x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Dosarul Baloteşti, rămas al nimănui

0
Autor: Miruna Pasa Petru 04 Iul 2008 - 00:00
Dosarul Baloteşti, rămas al nimănui

CONCLUZII ● Nici un responsabil pentru eşecul anchetei
Nimeni nu va răspunde pentru situaţia dezastruoasă în care se află, după 13 ani, dosarul celui mai mare accident aviatic din România – Baloteşti, 31 martie 1995. Răspunderea pentru gravele încălcări ale obligaţiilor profesionale, constatate în sarcina procurorilor care s-au ocupat de anchetă, este prescrisă.

Nimeni nu va răspunde pentru situaţia dezastruoasă în care se află, după 13 ani, dosarul celui mai mare accident aviatic din România – Baloteşti, 31 martie 1995. Răspunderea pentru gravele încălcări ale obligaţiilor profesionale, constatate în sarcina procurorilor care s-au ocupat de anchetă, este prescrisă.   

 
Inspecţia judiciară a Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) a confirmat, punct cu punct, dezvăluirile făcute de Jurnalul Naţional în cazul tragediei aviatice de la Baloteşti. Cel mai mare dosar de acest gen din România nu a fost de fapt niciodată soluţionat, iar multe dintre documentele strînse în anchetă au dispărut fără urmă. Dezastrul acestui caz va rămîne însă fără nici un responsabil. Şi asta pentru că bulibăşeala generală din jurul dosarului şi lipsa de responsabilitate profesională a unor persoane au fost descoperite, pur şi simplu, prea tîrziu.

 
FĂRĂ VINOVAŢI. Aşa se face că răspunderea pentru abaterile disciplinare grave decoperite de inspectori este fie prescrisă, fie inaplicabilă, pentru că a fost reglementată prea tîrziu. Cea mai mare tragedie aviatică din România în urma căreia şi-au pierdut viaţa 60 de oameni, cazul fără precedent ce a ajuns să se predea la facultăţile de drept, se transformă astfel într-un dezamăgitor şi trist rateu fără vinovaţi.

Toate aceste concluzii au fost însuşite ieri de Secţia de Procurori a CSM. Va urma un lung drum al reconstituirii documentelor dispărute din dosar şi pronunţarea unei soluţii finale venite mult prea tîrziu pentru oricine. Inspectorii au descoperit şi probleme în inventarierea lucrărilor penale şi generale existente în arhivele Parchetului Tribunalului Bucureşti şi ale Parchetului de pe lîngă Curtea de Apel Bucureşti şi au propus realizarea unei astfel de proceduri.  

 
PREA MULŢI. Copilul cu multe moaşe rămîne cu buricul netăiat. Aşa se dezvăluie cazul Baloteşti din verificările inspectorilor CSM. S-au ocupat de el vreo nouă procurori, dintre cei mai buni, plus o întreagă pleiadă de specialişti ai Inspectoratului Aviaţiei Civile şi ai TAROM. Probele au fost strînse ani la rînd la cele mai importante parchete, General, cel de pe lîngă Tribunalul Bucureşti şi cel de pe lîngă Curtea de Apel Bucureşti. Ba chiar au fost făcute deplasări în străinătate, pentru a se folosi experienţa unor specialişti străini. Şi cu toate acestea, acum 11 ani, întreaga anchetă a fost lăsată de izbelişte. “Din anul 1997 şi pînă la data declanşării verificărilor, nici unul dintre procurorii implicaţi în anchetă şi nici conducătorii celor trei unităţi de Parchet nu s-au interesat de situaţia dosarului, deşi cauza privea cel mai mare accident aviatic produs vreodată pe teritoriul ţării noastre. Aceeaşi atitudine au avut-o şi reprezentanţii Inspectoratului Aviaţiei Civile şi ai SC TAROM SA care, alături de procurori, în perioada 1995-1997, au participat la efectuarea unor acte de urmărire penală”, arată inspecţia judiciară.

