x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Apocalipsa a venit, dar numai pentru SIM-urile Orange România. Explicaţie cosmică dată de Serviciul Relaţii cu Clienţii pentru ”prăjirea” cartelelor

Apocalipsa a venit, dar numai pentru SIM-urile Orange România. Explicaţie cosmică dată de Serviciul Relaţii cu Clienţii pentru ”prăjirea” cartelelor

de Cristian Ionescu    |    Robert Veress    |    06 Ian 2012   •   17:15
Apocalipsa a venit, dar numai pentru SIM-urile Orange România. Explicaţie cosmică dată de Serviciul Relaţii cu Clienţii pentru ”prăjirea” cartelelor

Cartelele SIM folosite in telefonia mobila sunt obiecte de folosinta indelungata. Durata medie de viata ar fi, conform operatorilor, de 2 ani, dar sunt multi romani care nu si-au schimbat cartelele niciodata, de la lansarea serviciului in tara noastra, in urma cu aproape 15 ani.

Dupa cum vom vedea, sunt numerosi factori care influenteaza durata de viata a unui SIM. Unii dintre acestia sunt certi, altii discutabili, altii... fantasmagorici. Daca vreti sa va amuzati, cautati dupa expresia “de ce se defecteaza sim-urile' si cercetati primele 5-6 rezultate pe care Google vi le va afisa.

In pofida acestor date generale, operatorii de telefonie, in speta Orange, nu au un protocol bine pus la punct pentru gestionarea situatiilor de acest tip cu care se confrunta clientii lor. Raspunsul clasic pe care il primesc cei care suna la Relatii cu Clientii in urma defectarii SIM-urilor este “probabil, s-a demagnetizat'. De fapt, cartelele SIM sunt electronice, nu magnetice sau electromagnetice si, deci, nu au cum sa se “demagnetizeze'. Iar mai nou, se invoca exploziile solare.

Sunt foarte multi cei care, in ultimii ani, in special, se plang ca li se “ard' SIM-urile foarte des (chiar de 5-6 ori intr-un an) si, totusi, nu li se acorda o atentie mai speciala, asa cum s-ar cuveni. Cei de la Orange se marginesc prin a se lauda ca sunt singurul operator care schimba SIM-urile defecte gratuit. Vodafone si-a schimbat politica de schimbare a SIM-urilor, fara sa isi notifice clientii. Inainte, serviciul era gratuit, o data pe an si costa 2 euro, daca SIM-ul trebuia schimbat mai des. Acum, costa 2 euro in orice situatie. La Cosmote, schimbarea de SIM e gratuita la abonamente, o data pe an. Daca schimbi SIM-ul mai des costa 30 de lei. La cartelele prepay, costa 40 de lei.

Circula zvonul ca Orange ar fi schimbat, de curand, furnizorul de cartele SIM, iar noile cartele ar fi mai proaste. Orange a infirmat aceatsa informatie, sustinand ca foloseste acelasi furnizor de peste 10 ani, iar acesta furnizeaza SIM-uri si pentru alti operatori. Totusi, la cautarea pe “google' dupa expresia “de ce se defecteaza sim-urile', primele patru rezultate se refera la cartelele SIM Orange.

Si mai ciudata este incearcarea de musamalizare a unui incident recent, petrecut in preajma Revelionului. Am pornit de la o problema personala, care s-a dovedit a nu fi singulara. Si Orange a tot mers din explicatie eronata in explicatie abracadabranta, sfarsind prin a sustine ca, de fapt, nu s-a intamplat nimic anormal.

Aho, aho, ce SIM misto!

Asadar, in cursul zilei de 31 decembrie 2011, cartela SIM Orange a sussemnatului R. Veress s-a defectat, pe ecranul telefonului aparand mesajul “No Service'. Am incercat cartela in alt telefon cu acelasi rezultat, iar telefonul meu functiona cu cartela unui alt furnizor de servicii de telefonie mobila.

Incidentul a fost neplacut, am ramas fara posibilitatea de a da/primi apeluri si mesaje de felicitare, chiar la cumpana dintre ani. Dar, mi-am spus ca e ghinion – se mai intampla sa se defecteze cartelele SIM, mi s-a intamplat mie taman acum.

