x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Autorităţi nepregătite, tehnici de salvare învechite

0
Autor: Mircea Opris 01 Mar 2009 - 00:00
Autorităţi nepregătite, tehnici de salvare  învechite

Incidentul aviatic de sâmbătă, de la Timişoara, a fost prima situaţie de o asemenea gravitate cu care s-au confruntat autorităţile aeroportuare şi judeţene, în ultimii 20 de ani.



Dincolo de succesul operaţiunii, a unei aterizări forţate fără victime, se ascund grave deficienţe ale serviciilor de intevenţie, de la dotarea precară şi până la modul de gestionare  a unei asemenea situaţii reale de criză. Trei factori au făcut ca cele 51 de ă, persoane să nu devină victime sigure ale unui accident aviatic fără precedent pe aeroportul din Timişoara: îndemânarea piloţilor, curajul pompierilor şi...norocul.

Ambulanţe de la privaţi
Încă de la ora 8, când piloţii au anunţat turnul de control că au o problemă la trenul de aterizare faţă, spre aeroport au început să gonească maşini de pompieri, salvări, unitatea de descarcerare, poliţia, jandarmeria dar şi autorităţile judeţene, de la prefect şi subprefect la preşedintele Consiliului Judeţean Timiş. Cei de la sol au avut aproape 2 ore, timp în care să găsească o soluţie de aterizare în relativă siguranţă precum şi o soluţie pentru amenajarea pistei. Din convorbirile dintre pilotul aeronavei şi turnul de control reiese că, după eliberarea cherosenului din rezervoare,  pilotul a cerut imperativ punerea pe pistă a covorului de spumă ignifugă în maxim 5 minute şi nu în 10 minute, aşa cum sugera controlorul de trafic. Mai mult, acesta din urmă, îi cere pilotului să le mai acorde două-trei minute pentru a aranja întregul dispozitiv de criză, cu ambulanţe şi autospeciale de pompieri. Serviciul de ambulanţă Timiş şi SMURD au trimis la aeroport aproape toate ambulanţele din dotare. Atunci când au înţeles că pilotul va folosi metoda aterizării forţate, autorităţile au apelat disperate la serviciile private de ambulanţă din oraş, ştiind că în caz de prăbuşire, ambulanţele statului sunt prea puţine pentru un număr de 51 de potenţiale victime.

Parada autorităţilor şi piaţa de imagine
În timp ce pe pistă şoferii de pe salvări şi maşini de pompieri primeau diverse ordine, jandarmii erau preocupaţi cu ţinerea la distnaţă a zecilor de ziarişti, forografi şi cameramani. Preşedintele CJ Timiş, Constantin Ostaficiuc, a năvălit pe pistă cu o maşină de teren particulară, trecând fără a fi controlat de nici un filtru, cu toate că acesta nu are nici un fel de atribuţie în astfel de situaţii. În acelaşi timp, prefectul de Timiş, Ovidiu Drăgănescu, asista neputincios la întreaga scenă, departe de ochii presei, ajunse înaintea sa la faţa locului, cu toate că el este coordonatorul principal în cazul oricăror situaţii de urgenţă. De altfel, prefectul s-a ferit să facă vreo declaraţie publică, acesta apărând în faţa presei de abia dupăamiază târziu, la o a doua conferinţă de presă, după ce s-a bărberit, s-a îmbrăcat în helancă roz şi s-a pus la curent cu evenimentele. În timp ce jandarmii aveau ca obiectiv îndepărtarea jurnaliştilor, a apărut o adevărată piaţă a exclusivităţilor de fotografii şi înregistrări video, făcute cu telefonul de către diverse persoane care au avut acces pe pistă, de la serviciul de securitate la aeroportului, la ambulanţă, pompieri şi chiar personalul auxiliar al aeroportului, care a avut acces lângă pistă.

