile îngheţate, ceea ce este împotriva Constituţiei şi a legislaţiei în vigoare. Nu avem cum să acceptăm condiţiile impuse, şi anume să încheiem un nou contract colectiv de muncă cu clauzele de anul trecut, fără a încerca să recuperăm indicele de inflaţie, care este pus la dispoziţie de Institutul Naţional de Statistică. Nu avem cum să uităm faptul că am renunţat la al 13-lea salariu, la primele de Crăciun şi de Paşti, pe care le aveam ca şi prevederi în CCM. Nu avem cum să cedăm în continuare, în condiţiile în care metroul se află, după cum ştiţi, în continuă dezvoltare, chiar avem nevoie şi de majorarea numărului de salariaţi, nu numai de majorarea fondului de salarii. Şi nu avem cum să uităm faptul că, în medie, din '90 până acum, pierdem 15 colegi, în fiecare an, înainte de a ieşi la pensie", a mai spus Ion Rădoi.
Dacă salariaţii Metrorex vor intra în grevă, vor fi afectați 500.000 de călători pe zi în această perioadă de vară, a concediilor, față de 700.000 de persoane de călători pe zi, în restul anului.
"Chiar există un articol, în legea bugetului - ei respectă numai partea cu subvenţia - unde se precizează că o unitate care se află în curs de dezvoltare poate majora fondul de salarii, dar nu vor să-l mai ia în seamă. După concilierea de luni, cu minim două zile înainte de greva de avertisment trebuie să anunţi reprezentanţii administraţiei, la fel şi cu greva propriu-zisă, greva generală. Asta nu înseamnă că într-o săptămână se va bloca metroul pentru că nici noi n-o să luăm hotărârea imediat după concilierea de luni pentru că nu au ce să facă inspectorii ITM, dacă reprezentanţii Guvernului, pornind de la Ministerul Transporturilor, reprezentanţii Ministerului Muncii şi cei ai Ministerului de Finanţe nu-şi dau concursul, fiind o unitate subvenţionată, aşa cum invocă chiar dânşii. Dar aceasta este prima fază, ne vom întâlni cu Consiliul General şi vă vom ţine la curent cu următoarele faze - declanşarea grevei de avertisment şi declanşarea grevei generale. Am vrut să aducem la cunoştinţa opiniei publice situaţia noastră pentru că nu este chiar atât de plăcut să blochezi metroul, chiar dacă ne aflăm în perioadă de vacanţe. Oricum, la ora actuală circulă chiar peste 500.000 de persoane pe zi. Să nu uităm că dacă cumva termenul ne prinde după 1 septembrie, deja discutăm de 700.000 de călători, când se termină vacanţele şi concediile", a precizat Rădoi.
Potrivit liderului de sindicat de la Metrorex, autorităţile au venit cu propunerea majorării tarifelor pentru a acoperi subvenţiile necesare transportului în subteranul bucureştean. "Din '90 până acum au scăzut continuu subvenţiile acordate sectorului de transport în comun. În urma discuţiilor pe care le-am avut ieri la Ministerul Transporturilor au găsit o soluţie: să mai bage o dată mâna în buzunarul călătorului - să majoreze preţurile ca să acopere subvenţia. Deci subvenţiile scad continuu, iar preţurile trebuie să crească în continuu. Aceste probleme vor duce la reacţii publice, treptat, treptat", a mai spus Rădoi.