Luni, 2 ianuarie, m-am dus la un Orange Store, sa-mi schimb cartela. Spre surpriza mea, in magazin erau / au intrat dupa mine mai multe persoane care venisera in acelasi scop. In plus, consultantii de vanzari ai Orange facusera deja un stoc destul de impresionant de cartele schimbate, adunate pe un birou.

Mirat, am intrebat ce se intampla. “Nu stim exact, a fost ceva in noaptea de Revelion, probabil datorita supraincarcarii retelei'. Raspunsul consultantului mi s-a parut putin plauzibil, fiindca retelele de telefonie sunt suprasolicitate, in fiecare an, de Pasti, Craciun si Revelion si, pana atunci, nu auzisem de asemenea efecte. Dar n-am comentat, spunandu-mi ca voi afla mai multe de la Relatii cu Clientii.

Au fost multe explozii solare in ultima vreme...'

Dar consultanta cu care am vorbit nu avea un raspuns pregatit, asa cum ma asteptam, sustinand ca nu s-au semnalat probleme speciale in preajma Revelionului. Si nici nu mi-a cerut un ragaz pentru a se documenta si pentru a-mi transmite un raspuns cat mai competent. In schimb, mi-a dat cateva informatii utile, asezonate insa cu “gogosi'.

Iata ce explicatii mi-a servit:

Cartelele au o durata de viata limitata, durata medie de viata este de circa 2 ani (corect). Cauzele pentru care cartelele se pot defecta sunt multiple (corect) si e greu de spus ce s-a intamplat in cazul dumneavoastra, dar este o pura coincidenta ca s-a intamplat chiar in seara de Revelion si ca li s-a intamplat si altora (abureala). In orice caz, nu e din cauza suprasolicitarii retelei (corect).

Cel mai adesea, cartelele se demagnetizeaza (incorect).

Demagnetizarea se intampla daca telefonul este tinut in imediata apropiere a unor surse magnetice sau electromagnetice. (Cartela SIM este electronica, nu are acelasi principiu de functionare cu al cardurilor bancare, care au incorporata o banda magnetica; chiar si in cazul cardurilor bancare s-a demonstrat ca nu se demagnetizeaza asa de usor precum se credea. Daca SIM-urile ar fi sensibile la sursele electromagnetice, ar trebui sa se defecteze “pe banda rulanta', intrucat sursele electomagnetice sunt o multime si, practic, imposibil de evitat in societatea actuala: liniile aeriene de transmisie electrica, statiile electrice, generatoarele si transformatoarele centralelor, sistemele de instalatie electrica a cladirilor de locuit si a celor cu destinatie publica, sistemele de telefonie prin cablu, sistemele de impamantare si alte instalatii care utilizeaza energie electrica de frecventa industriala, echipamentele de birou si electrocasnicele, statiile radio, statiile de radiolocatie, transmitatoarele radio si TV, televizoarele, monitoarele calculatoarelor, cuptoarele cu microunde, precum si echipamentele medicale si de diagnostic).

Cartela SIM se mai poate defecta daca este scoasa / reintrodusa de multe ori din / in telefon (corect), sau daca telefonul este folosit mult in roaming (incorect).

Au fost multe explozii solare in ultima vreme si acest lucru poate cauza defectarea cartelei SIM (asta e tare; oricum, am mers pana la a verifica pe site-urile de specialitate, decembrie a fost o luna linistita, din punct de vedere al activitatii Soarelui).

O ancheta Orange in toata (ne)regula...

Din acest moment, i-am abordat pe reprezentantii Orange pentru relatia cu presa. Acestia au inceput prin a afirma ca, au vizionat caseta cu inregistrarea zilei in care am fost in magazinul Orange si ca, in niciun moment, nu au fost mai mult de doua persoane in magazin. Dincolo de faptul ca afirmatia era un afront deschis la adresa mea (in cazul in care nu am avut halucinatii audio-vizuale, in magazin au fost mai multe persoane impreuna cu mine si aproape toate si-au exprimat intentia de schimbare a SIM-ului), m-am intrebat cum de fusesem identificat atat de rapid, din marea de clienti care au fost in magazin, in data de 2 ianuarie 2012?! Punand aceasta intrebare persoanei care facuse afirmatia, mi s-a spus ca, de fapt, persoana care vizionase caseta era alta si ca abia urmeaza sa o vizioneze... Ni s-a mai transmis, in prima instanta, ca, in acea zi, in acel Orange Store, au fost schimbate doar doua SIM-uri. Ulterior, s-a revenit asupra informatiei – doua cartele schimbase doar consultantul cu care au discutat cei de la relatii cu presa. Tot magazinul a schimbat noua cartele, un numar MAI MIC decat cel obisnuit!