Tehnici din anii 1950
Principalul merit pentru evitarea unui dezatru aparţine celor doi piloţi care au reuşit să controleze traiectoria aeronavei şi au golit parţial rezervoarele cu kerosen. "Chiar şi aşa, la frecare cu pista, fuselajul ar fi scos scântei, iar pericolul unei explozii era iminent. De aceea am apelat la covorul de spumă ignifugă, pe care îl folosim la stringerea incendiilor. Era soluţia cea mai rapidă şi pe care o cunoaştem”, ne-a declarat generalul Mihai Benga, comandatul ISU Banat. Pe aeroporturile moderne se folosesc alte soluţii în cazul în care avionul trebuie să aterizeze fără unul sau mai multe dintre trenurile de aterizare. Gideon Ewers, purtător de cuvânt la Federaţia Internaţională a Asociaţiilor Piloţilor de Linii Aeriene, citat de Associated Press, a declarat că "spuma se folosea la astfel de incidente în anii 1940 şi 1950 pentru a preveni aprinderea kerosenului. Astfel de agenţi spumanţi se mai folosesc extreme de rar în aviaţia comercială, la situaşii în care trenul de aterizare nu poate fi coborât. Este neobişnuit pentru zilele noastre să se mai folosească spumă ignifugă pentru că avioanele folosesc combustibili mai puţin volatili decât benzina care se folosea la avioanele vechi, cu motoare cu pistoane”.

Incidente imiliare în care s-a folosit vechea metodă a spumei ignifuge

  • 16 noiembrie 2008, un avion Express Dash 8-300 al US Airways, cu 38 de pasageri, a aterizat fără trenul din "bot” pe pista aeroportului din Philadelphia. S-a folosit spumă ignifugă de la pompieri
  • 20 martie 1999, un avion MD 87 al Iberia Airlines, cu 101 pasageri la bord, a ceut aeroportulul elveţian din Geneva să pregătească un covor de spumă din cauzăî că nu a coborât trenul de atrizare faţă
  • 24 septembrie 1997, un avion Dornier 228 al Olympic Aviation cu 19 oameni la bord, a executat o aterizare forţată la baza aeriană Tanagra de lângă Atena, după ce spuma ignifugă a fost turnată pe pistă
  • 10 februarie 1988, un Tupolev 154 al Aeroflot, cu 166 de pasageri, a alunecat 1,5 kilometri pe pista aeroprotului din Dushanbe, Kirghistan, care a fost acoperită cu spumă pe întreaga lungime de 1500 de metri

Nici una dintre aterizările amintite nu s-au soldat cu victime. În ciuda succesului spumei în astfel de cazuri, eficienţa acetui produs destinat stingerii incendiilor continuă să fie o controversă pentru experţii din comunitatea aeronautică. Mai mult, ca şi în cazul Timişoarei, servicii proprii de pompieri ale multor aeroporturi din lume consideră această spumă ca nefiind necesară, susţinând că efectele sunt minore sau nule în cazul unei aterizări forţate.
Citeşte mai multe despre:   observator,   spuma,   spum

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 






Mai multe titluri din categorie

Se schimbă strategia pentru campania de vaccinare. Valeriu Gheorghiță: „Nu vor mai exista persoane care se vor putea programa direct pe un loc liber”

Se schimbă strategia pentru campania de vaccinare. Valeriu Gheorghiță: „Nu vor mai exista persoane care se vor putea programa direct pe un loc liber”
Coordonatorul campaniei de vaccinare, Valeriu Gheorghiță, a anunțat duminică după-amiaza că lista de așteptare pe platforma de programare pentru vaccinare va fi disponibilă din 15 martie. „Din 15 martie,...

Protestele din Republica Myanmar s-au soldat cu focuri de armă, răniți și arestați

Protestele din Republica Myanmar s-au soldat cu focuri de armă, răniți și arestați
Protestele din Republica Myanmar s-au soldat cu focuri de armă, răniți și arestați. În mai multe orașe din țară au avut loc manifestații împotriva dictaturii militare instaurată după lovitura de stat...

Aleksei Navalnîi a fost transferat la un alt penitenciar. Acuzat de fraude în valoare de 3,9 milioane de euro

Aleksei Navalnîi a fost transferat la un alt penitenciar. Acuzat de fraude în valoare de 3,9 milioane de euro
Liderul opoziției ruse, Aleksei Navalnîi, a fost transferat într-un penitenciar situat la circa 100 de kilometri est de Moscova, anunţă Comisia de Monitorizare Penală, citată de...

China îngenunchează Hong Kong-ul. Zeci de activiști prodemocrație arestați

China îngenunchează Hong Kong-ul. Zeci de activiști prodemocrație arestați
Autorităţile din Hong Kong au decis inculparea a 47 de activişti prodemocraţie, în baza noii legi privind siguranţa naţională, impusă de regimul  comunist de la Beijing în regiunea semiautonmă...

