x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Investigatorii Aviaţiei Civile nu au operatori şi nici terminal de la STS pentru 112

Investigatorii Aviaţiei Civile nu au operatori şi nici terminal de la STS pentru 112

de Petru Zoltan    |    23 Ian 2014   •   14:00
Investigatorii Aviaţiei Civile nu au operatori şi nici terminal de la STS pentru 112

Centrul de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (CIAS) este una dintre agenţiile specializate să investigheze accidente aviatice civile de pe teritoriul României. Această agenţie funcţionează în subordinea Ministerului Transporturilor, cu doar cinci investigatori. Pe lângă aceştia clientela politică a reuşit să “infiltreze” o armată de 25 de persoane plătite din bani publici. Cu toate acestea, CIAS nu are nici măcar un hangar unde să depozitele epavele aeronavelor implicate în accidente aviatice. Deşi companiile aviatice plătesc către această instituţie o taxă de 2,75 euro pentru fiecare pasager îmbarcat la bordul aeronavelor.  

Mai mult, în 2003, a fost emisă Hotărârea de  Guvern 228, prin care se desemnează Centrul de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (CIAS) ca agenţie specializată de intervenţie şi care are obligaţia să acţioneze în cazul apelurilor de urgenţă, în situaţia unui accident sau incident aviatic civil. În articolul 2 al aceleiaşi HG se specifică: “În cadrul CIAS se înfiinţează un dispecerat de urgenţă permanent cu atribuţii de preluare şi tratare a apelurilor de urgenţă primite prin centrul unic pentru apeluri de urgenţă 112”. Dar, în realitate, CIAS aşteaptă de nouă luni deblocarea posturilor pentru a putea angaja cinci operatori pentru Serviciul 112, plus terminalul de la Serviciul pentru Telecomunicaţii Speciale pentru a fi conectaţi la Serviciul Unic de Urgenţă 112. 

Investigatorii
Potrivit documentelor aflate în posesia noastră, echipa de investigatori români a fost încropită pe genunchi. Aceasta este formată din cinci persoane: două detaşate de la a Autoritatea Civilă, iar celălalt de la o companie producătoare de avioane, un pesionar şi o persoană fizică autorizată, plus un specialist. În fruntea acestora se află directorul general al CIAS, Nicolae Stoica, fost consilier personal al PDL-istului Cristache Rădulescu, pe vremea când acesta conducea Consiliul Judeţean Ilfov. Potrivit declaraţiei de avere, acesta a fost acţionar la patru firme din domeniul aeronautic, dar şi membru fondator al Asociaţiei Aeronautice din România. În timpul accidentului aviatic din Munţii Apuseni, Nicolae Stoica era plecat în “misiune” în străinătate. 

Risipă
Potrivit unui raport al Curţii de Conturi, cheltuirea banilor publici de către CIAS se face după ureche. Dintre acestea amintim doar “înregistrarea greşită în contabilitate şi raportarea eronată în situaţiile financiare a achiziţiei unui soft informatic” în valoare de aproxiumativ 80.000 lei. Utilizarea ineficientă a unor fonduri publice în sumă de 162.000 lei, prin încheierea unor contracte de achiziţie publică pentru realizarea unei analize funcţionale şi a unor servicii de gestionare documente. În anul 2011, CIAS a închiriat de la Clubul Aviatorilor SRL un spaţiu în zona Gării de Nord pentru care plătea o chirie de 16.136 euro pe lună. La rândul ei, firma Clubul Aviatorilor închiriase spaţiul respectiv pentru suma de 3.000 euro pe lună. După controlul Curţii de Conturi chiria a fost redusă la suma de 14.450 euro pe lună. După aproape doi ani de zile, contractul a fost reziliat.

×