Situaţia celei mai mari firme de asigurare din ţară stârneşte îngrijorare în casele a milioane de români. Astra Asigurări deţine 4,6 milioane de poliţe de asigurare şi o intrare în faliment ar avea consecinţe nu doar pentru clienţii care s-au asigurat aici, dar ar produce un efect destabilizator în piaţă financiar-bancară românească. În comunicatul ASF sunt date asigurări titularilor de poliţe, dar solvabilitatea Astra se susţine cu bani, şi mai ales cu încrederea pieţei şi a clienţilor. Or, tocmai aceste elemente sunt puse în discuţie. Astra are nevoie rapidă de o suplimentare de capital de un sfert de miliard de euro, potrivit informaţiilor finanţişilor. Aflată sub administrare specială, până la terminarea diagnosticului se erodează repede încrederea.
Milioanele de plătitori ai poliţelor de asigurare află acum, chiar şi din puţinele date oferite de ASF, că la Astra banii au fost sifonaţi sub formă de împrumuturi uriaşe spre alte afaceri ale domnului Adamescu. Pentru susţinerea în picioare a ziarului România Liberă, devenită o oficină a Palatului Cotroceni, au fost plasate nu mai puţin de 23 de milioane de euro într-o perioadă scurtă de timp. Aşadar, asiguraţii plăteau fără să ştie pentru propaganda lui Băsescu zi de zi. Domnul Adamescu primea şi el tainul de la regim prin comenzi de asigurări la cele mai mari firme ale statului, în special din domeniul transporturilor. Companii aeriene, aeroporturi, dar şi alte activităţi din sistemul de siguranţă naţională aveau contracte cu Astra, acum aceste afaceri devenind prin nesiguranţa companiei de asigurări descoperite în caz de evenimente intrate sub incidenţa daunelor. Familia miliardarului îşi consumă gusturile exotice profitând de încrederea milioanelor de plătitori disciplinaţi. O prăbuşire a miliardarului este doar un element de can-can, dar consecinţele de a vedea Astra intrată în vrie formează un turbion pentru întreaga economie. Iată de ce nimeni nu se bucură de o asemenea situaţie. Cei responsabili însă de manevrarea cu rea-credinţă a fondurilor şi declanşarea acestui scandal financiar cu rădăcini politice trebuie să plătească.
Declaraţiile preşedintelui ASF, Dar Radu Ruşanu, nu a fost deloc în măsură să liniştească opinia publică, deşi acesta a spus răspicat că toate poliţele de asigurare emise de Astra rămân valabile până la expirare, iar administratorul special KPMG este obligat să asigure toate plăţile aferente. Totuşi, în cazul unui eveniment major, cum ar fi un cutremur foarte puternic, Astra nu va putea face faţă plăţilor, a mai spus Ruşanu.
Cea mai mare societate de asigurări din România are încheiate peste 4,6 milioane de contracte de asigurare, din care peste 890.000 sunt reprezentate de poliţele RCA, peste 74.000 sunt contracte de tip CASCO şi peste 2,15 milioane de Asigurări ale locuinţelor (incendii şi calamităţi naturale). Altfel spus, un sfert din locuinţele din România sunt asigurate la Astra, iar în caz de cutremur aceşti asiguraţi vor rămâne fără nicio despăgubire. Potrivit autorităţii de supraveghere, Astra a transferat “defectuos” cel mai mare risc, respectiv cel de catastrofe naturale, printr-o expunere subevaluată şi printr-un plasament către reasigurători fără rating (Panamerican Re Insulele Cayman şi piaţa CSI).
Serviceurile auto refuză reparaţiile
Nici pe piaţa asigurărilor auto societatea nu stă mai bine. La sfârşitul lunii noiembrie, Astra înregistra un număr de 74.000 de dosare de daună avizate şi nelichidate, adică neplătite. De altfel, unul dintre serviceurile auto din Timişoara la care Astra înregistra datorii a cerut săptămâna trecută falimentul companiei. Acum, după anunţul privind administrarea specială, niciunul dintre serviceurile auto membre ale ASSAI nu va mai primi la reparaţii maşinile asigurate la Astra, fie că este vorba despre segmentul RCA, fie despre cel CASCO. “ASSAI nu mai primeşte nicio maşină asigurată la Astra, fie că e pe RCA, fie pe CASCO, exceptând situaţiile în care proprietarii vor plăti singuri reparaţiile. Ne cerem scuze faţă de păgubiţi, dar le cerem să înţeleagă faptul că e temem că nu ne vom primii banii”, a afirmat Cristian Muntean, preşedintele Asociaţiei Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI).