Rezultate Loto 6/49 28 februarie 2021. Numerele câștigătoare la extragerea de duminică

Rezultate Loto 6/49 28 februarie 2021. Numerele câștigătoare la extragerea de duminică
Rezultate Loto 6/49. Duminică, 28 februarie, Au avut loc noi trageri Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 şi Super Noroc, după ce la tragerile loto de joi, 25 februarie, Loteria Romana a acordat 17.630...

Germania introduce restricții severe la frontiera cu Franța

Germania introduce restricții severe la frontiera cu Franța
Germania introduce restricții severe la frontiera cu Franța, după ce Institutul Robert Koch pentru controlul bolilor a semnalat aparițiune unor zone unde transmiterea virusului SARS-CoV-2 este îngrijorătoare,...

Bilanț vaccinare anti COVID-19. 11.136 persoane s-au imunizat în ultimele 24 de ore

Bilanț vaccinare anti COVID-19. 11.136 persoane s-au imunizat în ultimele 24 de ore
În ultimele 24 de ore au fost vaccinate în România 11.136 de persoane și au fost înregistrate 85 de reacții adverse, transmite  Comitetul Național de Coordonare a Activităților privind Vaccinarea ...

Circa 150.000 de persoane s-au programat pentru vaccinare în cele 130 de cabinete noi

Circa 150.000 de persoane s-au programat pentru vaccinare în cele 130 de cabinete noi
Circa 150.000 de programări au fost efectuate în ultimele două zile pentru cele 130 de cabinete care se deschid luni, în țară, pentru vaccinarea persoanelor vulnerabile cu serul produs de Pfizer/BioNTech,...

Incendiu la Biserica "Sf. Ioan Botezătorul" din Vrancea

Incendiu la Biserica "Sf. Ioan Botezătorul" din Vrancea
Un incendiu a izbucnit la lumânărarul situat în curtea Bisericii "Sf. Ioan Botezătorul" din Vulturu de Sus, județul Vrancea. Acesta a f ost localizat și lichidat în mai puțin de 30 de minute. Pentru...

Viktor Orban s-a vaccinat împotriva COVID-19 cu Sinopharm

Viktor Orban s-a vaccinat împotriva COVID-19 cu Sinopharm
Premierul ungar Viktor Orban s-a imunizat cu Sinopharm împotriva infecției cu COVID-19. Acesta a postat pe Facebook imagini din momentul administrării tratamentului. „Sunt vaccinat”, a scris...

Accident pe Autostrada Soarelui. Trafic restricționat pe sensul spre Capitală

Accident pe Autostrada Soarelui. Trafic restricționat pe sensul spre Capitală
Patru mașini au fost implicate într-un accident pe Autostrada Soarelui, în apropierea localității Cernica, județul Ilfov. Traficul în zonă este restricționat, transmite Centrul Infotrafic din...

O nouă tranșă de vaccin anti COVID-19 produs de Pfizer/BioNTech ajunge în România

O nouă tranșă de vaccin anti COVID-19 produs de Pfizer/BioNTech ajunge în România
O nouă tranșă, cu 214.110 doze de vaccin produs de Pfizer/BioNTech vor ajunge, luni, în România. Acestea vor fi livrate, pe cale aeriană, pe aeroporturile Otopeni, Cluj-Napoca și Timișoara,...

Majorarea alocațiilor pentru copii din iulie 2021 ar putea fi anulată

Majorarea alocațiilor pentru copii din iulie 2021 ar putea fi anulată
Majorarea alocațiilor de stat pentru copii va duce la depășirea deficitului bugetar pe care guvernul l-a stabilit pentru acest an, după cum a explicat ministrul Muncii, Raluca Turcan. "Bugetul a...

Două zile de proteste ale Federației "Solidaritatea Sanitară" din cauza bugetului de stat 2021

Două zile de proteste ale Federației "Solidaritatea Sanitară" din cauza bugetului de stat 2021
Federaţia "Solidaritatea Sanitară" va protesta timp de două zile în fața Parlamentului împotriva Legii bugetului de stat pe 2021. Manifestația se va desfășura în timpul dezbaterii actului normativ pentru a...

Bilanț COVID-19: 2.830 de cazuri noi. 63 de decese. Totalul a ajuns la 801.994 de persoane infectate

Bilanț COVID-19: 2.830 de cazuri noi. 63 de decese. Totalul a ajuns la 801.994 de persoane infectate
Până astăzi, 28 februarie, pe teritoriul României, au fost confirmate 801.994 de cazuri de persoane infectate cu COVD-19. Dintre aceștia, 740.352 de pacienți au fost declarați vindecați. Față de ultima...
Serviciul de email marketing furnizat de