 
DRUMUL FĂRĂ ÎNTOARCERE. Dar ce s-a întîmplat în 1997? În luna aprilie a acelui an, întregul dosar a ajuns de la Parchetul Capitalei la cel al Curţii de Apel Bucureşti. Mutarea cazului a fost înregistrată ca “declinare” la instituţia de la care plecase, dar nu a fost înscrisă niciodată şi în registrele instituţiei care a primit dosarul. O singură menţiune a unei grefiere “am primit dosarul şi cele trei casete” mai demonstrează astăzi traseul cazului. Lipsa oricărei alte însemnări la Parchetul Curţii de Apel Bucureşti i-a pus pe inspectorii CSM în imposibilitatea de a stabili ce s-a întîmplat de fapt cu dosarul. Aceştia au putut afla de la grefieră că toate documentele ar fi fost puse “la mapa prim-procurorului Dan Popa”, dar că acesta era plecat la Paris la momentul respectiv, pentru expertizarea înregistratorului de voce din avionul Airbus. “La rubrica înregistrării nu apare nici o menţiune cu privire la dosar şi nici cu privire la numele vreunui procuror”, au stabilit inspectorii.

Ultima urmă a acestui caz este identificată în 1998, cînd SC Romarc-Fuel SA Bucureşti solicita procurorilor sprijin pentru obţinerea unor spaţii unde să fie depozitate resturile aeronavei prăbuşite. Procurorul care a preluat adresa cu pricina a susţinut însă în faţa inspectorilor că dosarul Baloteşti nu i-a fost dat niciodată şi că nici nu s-a aflat în posesia documentelor din caz.  

Zece ani mai tîrziu, ceea ce a mai rămas din dosarul Baloteşti a fost găsit în arhiva de lucrări generale a Parchetului Curţii de Apel Bucureşti. Cineva, nu ştim cine, îl “aruncase”, fără soluţie finală, printre cazurile rezolvate.


NU-I AL MEU, AL MEU E OARE? Mai mulţi dintre anchetatorii care au lucrat la acest caz au confirmat că dosarul conţine un număr mult mai mic de documente decît cel existent la nivelul anului 1997. Aceştia au arătat că lipsesc, printre altele, procesele-verbale de cercetare la faţa locului şi declaraţiile scrise ale mai multor martori. În faţa inspecţiei CSM, cei de la Parchetul Tribunalului Bucureşti au susţinut că nu au mai verificat stadiul cercetărilor în dosarul Baloteşti, pentru că acesta fusese preluat de Parchetul Curţii de Apel. La rîndul lor, reprezentanţii Parchetului Curţii de Apel Bucureşti susţin că nu a fost verificat stadiul anchetei, întrucît dosarul nu a fost niciodată înregistrat la această unitate.  

Cît despre Parchetul General, “deşi această cauză făcea parte din categoria cauzelor importante pentru care exista obligativitatea raportării lunare, pe cale ierarhică, a stadiului cercetărilor, o astfel de informare nu s-a realizat niciodată, iar conducerea Parchetului de pe lîngă Curtea Supremă de Justiţie şi cea a Secţiei de urmărire penală şi criminalistică nu au sesizat această lipsă”, susţin inspectorii CSM.

 

Motivele nesoluţionării cazului

Inspecţia CSM a identificat patru cauze pentru care dosarul Baloteşti a rămas nesoluţionat pînă în ziua de azi. Acestea reprezintă “deficienţe şi disfuncţionalităţi  înregistrate în activitatea managerială” desfăşurată la nivelul celor trei Parchete care s-au ocupat de anchetă. Potrivit CSM, prima problemă ar fi constituirea echipei de procurori de la toate Parchetele, pe baza unor ordine verbale. Acest aspect “a determinat, pe de-o parte, disiparea responsabilităţilor, iar, pe de altă parte, înregistrări ale cauzei sau în legătură cu aceasta la nivelul celor trei unităţi de Parchet”. A doua carenţă este plimbarea dosarului de la o instituţie la alta, fără a se preciza în adrese “numărul de file sau volume pe care le conţine”.

