x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator CCR discută miercuri sesizarea legată de legea privind gestionarea câinilor fără stăpân

CCR discută miercuri sesizarea legată de legea privind gestionarea câinilor fără stăpân

24 Sep 2013   •   12:49
CCR discută miercuri sesizarea legată de legea privind gestionarea câinilor fără stăpân
Sursa foto: Dragos Stoica/Intact Images

Curtea Constituțională a României (CCR) discută, miercuri, sesizarea cu privire la proiectul de lege privind gestionarea câinilor comunitari.

Sesizarea de neconstituționalitate a fost depusă de 29 de senatori de la PP-DD, PNL, PC, PSD și PDL, printre care Haralambie Vochițoiu (lider grup PP-DD), Tudor Barbu (lider grup PC), Dumitru Pelican (PC), Călin Popescu-Tăriceanu (PNL), Ioan Ghișe (PNL), Cătălin Croitoru (PSD), Ovidiu Marius Isăilă (PDL).

În documentul care a ajuns la Curtea Constituțională, senatorii susțin că forma în care actul normativ a fost adoptat diferă fundamental, atât în ceea ce privește concepția, cât și în ceea ce privește conținutul, de cea adoptată de Senatul României la data de 12 martie 2013.

"Printr-un Raport comun din 10 septembrie 2013 al Comisiei pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic și al Comisiei juridice, de disciplină și imunități a Camerei Deputaților (comunicat chiar în ziua adoptării legii în plenul Camerei), sunt aduse modificări de esență legii, existând diferențe semnificative între prevederile art. 4, 7 și 11 etc. în cazul celor două forme adoptate de Camere: sunt stabilite termene de revendicare, respectiv adopție a câinilor fără stăpân mult mai scurte, sunt stabilite condiții mult mai drastice de eutanasiere, este exclusă posibilitatea returnării câinilor fără stăpân, sunt excluse organizațiile neguvernamentale într-o etapă importantă și sensibilă a programului de gestionare a câinilor fără stăpân (eutanasia) etc", se arată în sesizare.

Proiectul de lege privind câinii fără stăpân a fost adoptat în 10 septembrie de Camera Deputaților cu 266 de voturi pentru, 23 de voturi împotrivă și 20 de abțineri.

Actul normativ, susținut de majoritatea deputaților din întreg spectrul politic, prevede prelungirea de la șapte la 14 zile lucrătoare a termenului în care un câine din adăpost poate fi revendicat sau adoptat. După cele 14 zile, autoritatea locală poate decide eutanasierea câinilor sau prelungirea șederii lor în adăpost, cu condiția să aibă resurse financiare pentru întreținerea padocurilor.

Potrivit proiectului de lege adoptat de Camera Deputaților, primăriile au obligația de a înființa, în funcție de necesități, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a actului normativ, servicii specializate pentru gestionarea câinilor fără stăpân. Revendicarea și adopția sunt gratuite, se stipulează în forma proiectului adoptat de Camera Deputaților.

În ianuarie 2012, CCR a admis în parte sesizarea depusă de PSD și PNL și a constatat că dispozițiile art.I pct.8 din Legea pentru modificarea și completarea OUG 155/2001 privind aprobarea programului de gestionare a câinilor fără stăpân, astfel cum a fost aprobată prin Legea nr.227/2002, sunt neconstituționale.

CCR a apreciat atunci că soluțiile prevăzute nu sunt clare și previzibile, iar autoritățile locale trebuie să apeleze la eutanasiere doar în ultimă instanță, după epuizarea celorlalte măsuri.

''Curtea reține că textul art.I pct.8 din lege stabilește soluțiile preconizate cu privire la obligația autorităților publice de a gestiona problema câinilor fără stăpân fără a ține seama de o ordine în care trebuie aplicate, astfel încât autoritățile publice chemate să aplice legea criticată vor fi puse în situația de a alege aleatoriu una sau mai multe dintre acestea. Or, soluțiile preconizate de un act normativ nu pot fi aplicate în mod aleatoriu, legiuitorul fiind obligat să stabilească condiții, modalități și criterii clare și obiective de aplicare. Astfel, raportat la legea criticată, Curtea observă că legiuitorul trebuie să stabilească o ordine de prioritate cu privire la aceste soluții, iar soluția eutanasierii câinilor fără stăpân să fie aplicată doar în ultimă instanță, respectiv numai atunci când toate celelalte soluții au fost aplicate corespunzător de către autoritățile locale, dar nu și-au atins scopul de a limita sau de a eradica acest fenomen'', se arată în motivarea deciziei luată de CCR.

Judecătorii constituționali au susținut este necesară o responsabilizare a autorităților publice locale, inclusiv prin sancțiuni de natură contravențională sau penală, pentru a se evita recurgerea la măsura eutanasierii.

Pe de altă parte, CCR a reținut că este necesară eutanasierea câinilor agresivi și periculoși fără stăpân, întrucât aceștia se află într-o situație de fapt diferită față de celelalte rase de câini.

''Curtea nu constată neconstituționalitatea vreuneia dintre soluțiile prevăzute prin legea criticată în privința gestionării fenomenului câinilor fără stăpân, ci sancționează doar lipsa de previzibilitate a legii determinată de inexistența unei ordini de aplicare a acestora—ordine care, în mod esențial, ar trebui să consacre soluția eutanasierii numai în ultimă instanță—și a unor proceduri clare și precise de care autoritățile publice să fie ținute în aplicarea soluțiilor preconizate'', este concluzia CCR.

×