Veşti proaste pentru şoferi. Începând de la 1 iulie, o dată cu creşterea salariului minim pe economie, va creşte şi valoarea punctului de amendă. Astfel, cea mai mică amendă va fi de 180 de lei (conducerea unui vehicul avariat peste termenul de 30 de zile de la data eliberarii documentului de constatare a avariei; nerespectarea obligaţiei conducătorului de autovehicul şi a pasagerilor acestuia de a purta, în timpul deplasării pe drumurile publice, centura sau dispozitivele de siguranţă omologate; nerespectarea obligaţiei de către conducătorul de motocicletă sau moped de a purta, în timpul deplasării pe drumurile publice, casca de protecţie omologată; nerespectarea obligaţiei conducătorului de vehicul de a lăsa liber traseul tramvaiului la apropierea acestuia, când drumul are o singură bandă), iar cele mai mari amenzi prevăzute de Codul Rutier vor ajunge până la 9.000 de lei (transportul copiilor în vârstă de până la 12 ani sau al animalelor pe locurile din faţă ale vehiculelor; conducerea autovehiculului cu masa maximă autorizată mai mare de 3,5 tone pe drumurile acoperite cu gheaţă, zăpada sau polei, fără a avea montate pe roţi lanţuri sau alte echipamente antiderapante omologate; nerespectarea semnificaţiei culorii galbene a semaforului).
Valoarea punctului de amendă reprezintă 10% din salariul minim brut, ceea ce înseamnă că, de la 1 iulie, un punct de amendă va valora 90 de lei. Prin adoptarea şi publicarea Hotărârii nr. 871 din 14 noiembrie 2013, Guvernul României a decis creşterea salariului minim pe economie în anul 2014 să aibă loc în două trepte: începând cu data de 1 ianuarie 2014 a fost stabilit salariul de bază minim brut pe ţară, garantat în plată, la 850 lei lunar, respectiv începând cu data de 1 iulie 2014 salariul de bază minim brut pe ţară va fi de 900 lei lunar.
Codul Rutier prevede în acelaşi art. 98 stabilirea claselor de sancţiuni, corelate cu numărul de puncte-amendă, gradual în funcţie de gravitatea contravenţiilor şi a pericolului social pe care acestea îl prezintă. Astfel, clasele de sancţiuni sunt următoarele:
a) clasa I: 2 sau 3 puncte-amendă;
b) clasa a II-a: 4 sau 5 puncte-amendă;
c) clasa a III-a: de la 6 la 8 puncte-amendă;
d) clasa a IV-a: de la 9 la 20 puncte-amendă;
e) clasa a V-a: de la 21 la 100 puncte-amenda. (contravenţiile prevăzute la această clasă de sancţiuni se aplică persoanelor juridice)
Aşadar, de la 1 iulie, cuantumul amenzilor de circulaţie va creşte corespunzător punctului-amendă de 90 lei, iar situaţia pe clase de sancţiuni va fi următoarea:
a)clasa I: de la 180 la 270 de lei;
b)clasa a II-a: de la 360 la 450 de lei;
c)clasa a III-a: de la 540 la 720 de lei:
d)clasa a IV-a: de la 810 la 1.800 de lei;
e)clasa a V-a: de la 1.800 la 9.000 de lei (numai persoane juridice)
Codul Rutier, tras pe dreapta în Parlament
După amânări repetate ale proiectului de Cod Rutier, apărut în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Afacerilor Intene (MAI), acesta a ajuns de luni bune pe masa Parlamentului. În ultima variantă a proiectului, a mai apărut o clasă de sancţiuni: clasa a VII-a (de la 121 la 200 puncte amendă) după criteriile căreia vor fi sancţionate persoanele juridice. Dacă va trece în forma actuală şi de Parlament, cea mai aspră sancţiune care îi va viza direct pe conducătorii auto este aceea de suspendare a permisului de conducere pe o perioadă de 2 ani şi o amendă de 9.600 de lei, aplicată în cazul accidentelor grave, cu victime, produse de consumul de alcool, depăşirea cu peste 60 km/h a limitei de viteză, circulaţia pe contrasens, trecerea nepermisă a căii ferate sau şofatul fără carnet sau cu permisul suspendat. Pentru abaterile rutiere menţionate mai sus, soldate însă numai cu pagube materiale, şoferii riscă amenzi de 4.000 de lei şi cu suspendarea permisului pe o perioadă de un an.
Propunere controversată legată de alcoolemie
Cea mai controversată propunere din proiectul de Cod Rutier a fost cea legată de faptul că şoferii se pot urca la volan cu o alcoolemie de până la 0,2 miligrame alcool pur în aerul expirat. Astfel, potrivit proiectului, “se interzice conducerea unui autovehicul sau tramvai pe drumurile publice de către o persoană aflată sub influenţa substanţelor ori produselor stupefiante sau a medicamentelor cu efecte similare acestora sau sub influenţa băuturilor alcoolice cu o îmbibaţie alcoolică de peste 0,15 mg/l alcool pur în aerul expirat, respectiv 0,20 g/l alcool pur în sânge”, se arată în proiect.
Totodată, o altă propunere prevede că o persoană cu dreptul de a conduce autovehicule suspendat va trebui, în mod obligatoriu, să probeze că este aptă medical înainte de a se urca din nou la volan. Proiectul mai prevede şi stabilirea unui cont unic la nivel naţional în care se încasează amenzile aplicate pentru nerespectarea prevederilor în materie de circulaţie pe drumurile publice de către conducătorii de autovehicule sau tramvaie.