Serviciul Roman de informatii a dat publicitatii un comunicat de presa in care informeaza ca Romania, alaturi de Bulgaria, este tranzitata de adepti ai Statului Islamic.
SRI mai precizeaza ca, desi pana in prezent Romania nu s-a confruntat cu un nivel ridicat al amenintarii teroriste, determinata de aceast trafic de persoane, a constatat existenta unor premise pentru cresterea riscului asociat acestui tranzit.
De asemenea, SRI mentioneaza in finalul comunicatului de presa ca pentru gestionarea riscurilor si amenintarilor are nevoie de instrumente care sa asigure institutiei standarde euroatlantice in domeniul prevenirii si combaterii terorismului.
Cu o formulare stufoasa, comunicatul SRI pare un semnal transmis clasei politice romanesti pentru adoptarea rapida a Legii "Big Brother".
Va prezentam comunicatul SRI integral.
__________________
Pe fondul prelungirii crizei siriene şi al ascensiunii organizaţiei teroriste Statul Islamic (SI), începând cu anul 2013, un număr crescut de persoane, din state europene, cu predilecţie din nordul şi vestul Europei şi Balcanii de Vest, au devenit interesate să tranziteze regiunea în vederea transferului din Europa către Siria/Irak, pentru a lua parte la activităţi combatante în zona de conflict, se arată într-un comunicat al Serviciului Român de Informaţii. Rutele predilecte de deplasare dinspre Europa de Vest către Siria-Irak sunt fie aeriene, cu tranzit prin state din proximitatea zonei de conflict, fie terestre, inclusiv prin România şi Bulgaria.
Potrivit ultimelor evaluări, în zona de conflict sunt implicaţi, de partea diferitor grupări extremiste, peste 4.000 de luptători, cetăţeni sau rezidenţi ai unor state europene.
Acest fenomen al transferului de luptători este monitorizat cu prioritate la nivel european de instituţiile cu responsabilităţi în materie, inclusiv de cele din România.
Până în prezent, deşi ţara noastră s-a confruntat cu un nivel scăzut al ameninţării determinate de acest fenomen, constatăm existenţa premiselor pentru accelerarea evoluţiei lui şi, implicit, creşterea riscurilor asociate.
"S-a constatat că expunerea la violenţă, experienţa de luptă dobândită, îndoctrinarea fundamentalistă şi, mai ales, menţinerea conexiunilor cu diverse entităţi teroriste creează premisele favorabile ca aceste persoane să devină, după revenirea în ţările de origine, factori de risc proeminent.
De asemenea, s-a stabilit că un număr semnificativ dintre aceste persoane se implică ulterior în activităţi de acelaşi tip, cum ar fi: acţiuni teroriste, procese de radicalizare, recrutarea de noi adepţi-combatanţi, sprijin financiar-logistic şi organizarea unor transporturi cu ajutoare şi echipamente, deplasându-se din nou în zona de conflict.
Rutele predilecte de deplasare dinspre Europa de Vest către Siria-Irak sunt fie aeriene, cu tranzit prin state din proximitatea zonei de conflict, fie terestre, inclusiv prin România şi/sau Bulgaria.
SRI şi instituţiile din cadrul Sistemului Naţional de Prevenire şi Combatere a Terorismului depun eforturile necesare pentru prezervarea stării de securitate, intensificând cooperarea operaţională, inclusiv alături de structurile partenere din statele aliate.
Între măsurile interne adoptate: calibrarea adecvată a dispozitivelor informative şi a capacităţii de reacţie în scop preventiv.
Datele obţinute au permis transmiterea unui volum important de informări către beneficiarii legali şi partenerii internaţionali, precum şi implementarea unor măsuri de prevenire (acţiuni de descurajare, declarări de persoane indezirabile, nepermiterea intrării în ţară, informări ale organelor de urmărire penală etc.), determinând, în condiţiile legislaţiei naţionale, controlul şi limitarea acestor fluxuri susţinute, prevenind, totodată, manifestarea unor riscuri şi ameninţări pe teritoriul naţional. De asemenea, aceste măsuri au fost apreciate la nivelul partenerilor internaţionali ca şi contribuţie a României la securitatea spaţiului european.
Serviciul subliniază din nou că gestionarea eficientă a riscurilor şi ameninţărilor asociate acestui fenomen este extrem de dificil de realizat în absenţa unor instrumente legale care să asigure instituţiilor statului cu atribuţii în domeniul prevenirii şi combaterii terorismului cadrul adecvat activităţii acestora la standarde euroatlantice.