O serie de mari companii pot fi şi ele influenţate de situaţia Astra. Printre companiile asigurate de Astra se numără Aeroportul “Henri Coandă”, flota Tarom, Blue Air, aeroporturile din Timişoara şi Constanţa, Romaero, Autoritatea Aeronautică Română, flota Poştei Române, flota maritimă a Group Grimaldi.
Piaţa asigurărilor tremură
Astra nu se află în situaţia de a nu-şi putea plăti obligaţiile faţă de clienţi, mai grav este că situaţia acestei companii, care se află în administrare specială, afectează imaginea întregii pieţe, a declarat preşedintele Uniunii Naţionale a Societăţilor de Intermediere şi Consultanţă în Asigurări din România (UNSICAR), Bogdan Andriescu.
“Aşa cum a declarat, ieri, şi preşedintele ASF, domnul Dan Radu Ruşanu, riscul de contaminare în sistemul asigurărilor este limitat. Aici vorbim, însă, despre impactul financiar. La nivel de reputaţie a pieţei, lucrurile stau, probabil, mult mai rău. Să nu uităm că piaţa de asigurări nu a beneficiat niciodată de un capital puternic de încredere, aşa cum s-a întâmplat în cazul pieţei bancare, de exemplu. Dincolo de situaţia în care se află compania Astra, de redresare financiară prin administrare specială, care nu înseamnă neapărat că societatea nu-şi va putea plăti obligaţiile asumate faţă de clienţi, ceea ce este mai grav este că această situaţie afectează imaginea întregii pieţe de asigurări”, a spus Andriescu.
“Impactul va fi, mai degrabă, asupra credibilităţii, notorietăţii şi imaginii companiei, întrucât clienţii, chiar dacă vor fi despăgubiţi, probabil că vor fi reticenţi să mai cumpere produse furnizate de Astra”, a explicat şeful UNSICAR.
278 milioane de euro, pentru redresarea Astra
KPMG, administratorul special al Astra, va trebui să stabilească suma cu care miliardarul Dan Adamescu va trebui să majoreze capitalul companiei. Potrivit unui raport ASF, necesarul de majorare a capitalului social ar fi de 278,4 milioane de euro. Dan Adamescu a declarat că a propus ASF o majorare de capital de 140 de milioane de lei, dar nu a primit niciun răspuns la aceasta.
Deschiderea procedurii de administrare specială a însemnat înlăturarea conducerii societăţii şi a Consiliului de Supraveghere. Consiliul de Supraveghere este format din acţionarul majoritar Dan Adamescu (preşedinte), Bogdan Alexander Adamescu (vicepreşedinte) şi Ion Niţă (membru). Conducerea Astra era asigurată de Iulius Alin Bucşă (preşedinte-director), Cătălin Chiriac (vicepreşedinte-director) şi trei directori. Bucşă este cel mai nou membru al echipei Astra, el preluând acestă funcţie de abia săptămâna trecută. Conducerea Astra a fost asigurată începând din ianuarie 2012 de Alexander Adamescu, care preluase această funcţie după retragerea lui Radu Mustăţea.
România Liberă, banii înapoi
ASF a impus şi alte măsuri pentru redresarea Astra inventarierea dosarelor de daună în vederea evaluării daunelor reale şi stabilirii obligaţiilor de plată, luarea măsurilor necesare pentru calculul corespunzător al rezervelor tehnice constituite de Astra, interzicerea efectuării de investiţii în valori mobiliare şi imobiliare cu excepţia clasamentelor în depozite bancare, titluri de stat şi certificate de trezorerie, interzicerea înstrăinării bunurilor şi activelor societăţii şi efectuarea unui audit de un auditor reputat. Nu în ultimul rând, ASF a interzis acordarea de noi împrumuturi şi accelerarea recuperării celor acordate.
Măsura face referire la împrumutul de 23 de milioane de euro acordat către Median Group editorul cotidianului România Liberă. Parte din finanţarea de 102 milioane de lei a fost aprobată de Radu Mustăţea, care se afla la conducerea societăţii în 2011. Apoi, Alexander Adamescu, fiul lui Adamescu, a continuat finanţarea României Libere. De notat că, în 2011, Astra a avut prime brute subscrise în valoare de 238 milioane de euro şi profit de 19 milioane de euro, pentru ca în 2012 primele brute subscrise să urce la 253 de milioane de euro, iar profitul să coboare la 1,5 milioane de euro. În primele 9 luni din anul trecut Astra a subscris prime în valoare de 180 de milioane, iar profitul anunţat a fost zero, potrivit datelor ASF.