A fost astfel imposibilă “stabilirea cu certitudine a actelor de urmărire penală care au fost efectuate”. Este semnalată apoi “existenţa unor deficienţe în activitatea de grefă şi secretariat la nivelul celor trei unităţi de Parchet”. Ultima problemă indicată de inspectori este cea a neîndeplinirii atribuţiilor ce vizează evidenţa şi păstrarea documentelor.

 

Verificări

“Din anul 1997 şi pînă la data declanşării verificărilor nici unul dintre procurorii implicaţi în anchetă, şi nici conducătorii celor trei unităţi de parchet nu s-au interesat de situaţia dosarului, deşi cauza privea cel mai mare accident aviatic produs vreodată pe teritoriul ţării noastre. Aceeaşi atitudine au avut-o şi reprezentanţii Inspectoratului Aviaţiei Civile şi ai SC TAROM SA”
Inspecţia Judiciară a CSM

Citeşte mai multe despre:   observator,   bucuresti,   dosarul,   apel ,   apel bucureşti,   curţii apel,   balotesti

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 






Mai multe titluri din categorie

Accident mortal în Capitală. Un bărbat a fost lovit de un tramvai

Accident mortal în Capitală. Un bărbat a  fost lovit de un tramvai
Accident grav în Capitală, în zona Podului Ciurel. Un bărbat a murit după ce a fost lovit de un tramvai care circula pe linia 41, în zona Podului Ciurel, informează Brigada Rutieră. Calea de rulare a...

Ţara care se confruntă deja cu al treilea val de coronavirus. Zilnic sunt peste 3.000 de cazuri

Ţara care se confruntă deja cu al treilea val de coronavirus. Zilnic sunt peste 3.000 de cazuri
Oficialii din Iran au anunțat că ţara se confruntă cu al treilea val al pandemiei de coronavirus. În ultimele 24 de ore. numărul de noi infecţii a crescut din nou la peste 3.000 pe zi, relatează The...

Un turneu important de tenis se amână din cauza COVID-19

Un turneu important de tenis se amână din cauza COVID-19
Reprezentanţii ATP şi WTA au anunțat  anularea Cupei Kremlin de la Moscova din acest an din cauza creşterii ratei de infecţie COVID-19 în capitala Rusiei. Turneul ATP 250 trebuia să se desfăşoare î...

INSP a actualizat definițiile de caz pentru COVID-19

INSP a actualizat definițiile de caz pentru COVID-19
Institutul Național de Sănătate Publică a actualizat, vineri, definițiile de caz pentru Sindromul respirator acut cu noul coronavirus.  Caz suspect:  „- orice persoană cu debut brusc de febră...

ŞCOLI ÎNCHISE în Capitală din cauza alegerilor locale

ŞCOLI ÎNCHISE în Capitală din cauza alegerilor locale
Mai este o săptămână până la alegerile locale din 27 septembrie. Și cum majoritatea secțiilor de vot sunt amenajate în instituții de învățământ autoritățile au luat o decizie cu privire la cursurile din ...

Focar de coronavirus într-un spital din Capitală! Secția ATI a fost închisă două săptămâni

Focar de coronavirus într-un spital din Capitală! Secția ATI a fost închisă două săptămâni
Secția ATI a Spitalului Clinic Sfânta Maria din București a fost închisă, vineri, 18 septembrie, după ce trei angajați au fost depistați cu Covid, informează Administrația Spitalelor și Serviciilor...

Numărul școlilor care desfășoară cursuri în scenariul roșu este în creștere. În 312 unități de învățământ orele se fac online

Numărul școlilor care desfășoară cursuri în scenariul roșu este în creștere. În 312 unități de învățământ orele se fac online
Un număr de 312 unități de învățământ desfășoară cursuri în scenariul roșu, online, 4.391 de unități de învățământ desfășoară cursuri în scenariul galben, hibrid, iar 12.953 de unități de...

