În anul 2023, volumul serviciilor oferite (trenuri circulate medie/zi) a înregistrat o creștere cu 4,7% față de anul 2022. Numărul călătorilor transportaţi în anul 2023 a crescut cu aprox. 5% faţă de anul 2022, iar parcursul călătorilor (exprimat în călători km), în anul 2023 a fost cu 5,8 % mai mare decât în anul 2022, transmite CFR Călători.
După o pauză de 8 ani, o dată cu intrarea în vigoare a planului de mers de tren 2022/2023, a fost reintrodusă categoria de tren Intercity pe rutele pe care viteza și condițiile tehnice au permis acest serviciu. Astfel, au fost proiectate pentru circulația în anul 2023 un număr de 12 trenuri, pe următoarele rute: București Nord – Cluj Napoca și retur; București Nord – Constanța și retur; Braşov - Constanța și retur; București Nord – Suceava și retur; Pașcani – Iași și retur; București Nord – Arad și retur; Teiuș – Arad și retur.
CFR Călători arată că a lucrat permanent la extinderea serviciilor oferite, a îmbunătățit produsele și serviciile, a oferit posibilitatea cumpărării online a abonamentelor lunare și săptămânale, după care pasagerii au avut posibilitatea de a opta pentru emiterea ofertei “Card TrenPlus” în format digital, pe suport tip card.
În plus, în luna decembrie 2023, CFR Călători a semnat contractul de finanțare pentru realizarea proiectului de investiții ”Modernizarea a 55 de locomotive electrice destinate remorcării trenurilor de călători, conversia a 20 locomotive diesel hidraulice de manevră în locomotive electrice cu acumulatori și modernizarea a 139 vagoane de călători”.
În anul 2023, parcul activ de material rulant al CFR Călători aflat în circulaţie, a fost de aproximativ 1450 unități (450 de locomotive şi automotoare şi 1000 de vagoane).
CFR Călători va putea realiza un serviciu public feroviar de pasageri care să răspundă în totalitate cerinţelor, (îndreptăţite de altfel, ale călătorilor), doar în condiţiile în care acestui domeniu de activitate i se vor aloca resursele financiare necesare, adică 2.800,000 mii. lei, acum, acesta fiind subcompensat. Şi asigurarea anuală a unei compensaţii la valoarea reală conform legislaţiei în vigoare.
Materialul rulant al companiei este vechi (ultimele 603 vagoane intrate în parcul CFR Călători, au fost achiziţionate în perioada 1998 – 2011), şi este insuficient pentru cererea actuală de piaţă, fiind necesare în plus aproximativ 800 de unităţi și 250 de rame electrice.
Peste 85% din trenurile CFR Călători aflate în circulaţie (în medie 1100 trenuri/zi) ajung la destinaţie fără întârzieri, adaugă sursa citată.
În ceea ce privește cauzele care conduc la întârzieri ale trenurilor, acestea sunt uneori cauze care nu țin de CFR Călători, precum vremea nefavorabilă, căderi de copaci, lipsă tensiune în linia de contact, temperaturi ridicate în şină, lucrări la infrastructura feroviară, sosiri cu întârziere ale trenurilor internaţionale la frontieră şi necesitatea preluării și asigurării conexiunilor la trenuri în trafic intern, etc. dar și cauze precum defectări ale materialului rulant aparținând CFR Călători.
În anul 2023, întârzierea medie pe tren CFR Călători a fost de circa 8 minute, din care 1 minut și 7 secunde reprezintă întârzierea medie pe tren din cauze generate de CFR Călători.
(sursa: Mediafax)