Pe de alta parte, a fost pusa sub semnul indoielii inclusiv convorbirea pe care am purtat-o la Relatii cu Clientii. Asa ca, mi s-a cerut numarul de telefon de pe care am apelat, pentru a fi cautata inregistrarea convorbirii si audiata. Dupa ce s-a intamplat si acest lucru, s-a recunoscut eroarea consultantei in ceea ce priveste invocarea exploziilor solare, drept cauza a defectarii cartelelor SIM.

...Si explicatiile oficiale

Dupa discutiile telefonice, au urmat explicatiile oficiale. Iata-le:

'In afara de congestii locale, care se intampla de obicei in noaptea de revelion, nicio problema nu a afectat functionarea retelei. In data de 2 ianuarie 2012 la shop Sun Plaza s-au efectuat 9 schimbari de SIM in programul de 12 ore (10:00 - 22:00), mai putine decat in alte zile ale anului. In plus in data de 2 ianuarie au fost mai putine magazine deschise (numai cele din centrele comerciale).

Colegii mei din shop mi-au comunicat ca dl. Robert Veres nu a stat mult in magazin, iar pe durata prezentei sale cu schimbare de SIM a mai fost un singur client, caruia i s-a procesat schimbarea cateva minute mai tarziu, iar urmatorul dupa acesta a fost peste o ora.

La Orange schimbarea cartelei se face GRATUIT daca aceasta este defecta (fara sa exista urme de deteriorare fizica – circuite intrerupte, cartel rupta, etc.) – din informatiile pe care le avem suntem singurii care schimbam gratuit aceste cartele atunci cand sunt defecte.

Orange este singurul de pe piata care are disponibil un serviciu care permite salvarea contactelor de pe SIM si recuperarea acestora in cazul furtului sau pierderii cartelei. Astfel clientii pot sta linistiti ca Agenda, ceea ce este mai important, este in siguranta.

Situatia SIM-urilor defecte este atent monitorizata si tot timpul se cauta solutii ca experienta utilizatorilor sa nu fie afectata

Orange Romania a castigat unul dintre marele premii la festivalul international al ideilor, din cadrul grupului France Telecom, cu o idee care adreseaza tocmai imbunatatirea experientei in astfel de situatii … iar produsul final o sa fie disponibil in premiera utilizatorilor din Romania in cel mai scurt timp posibil

O cartela SIM are o perioada de viata finita, data de numarul de autentificari in retea. Durata de viata a cartelei este influentata de frecventa si tipul de servicii pe care clientul le foloseste. De ex. un utilizator care foloseste doar ocazional telefonul mobil pentru apeluri de voce si SMS, si nu are o foarte mare mobilitate, poate utiliza cartela SIM si 9-10 ani.

Datorita schimbarii cartelei dintr-un telefon in altul des, chip-ul de pe SIM se poate deteriora.

Demagnetizarea este o explicatie impamantenita, transmisa in telecom din generatie in generatie.

Faptul ca SIM-ul este scos si introdus in telefon de mai multe ori poate deteriora chip-ul.

Nu exista o legatura data de utilizarea in roaming, ci cel mult am putea spune ca se intampla celor care calatoresc mult, deoarece in general sunt si utilizatori de servicii de telecomunicatii peste medie si atunci cartela poate ajunge la sfarsitul perioadei de viata mai repede.

Orange foloseste aceiasi furnizori de cartele SIM de peste 10 ani, acestia facand parte din top-ul furnizorilor de SIM-uri din lume, oferind SIM-uri si catre alti operatori de pe piata din Romania.

Nu avem informatii, in acest moment, legate de posibilitatea ca functionarea SIM-urilor sa fie afectata si de dispozitivele de interceptare sau inregistrare a convorbirilor telefonice'.

In urma discutiilor cu specialisti si cautand pe forumurile de specialitate am gasit pe forumuri cateva explicatii tehnice interesante, referitoare la cauzele pentru care “pica' SIM-urile. Iata, in continuare, cateva dintre acestea.

