x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Jumătate dintre copii spun că nu sunt implicaţi de adulţi când se iau decizii

Jumătate dintre copii spun că nu sunt implicaţi de adulţi când se iau decizii

de Redacția Jurnalul    |    20 Noi 2023   •   22:15
Jumătate dintre copii spun că nu sunt implicaţi de adulţi când se iau decizii
Sursa foto: Hepta

Jumătate dintre copii spun că adulţii din jur nu îi implică atunci când se iau decizii, conform datelor World Vision România. Mai mult, unu din doi copii spune că nu se simte liber să-şi exprime opiniile în faţa profesorilor.

De ziua Internațională a Drepturilor Copilului, Consiliul Consultativ al Copiilor World Vision România şi Consiliul Tinerilor din Federația Organizațiilor Neguvernamentale pentru Copil (FONPC) au organizat evenimentul CopiiiVorPuterea și au Dreptul să o ceară. Astfel, 15 copii din cele două consilii reprezentative ale copiilor și tinerilor au mers la Guvern.

Cei 15 copii au prezentat câteva dintre problemele din strategie care îi preocupă: participarea copiilor la procesul decizional, echitatea în educație și protecția lor în fața diferitelor forme de abuzuri și violențe.

Deși o parte dintre copii sunt zilnic expuși la violență în școală, familie sau pe stradă, patru din zece elevi din ciclul gimnazial și liceal nu știu dacă în unitatea lor de învățământ se află un consilier școlar cu care să poată vorbi dacă au nevoie, arată sondajul World Vision România. În același timp, 37% dintre profesorii consultați de organizație se simt puțin sau deloc pregătiți să identifice copiii care sunt victime ale violențelor. Iar în cazul actelor de agresiune care se petrec chiar la școală, doar 45% consideră că „știu ce au de făcut”.

43% dintre adolescenții de la sate văd în comunitățile lor oameni care sunt violenți și consumă alcool. Totodată, 20% dintre părinții lor consideră că cei mici sunt expuși la violenţe pe stradă. Referitor la agresiunile în școală, doi din zece copii din comunitățile vulnerabile spun că violența este prezentă mult sau foarte mult.

Numărul de apeluri la Telefonul Copilului a crescut semnificativ: cu peste 3.000 anual. Totuși, sistemul de raportare prezintă deficiențe, inclusiv lipsa de informații detaliate și a unei platforme care să integreze toate raportările de abuzuri la adresa copiilor. Aceste deficiențe arată posibilitatea unui număr real mai mare de cazuri de abuz decât cele raportate oficial.

Una dintre cele mai importante probleme identificate de copii în ceeea ce privește echitatea în educație este decalajul dintre elevii din mediul rural și cei din mediul urban.

Unu din zece copii din mediul rural nu frecventează nicio instituţie de învăţământ. În aceste zone, unu din patru copii frecventează grădinița ocazional, chiar parțial, mergând uneori doar o dată pe săptămână. 45% dintre părinți invocă deficitul de resurse financiare drept cauză pentru frecventarea redusă a grădiniței. Totodată, elevii români din medii dezavantajate, chiar și cei cu performanțe bune, au aspirații educaționale mai scăzute: 1 din 4 nu se așteaptă să termine învățământul superior.

De asemenea, jumătate dintre copii spun că adulţii din jur nu îi implică atunci când se iau decizii, conform datelor World Vision România.

Conform datelor care fundamentează măsurile propuse în Strategia națională pentru protecția și promovarea drepturilor copilului "Copii protejați, România sigură"- 2023-2027, majoritatea copiilor români (88%) știau despre drepturile copilului, un procent mai mic decât media europeană (95%). Cei mai mulți au aflat despre aceste drepturi de la școală (69%), familie (40%) și Internet (40%). Alte surse mai puțin folosite au fost cărțile (16%) și prietenii, ONG-urile sau alții (între 9% și 11%). La nivel european, școala a avut un rol mai important (83%) în informarea copiilor.

(sursa: Mediafax)

 

×
Subiecte în articol: copii studiu