x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Conceptul homeschool se apropie de România: mergi la şcoală sau înveţi acasă?

Conceptul homeschool se apropie de România: mergi la şcoală sau înveţi acasă?

de Oana Matei    |    12 Mai 2015   •   14:56
Conceptul homeschool se apropie de România: mergi la şcoală sau înveţi acasă?
Sursa foto: Jacek Chabraszewski - Fotolia

În condiţiile în care calitatea învăţământului scade de la an la an şi absolvenţii care trec examenele naţionale sunt din ce în ce mai puţini, numă¬rul părinţilor nemulţumiţi de sistemul de învăţământ creşte proporţional. Nu e de mirare că mulţi nu mai vor să îşi trimită copiii la şcoală şi încearcă să suplinească acest lucru cu meditaţii.

Educaţia la domiciliu e un domeniu încă nereglementat în ţara noastră, dar foarte răspândit în străinătate. Exceptând cazurile medicale, feno¬menul de homeschooling este practic în afara legii, explică inspectorul general al Capitalei, Florin Lixandru. „Inspectoratul nu agreează această formă. Ca aceste cursuri la domiciliu să fie recunoscute, ele trebuie să fie autorizate. Nu putem lua în considerare orice demers al părinţilor sau ONG-urilor”, spune Lixandru.

Principalul avantaj al educa¬ţiei acasă este controlul riguros al cunoştinţelor elevului. Profe-sorul se poate adapta la ritmul copilului, ajutându-l acolo unde are probleme - lucru care nu se întâmplă în învăţământul insti¬tuţionalizat, unde în general într-o clasă sunt 30 de elevi. Dacă la şcoală copilul ştie de 7-8, înseamnă că el nu a înţeles tot şi rămâne cu lacune.

De partea cealaltă, dezavan¬tajul major îl reprezintă lipsa competitivităţii. „Copilul nu ştie ce înseamnă mai mult sau mai puţin bun, mai exigent sau mai puţin exigent. Partea de socializare e importantă şi ea. Faptul că există prietenii, alianţe, intervine pe tot ce înseamnă competenţe sociale ale individului, foarte importante toată viaţa”, explică psihologul Cristina Fulop.

„Dacă există învăţământ particular, să existe şi învăţământ acasă”

În momentul de faţă, la nivelul Capitalei sunt mai multe cazuri de elevi care învaţă acasă, cu aprobarea inspectoratului. Toate dero¬gările au la bază motive medicale.

Niciun demers al unui părinte care a cerut şcolarizare la domiciliu pentru copilul lui sănătos nu s-a bucurat de succes. Reprezen¬tanţii ONG-urilor din educaţe şi părinţii invocă articolul din Constituţie care spune că au dreptul de a asigura, potrivit propriilor convingeri, educaţia copiilor. „Nu cred că ar fi o problemă, atâta vreme cât există învăţământ particular. Când un copil a parcurs programa, nu văd ce impediment ar fi să promoveze homeschool”, spune Mihala Gună, preşedintele Asociaţiei Părinţilor.

Câtă vreme Legea Educaţiei Naţionale nu face niciun fel de referire la homeschooling, specialiştii în Drept Constituţi¬onal analizează doar articolul din legea fundamentală care lasă loc multor interpretări. „Prima linie de discuţie e distincţia dintre educaţie şi învăţământ. Educaţia e mai largă, nu trebuie confundate. Textul constituţional se referă la educaţie. A doua linie e aceea că articolul respectiv nu scuteşte părinţii de a răspunde de educaţia copilului, permite doar nuanţarea. A treia linie de demonstraţie e legată de drep¬turile copilului. Regula obliga¬tivităţii şcolii e un drept al copilului, nu o obligaţie. Al patrulea argument e că, dacă ar intra în conflict cele două ţinte, învăţământul şi educaţia, ar prevala principiul constituţi¬onal”, explică avocatul Sergiu Andon.

CUM FUNCȚIONEAZĂ SISTEMUL „EDUCAȚIA LA DOMICILIU”
Cu certificatul medical, părinţii depun o cerere la școală pentru ca elevul să poată învăţa acasă
Solicitarea e trimisă la inspectoratul şcolar, care o aprobă. Orele se includ în norma didactică
O dată pe săptămână, elevul este vizitat acasă de profesorii de la materiile principale
La final de semestru susţine, în prezenţa aceloraşi profesori, teste pentru a demonstra că a parcurs materia
Rezultatele sunt asimilate celor obținute de elevii din sistemul instituționalizat de învățământ

CE SPUNE LEGEA EDUCAŢIEI NAŢIONALE
ART. 16 (1) Învăţământul general obligatoriu este de 10 clase şi cuprinde învăţământul primar şi cel gimnazial.
ART. 16 (2) Obligaţia de a frecventa învăţământul de 10 clase, la forma cu frecvenţă, încetează la vârsta de 18 ani.

CE SPUNE CONSTITUŢIA
Art. 29 (6) Părinţii sau tutorii au dreptul de a asigura, potrivit propriilor convingeri, educaţia copiilor minori a căror răspundere le revine.

×