x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Cod rutier - Rau la noi, dar mai rau la altii!

Cod rutier - Rau la noi, dar mai rau la altii!

de Mara Raducanu    |    25 Ian 2007   •   00:00
Cod rutier - Rau la noi, dar mai rau la altii!

Considerata dura si neiertatoare de soferi si pietoni, conform statisticilor, Legislatia Rutiera din Romania este mult mai blanda fata de cea existenta in alte tari ale UE.

Retestari pentru redobandirea permisului suspendat de politisti, un nou sistem al punctelor de amenda si de penalizare, soferi nemultumiti, mai multe amenzi...

Un nou Cod Rutier adaptat la cerintele si la standardele Uniunii Europene. Sau, cel putin, asa s-a vrut a fi. Criticat de unii, laudat de altii. Acceptat, dar mai putin inteles.

"Peste tot in lume, nu neaparat in Romania, totul depinde de comportamentul omului. Comportament care genereaza peste 90% din accidentele de circulatie. In general, oamenii sunt mai reticenti cand vine vorba de respectarea legilor. Schimbarile devin dintr-o data drastice, iar cei care le impun sunt considerati adevarati monstri", ne-a declarat comisar-sef Dumitru Jianu, seful Directiei Politiei Rutiere.

Despre noua lege intrata in vigoare la 1 decembrie 2006 s-a discutat si s-a polemizat mult. Jianu considera ca in alte tari soferii sunt mult mai responsabili si mai atenti, tocmai pentru ca si sanctiunile sunt foarte dure.

CUM E "AFARA". "Din cele 25 de state membre UE, in 19 exista sistemul punctelor de penalizare. Este un lucru normal si firesc, care i-a responsabilizat pe soferi, determinandu-i sa respecte si mai mult regulile de circulatie rutiera. Ai gresit, platesti. Nimeni nu te iarta". Spre exemplu, in tara noastra, pentru depasirea vitezei cu peste 50 km/h ti se suspenda permisul de conducere pentru 90 de zile, iar amenda este de 43 euro. Iata cum se pedepseste aceeasi sanctiune in cateva dintre tarile membre UE: in Olanda ti se confisca fara drept de apel autovehiculul, iar buzunarul ti se goleste cu 490-670 euro; in Germania ti se suspenda dreptul de a conduce pentru trei luni si o amenda de 425 euro; in Franta nu scapi fara o amenda de 1.500 euro si aceeasi suspendare de 3 luni; in Anglia - 2.500 lire sterline, adica echivalentul a 3.700 de euro.

Diferente mari exista si in cazul sanctiunilor aplicate pentru neutilizarea centurilor de siguranta. In Germania, daca este prins fara centura, soferul este amendat cu 30 euro, in Franta - 135 euro si 3 puncte, Spania - 150 euro; Olanda - 45 euro, Grecia - 166 euro, Suedia - 70 euro, Danemarca - 66 euro, Romania - 2 puncte si 14-20 euro.

"Daca in unele tari, precum Austria, Belgia, Estonia, Cipru, Finlanda, Franta, inca din anul 2004 procentul celor care purtau centura era intre 60%-90%, in Romania abia acum, dupa intrarea in vigoare a Codului, s-a ajuns la 31%", a conchis comisarul-sef Dumitru Jianu.

MODIFICARI COD
Guvernul a modificat printr-o hotarare Regulamentul de aplicare a Codului Rutier. Astfel, noile modificari dau posibilitatea elevilor care urmeaza cursurile unei institutii de invatamant preuniversitar cu profil auto sa efectueze cursuri practice de conducere a unui vehicul pe drumurile publice cu un an mai devreme de implinirea varstei minime prevazute de lege. O alta modificare consta in coborarea varstei la care se poate obtine permisul de conducere pentru doua categorii - C si CE - de la 21 de ani la 18 ani pentru conducerea vehiculelor cu masa maxima autorizata mai mare de 3.500 kg.
×
Subiecte în articol: observator