Susţinerea petiţiei pe care Jurnalul Naţional o adresează Senatului României pentru un control al activităţii şefului ANI, Horia Georgescu, a speriat forurile băsiste. Până joi seara, aproape 6500 de semnături se pronunţau pentru demiterea şefului ANI. Profund îngrijoraţi de amploarea protestului şi de numărul în creştere al semnatarilor petiţiei, mai marii instituţiei vizate au lansat un strigăt de ajutor. Un fel de schelălăit jalnic prin care Horia Georgescu îşi prezintă textul obosit al “diplomelor” primite de la pupilele portocalii din exterior. Iată comunicatul ANI, găzduit pe un site băsist:
“ Consiliul Naţional de Integritate, în calitatea sa de garant al independenţei operaţionale a Agenţiei Naţionale de Integritate, condamnă ferm atacurile virulente fără precedent, practicate zilele acestea de postul de televiziune “Antena 3” şi cotidianul “Jurnalul Naţional”, la adresa Agenţiei Naţionale de Integritate şi a Preşedintelui ANI, domnul Horia Georgescu.Consiliul Naţional de Integritate, în calitatea sa de garant al independenţei operaţionale a Agenţiei Naţionale de Integritate, condamnă ferm atacurile virulente fără precedent, practicate zilele acestea de postul de televiziune “Antena 3” şi cotidianul “Jurnalul Naţional”, la adresa Agenţiei Naţionale de Integritate şi a Preşedintelui ANI, domnul Horia Georgescu.
Prin lansarea în spaţiul public a unor informaţii false, tendenţioase şi speculative, se acreditează ideea că activitatea Agenţiei şi a managementului său este abuzivă. Toate rapoartele Comisiei Europene referitoare la Mecanismul de Cooperare şi Verificare, precum şi cele de audit extern independent consemnează nu doar că Agenţia Naţională de Integritate şi-a îndeplinit misiunea, dar şi “abordarea modernă a managementului A.N.I.” sau faptul că instituţia “este percepută ca un model bună practică la nivel internaţional”. Raportul anual de audit extern independent, analizat de Consiliul Naţional de Integritate în şedinţă publică, este singurul instrument prevăzut de lege, prin care se poate evalua activitatea Agenţiei şi a managementului acesteia.
Referitor la aspectele sesizate cu privire la respectarea de către domnul Horia Georgescu a regimului declarării averii şi al incompatibilităţilor, acestea au făcut obiectul cercetării Comisiei de evaluare din cadrul C.N.I. în luna februarie 2014, respectiv în decembrie 2012, nefiind identificate elemente de încălcare de către acesta a legislaţiei referitoare la regimul averilor sau al incompatibilităţilor, urmând toate procedurile prevăzute de lege. Constatăm cu îngrijorare faptul că Agenţia Naţională de Integritate nu este nici prima şi nici singura instituţie din sfera justiţiei atacată mediatic de aceste organisme de presă. Fenomenul presiunilor mediatice asupra instituţiilor statului care au demonstrat rezultate concrete în prevenirea şi combaterea corupţiei a fost remarcat inclusiv de Comisia Europeană, care nota în Raportul MCV din ianuarie 2013: “Agenţia, Consiliul Naţional de Integritate şi personalul acestora au făcut obiectul unor frecvente atacuri politice şi mediatice” , remarcând, totodată, “acte de intimidare sau hărţuire comise împotriva unor persoane care lucrează în instituţii judiciare şi anticorupţie importante, inclusiv ameninţări cu un caracter personal împotriva judecătorilor şi a familiilor acestora şi campanii mediatice de hărţuire”.
Mai mult, prin promovarea unor exemple izolate, în care opiniile instanţei au fost diferite faţă de constatările A.N.I., se acreditează eronat ideea conform căreia activitatea Agenţiei este lipsită de rezultate. În realitate, rata de succes în ceea ce priveşte cazurile în care constatările A.N.I. au fost menţinute (prin decizii irevocabile ale instanţelor sau prin necontestarea raportului de evaluare) este de 94% în cauzele de incompatibilitate, 92% în cazurile de conflicte de interese şi 72% în cazurile de averi nejustificate. Potrivit ultimului raport de activitate al A.N.I., Agenţia a finalizat până în prezent 7.519 cauze, dintre care peste 1.000 se referă la incompatibilităţi (797), conflicte de interese (307) şi averi nejustificate (72).
Precizăm faptul că Agenţia are obligaţia de a utiliza toate instrumentele legale şi instituţionale pentru respectarea deciziilor definitive şi irevocabile ale instanţelor de judecată. De asemenea, Rapoartele MCV au reiterat încă din anul 2011 faptul că e nevoie de “un angajament continuu pentru a [...] se înregistra rezultate mai bune (...) în aplicarea de sancţiuni disuasive în cazurile de
incompatibilitate”, iar România trebuie “să se asigure că nu există excepţii de la aplicabilitatea actelor legislative privind incompatibilitatea, conflictele de interese şi averile nejustificate”.
Consiliul Naţional de Integritate este un organism reprezentativ, cu activitate nepermanentă, format în prezent dintr-un număr de membri desemnaţi de către fiecare grup parlamentar din Senat, plus grupul minorităţilor naţionale din Camera Deputaţilor, reprezentanţi ai Ministerului Justiţiei, Ministerului Finanţelor Publice, Asociaţiei Municipiilor din România, Asociaţiei Oraşelor din România, Asociaţiei Comunelor din România, precum şi reprezentanţi ai funcţionarilor publici”.
Conform Legii144/2007, Consiliului Naţional de Integritate , aflat sub control parlamentar asigurat de Senatul României, propune acestui for legislativ numirea şi revocarea preşedintelui şi vicepreşedintelui ANI.
Abuzurile împotriva lui MIRCEA DIACONU trebuie pedepsite. Semnează petiţia online a JURNALULUI NAŢIONAL pentru demiterea şefului ANI, Horia Georgescu