Circulaţie închisă pe Transalpina, în acest week-end, din cauza unui concurs auto

Circulaţie închisă pe Transalpina, în acest week-end, din cauza unui concurs auto
Sâmbătă, 19 septembrie și duminică, 20 septembrie, se închide circulația rutieră pe Transalpina (DN67C) între Novaci și Rânca (km 17+000 - km 22+000), în vederea desfășurării concursului de automobilism sp...

Dosarul „10 august”: Înalta Curte a respins definitiv cererea de sesizare a CCR

Dosarul „10 august”: Înalta Curte a respins definitiv cererea de sesizare a CCR
Înalta Curte de Casație și Justiție a respins definitiv o cerere formulată de colonelul Seabstian Cucoș privind sesizarea Curții Constituționale cu o excepție de neconstituționalitate în dosarul „10...

VIDEO. Tronsonul de autostradă Iernut - Chețani se deschide circulației vineri. Iohannis: Este evident că infrastructura din România a rămas mult în urmă

VIDEO. Tronsonul de autostradă Iernut - Chețani se deschide circulației vineri. Iohannis: Este evident că infrastructura din România a rămas mult în urmă
Video UPDATE. Principalele declarații ale lui Klaus Iohannis: „Este evident că infrastructura din România a rămas mult în urmă, nu vreau să detaliez iarăşi de ce s-a rămas în urmă, cred că în jurul meu su...

Cele mai multe cazuri noi de infectare cu COVID-19, înregistrate în București, Iași și Cluj

Cele mai multe cazuri noi de infectare cu COVID-19, înregistrate în București, Iași și Cluj
Cele mai multe cazuri nou confirmate de coronavirus au fost înregistrate în București, respectiv 171 de cazuri, Iași - 91 de cazuri, Cluj – 68 de cazuri, Timiș – 61 de cazuri, Bacău – 59 de cazuri, informeaz

Un număr de 6.559 de români din diaspora, confirmați cu noul coronavirus

Un număr de 6.559 de români din diaspora, confirmați cu noul coronavirus
Numărul românilor din diaspora confirmați cu noul coronavirus rămâne 6.559, iar cel al deceselor 126, informează, vineri, 18 septembrie, Grupul de Comunicare Strategică. Numerele au rămas neschimbate de la...

COVID-19, 18 septembrie: 1.527 de noi cazuri de coronavirus. 48 de noi decese, în ultimele 24 de ore

COVID-19, 18 septembrie: 1.527 de noi cazuri de coronavirus. 48 de noi decese, în ultimele 24 de ore
Până astăzi, 18 septembrie, pe teritoriul României, au fost confirmate 110.217  cazuri de persoane infectate cu noul coronavirus (COVID – 19).  88.235 de pacienți au fost declarați...

Consiliul Național al Elevilor solicită Ministerului Educației urgentarea livrării manualelor pentru elevii claselor a VIII-a

Consiliul Național al Elevilor solicită Ministerului Educației urgentarea livrării manualelor pentru elevii claselor a VIII-a
Consiliul Național al Elevilor a solicitat, vineri, Ministerului Educației și Cercetării urgentarea livrării manualelor pentru elevii claselor a VIII-a. „Ministerul Educaţiei şi Cercetării a publicat, în...

Salvator și în timpul liber. Un pompier din Prahova a intervenit în cadrul unui accident cu patru persoane, chiar dacă era în afara programului

Salvator și în timpul liber. Un pompier din Prahova a intervenit în cadrul unui accident cu patru persoane, chiar dacă era în afara programului
Plutonierul major Grigore Vladimir, în vârstă de 39 de ani, pompier în cadrul ISU Prahova, a intervenit în cadrul unui accident rutier cu patru persoane rănite, dintre care trei încarcerate, chiar dacă se afla î...
Serviciul de email marketing furnizat de