Presedintele Traian Basescu a vizitat ieri santierele Autostrazii Bucuresti – Ploiesti si a declarat ca pare misiune imposibila finalizarea lucrarilor in termen, pana la 31 decembrie 2011. 'Ce va pot spune este ca, functie de stadiul lucrarii, era un numar suficient de utilaje pentru ca termenul sa fie realizat. Spre exemplu, pe primul tronson, unde lucrarea era mult mai avansata, sunt alte operatiuni. Pe penultimul tronson, unde lucrarea pare ramasa in urma, erau categoric suficiente utilaje ca sa prinda timpul din urma. Este de vazut insa daca ii va ajuta si natura, ca in noiembrie-decembrie nu prea poti sa mai torni asfalt', a spus Traian Basescu. In urma cu aproape o luna, Anca Boagiu, ministrul Transporturilor, si Emil Boc, premierul Romaniei, au verificat stadiul lucrarilor. Nici declaratiile celor doi oficiali nu au fost foarte optimiste, mai ales in conditiile in care la rectificarea bugetara s-au alocat bani pentru Bucuresti – Ploiesti.
Jurnalul National a aratat in urma cu cateva zile care este stadiul lucrarilor de pe autostrada spre munte. Cei 62 de kilometri au termene diferite de finalizare, iar sansele de predare a intregului tronson sunt destul de mici. Mai mult, cei 6 kilometri care ar fi adus autostrada in Bucuresti nu au putut fi inclusi in proiect, nivelul exproprierilor pe aceasta portiune fiind de 2%. De altfel, presedintele a spus ca nu se va putea spune ca Autostrada Bucuresti – Ploiesti este terminata la 31 decembrie atat timp cat la inelul central de circulatie al Capitalei nu s-a lucrat nimic. 'Si nu s-a lucrat pentru ca preturile de expropriere erau la un moment dat extraordinar de mari', a precizat Basescu, adaugand ca solutia a fost crearea unui nod rutier pe centura, de pe care sa se faca accesul pe autostrada.
Traian Basescu s-a referit si la istoricul acestei lucrari. 'Probabil stiti istoria acestei lucrari. E o lucrare in care s-a incercat in primul rand un test cu constructori romani. Contractele s-au semnat in 2007, suntem in 2011. Termenul lor de terminare a lucrarii ar fi fost in mod normal, dupa ce s-au terminat exproprierile, mai 2012. Cu buna lor vointa, avand in vedere ca au stat pentru exproprieri vreo doi ani, au acceptat decalarea termenului la 31.12.2011. Cand s-a suparat putin pe ei doamna Boagiu si a vrut sa le rezilieze contractele. Si atunci se pare ca s-au accelerat. Eu cred ca va fi o reusita, chiar daca au unele probleme de incadrare in termenul de 31.12 cu primul pod de aici, de pe tronsonul de la capatul segmentului lui Pizzaroti. Sa speram ca vor reusi. Pana la urma ar fi prima proba daca ne putem bizui pe constructorii romani la constructia de autostrazi sau nu. Si asta e foarte important', a spus presedintele.
Intrebat daca este multumit de ceea ce a vazut, presedintele Basescu a apreciat ca cel mai bine arata 'primul tronson de la centura Ploiestiului'. 'Este cel mai avansat, el cred ca se termina in octombrie, acum', a adaugat el.
Presedintele a fost apoi intrebat despre tronsonul din zona Moara Vlasiei. 'Nu. Stiu ce vreti. Nu va dau. Da. Vreti sa-i pun cap in cap si sa spun care e mai bun, care e mai rau. Si atunci va intreb: Cine v-a rugat sa puneti intrebarile acestea?', a raspuns el.
In acest moment, sunt practicabile doar doua portiuni din intreaga autostrada. De la centura de nord a Bucurestiului si pana aproape de Moara Vlasiei, atat cat tine primul tronson pe care construiesc Pizzarotti si Tirrena Scavi exista deja mixtura astfaltica. Lucrurile se schimba pe tronsonul pe care lucreaza Pa & Co., Umb si Euroconstruct. Cei 42 de kilometri, impartiti intre cele trei firme, au stadii foarte diferite. Daca UMB si Pa & Co. au deja mixtura asfaltica, bucata ce ii revine Euroconstruct se gaseste in stadiul de pamant, terenul fiind doar decopertat. Se mai lucreaza ce e drept la cateva poduri sporadice.
Potrivit datelor oficiale, in acest moment, tronsonul de 19 kilometri dintre Bucuresti si Moara Vlasiei este gata in proportie de 83%. Constructorul a dat asigurari ca il va preda in luna octombrie. Pe cealalta portiune de 42 de kilometri pe care lucreaza regii asfaltului stadiul fizic al lucrarilor este de 59%.