Despre defectarea cartelelor SIM pe forumul bmwclub.ro.

“Cred ca e vorba in principal de viata EEPROM-ului din SIM. Durata de viata depinde de numarul de scrieri/stergeri ale memoriei. Insa, uneori in timpul acestor operatiuni executate in mod repetat, se intampla sa mai apara si erori, cu consecinte mai mult sau mai putin serioase (unele se rezolva printr-un simplu warm sau cold reset, iar altele, precum "tearing errors" pot avea ca rezultat blocarea memoriei.)'

“Iti repornesti des telefonul sau ramai des fara semnal ?
Daca da, aia e problema. La fiecare restart se citeste PIN-ul ( daca e cazul ), IMSI-ul si Ki-ul ( Ultimele doua tin de unicitatea cartelei respectiv garantarea unicitatii/securitatii in retea ). Pe langa 'citirea' acestor date, SIM-ul mai face si o procesare "MD5 DIGEST 128bit". Toate laolalta 'papa' din durata de viata a SIM-ului. Procedura de 'inregistrare in retea' se face in felul urmator :
1. Telefonul citeste de pe SIM IMSI-ul (International Mobile Subscriber Identity), care este un numar (unic global). (Daca este PIN activat pe SIM, se va cere PIN-ul inainte de citirea IMSI-ului).
2. Telefonul transmite IMSI-ul operatorului si cere inregistrarea in retea
3. Operatorul genereaza un sir de 128 biti aleatori pe care ii 'semneaza' prin Ki-ul asociat IMSI-ului ( KEY_1 )
4. Telefonul primeste KEY_1
5. Telefonul transmite KEY_1 catre SIM
5.1. SIM-ul 'semneaza' sirul de biti cu Ki-ul ( Acel MD5-digest pe 128 de biti - un algoritm de criptare )
5.2. Telefonul primeste sirul semnat de SIM ( KEY_2 )
6. Telefonul trimite KEY_2 catre operator
7. Operatorul semneaza sirul KEY_1 cu Ki-ul; Daca rezultatul este identic cu ce a raspuns telefonul ( KEY_2 ), esti inregistrat in retea.
Nota: Ki-ul si IMSI-ul sunt ambele stocate pe SIM si in baza de date a operatorului. IMSI-ul se afla si in baza de date a celorlalti operatori, Ki-ului este doar intern.
In alte cuvinte, SIM-ul e indispensabil din industria telefoanelor mobile din motive de securitate. Se poate emula aceasta sesiune de 'handshaking' si autentificare daca se stie IMSI si Ki. Pe SIM se afla aceste informatii cheie pentru inregistrarea in retea, cat si algoritmul de 'semnare'. Telefonul nu stie sa semneze KEY-urile tot din motive de securitate - s-ar putea duplica SIM-urile. In plus, SIM-urile mai dispun si de alte spatii de stocare pentru contacte simple. Si cam atat'.

“O alta explicatie e ca esti "ascultat" cu echipamente proaste'.

“2 din cartele le-am schimbat (la cererea operatorului - orange) dupa prima iesire cu ele in roaming, au zis ca cele noi sunt mai bune pt roaming. Anul trecut mi s-au stricat toate 3 la interval de circa 1 luna intre ele. Le-au schimbat, dar inainte au cerut codul pin; totul foarte natural, mirare doar din partea mea'.

Blogul ubergeek.ro

“Mi-a soptit o pasarica altceva. Ca vineri stau tehnicii de la Orange la munca, si se cam plictisesc. Ocazie cu care mai dezactiveaza cate o o transa de cateva sute de SIM-uri'.

Fost angajat Orange

“Am lucrat vreo 3 ani in orange shop si pot sa-ti spun ca am vazut si sim-uri care au rezistat 8-9 ani si altele care n-au rezistat mai mult de o luna. Nu tine de ziua de vineri, asa cum se crede, in fiecare zi merg oameni cu cartele stricate in shop-uri.

Stiu din sursa sigura ca prima oara cand au adus niste echipamente de ascultare noi in Buc, au prajit cam 1/3 din cartelele din oras. La fel cand fac vreun update'.

Ultima explicatie (cea legata de update in retea) a fost confirmata si de la un alt fost tehnician GSM.

×
Subiecte în articol: vodafone orange cosmote cartele sim sim defect