x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Din raportul accidentului aviatic din Apuseni: o singură persoană a purtat centură de siguranţă

Din raportul accidentului aviatic din Apuseni: o singură persoană a purtat centură de siguranţă

19 Oct 2015   •   15:12
Din raportul accidentului aviatic din Apuseni: o singură persoană a purtat centură de siguranţă

O singură persoană a purtat centura de siguranţă în avionul de tip BN 2, care a căzut în 20 ianuarie 2014, într-o zonă împădurită din Apuseni, a declarat, luni, Eugen Suciu, investigator în cadrul Centrului de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile /CIAS/.

"Marea problemă este că la impact nimeni nu a purtat centură de siguranţă. Punctez, nimeni nu a avut pusă centura de siguranţă, cu o singura excepţie, a pasagerului din rândul 5 care a scăpat nevătămat. Acesta şi-a pus centura instinctiv. Astfel că la impact pasagerul din rândul 5 (celălalt pasager n.r.), care din păcate a decedat a fost propulsat din rândul 5 în scaunele din rândul 2. În opinia Comisiei aceasta a fost cauza pentru rănirea gravă, cercetând cabina de pasageri şi, de asemenea, luând în calcul şi efectul accidentului asupra pasagerului care a stat tot în rândul 5", a spus Suciu.

El a precizat că, dacă pasagerii ar fi purtat centura de siguranţă, nu ar mai fi existat încă o victimă.

"Putem presupune că, dacă pasagerii ar fi purtat centura de siguranţă, nu am mai fi avut încă o victimă la acest accident. Suntem îndreptăţiţi să credem că nu putem să vă garantăm că ar fi scăpat neatinsă în sensul la fel ca şi domnul doctor Zamfir (Radu Zamfir n.r.), dar putem presupune că nu ar fi fost rănite atât de grav încât să se întâmple ceea ce s-a întâmplat. Doar domnul doctor Zamfir şi-a pus centura, dar nu că cineva i-ar fi comunicat, ci pentru că instinctiv simţind că se întâmplă ceva în neregulă cu aeronava şi-a pus această centură", a mai afirmat investigatorul.

Două persoane au decedat şi cinci au fost rănite după ce aeronava în care se aflau, de tip BN 2, a căzut în 20 ianuarie 2014, într-o zonă împădurită din Apuseni, la peste 1.400 de metri altitudine. Cele şapte persoane aflate la bordul aeronavei, doi membri ai echipajului şi cinci persoane din echipa medicală, se deplasau la Oradea pentru o operaţie de prelevare de organe pentru transplant. Cauza morţii pilotului Adrian Iovan a fost şoc traumatic şi şoc hipotermic, consecinţă a unui politraumatism şi expunerea la temperaturi scăzute. Aurelia Ion, în vârstă de 23 de ani, a decedat, potrivit specialiştilor de la Medicină Legală Alba, ca urmare a mecanismului combinat de expunere la temperaturi scăzute şi tulburări de dinamică respiratorie, consecinţa unui traumatism cervico-toracic.

Procurorii Secţiei parchetelor militare au audiat, până în prezent, în dosarul accidentului aviatic din Apuseni trei părţi civile şi 206 martori - persoane de la Ministerul Transporturilor, Ministerul Afacerilor Interne, STS, MApN, Ministerul Sănătăţii Publice, ROMATSA, spitalele judeţene din Alba, Bihor şi Cluj , Spitalul Municipal Beiuş, Institutul Clinic Fundeni, Spitalul Clinic "Sf. Maria" Bucureşti, Agenţia Naţională de Transplant, Şcoala Superioară de Aviaţie Civilă, pădurari, salvamontişti, săteni din comunele Horea, Albac, Poiana Horea şi Beliş.

Procurorii nu au pus sub acuzare vreo persoană, fiind începută urmărirea penală in rem pentru săvârşirea infracţiunilor de neluarea măsurilor legale de securitate şi sănătate în muncă şi nerespectarea măsurilor legale de securitate şi sănătate în muncă, ucidere din culpă, vătămare corporală din culpă şi neglijenţă în serviciu.

Producătorul motoarelor avionului a menţionat că nu a detectat anomalii tehnice care să indice afectarea puterii motoarelor în condiţiile de testare, se arată în declaraţia provizorie privind investigaţia accidentului de aviaţie publicată luni de Centrul de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile.

×