Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS), Lucian Duţă, a anunţat, duminică, într-o conferinţă de presă, că problemele la sistemul informatic al CNAS au fost rezolvate, baza de date nu a fost afectată, iar remedierea problemelor nu a presupus costuri suplimentare.
"În 15 ianuarie, SIUI (Sistemul Informatic Unic Integrat-n.r.) a fost repus în funcţiune devansând termenul anunţat iniţial, respectiv luni. Remedierea problemelor a fost făcută fără costuri suplimentare din 15 ianuarie, sistemul funcţionând la parametri normali", a precizat Duţă.
El a spus că însă că acest tip de defecţiuni ar mai putea apărea la un sistem atât de complex.
"Sunt probleme greu de anticipat la un sistem atât de complex, aproape printre cele mai mari din Europa", a precizat Duţă.
Înainte de pornirea sistemului au fost peste 9.000 de testări. El a ţinut să precizeze că o defecţiune la sistemul informatic de la Aeroportul Heathrow din Londra (unul dintre cele mai mari din Europa-n.r.) a durat trei zile.
Duţă a afirmat că, în prezent, sunt 25.000 de furnizori de servicii care intră în sistem cu casele de asigurări de sănătate, iar capacitatea sistemului este de 75.000 de furnizori.
Miercuri, 12 ianuarie 2011, a fost suspendată activitatea informatizată a Sistemului Unic Integrat din cauza "unui comportament necunoscut al sistemelor de management al bazelor de date".
"Astfel de situaţii, deşi inconfortabile, sunt de multe ori inerente perioadelor incipiente de folosire a unui sistem informatic extrem de complex. Anterior lansării sale, versiunea centralizată a SIUI a fost verificată prin toate testele care pot fi aplicate unei structuri de complexitatea sa, fiind efectuate peste 9.000 de testări funcţionale care au vizat hardware, software şi baze de date. Cu toate acestea, astfel de sisteme trec printr-o perioadă de maturizare, în cadrul căreia se pot confrunta cu o serie de probleme care, nefiind cunoscute, nu au putut fi cuprinse în seria de teste prin care acestea au fost verificate", a declarat Duţă.
Potrivit şefului CNAS, din cauza incidenţei ridicate a factorilor favorizanţi care pot determina în orice moment comportamente imprevizibile, soluţiile folosite în întreaga lume pentru managementul bazelor de date nu oferă garanţii absolute în exploatare. De aceea, elemente imprevizibile în funcţionarea sistemului informatic pot apărea şi pe viitor.
"Situaţia existentă consolidează oportunitatea de a dispune de un sistem informatic performant, capabil să monitorizeze şi să supervizeze decontarea corectă a serviciilor medicale", a adăugat Lucian Duţă.
El a subliniat faptul că "CNAS îşi menţine convingerea că scopul pentru care a fost creat sistemul - acela de a obţine monitorizarea şi eliminarea totală a pierderilor din sistemul asigurărilor sociale de sănătate - este unica soluţie de luare a unor decizii corecte, într-un mod dinamic şi în timp real, în folosul exclusiv al asiguratului".
"Reafirmăm faptul că numai în acest fel vom putea introduce proiectele acestui an pentru completarea sferei de instrumente informatice destinate managementului asigurărilor sociale de sănătate: Cardul Naţional al Asigurărilor de Sănătate (CEAS), Prescripţia Electronică şi Fişa Electronică a Pacientului”", a precizat şeful instituţiei.
Incidentul din această săptămână, manifestat prin erori la nivelul sistemului de gestiune a bazelor de date, care a condus la blocarea funcţionării sistemului SIUI, a fost tratat în regim de urgenţă maximă de către Hewlett-Packard şi partenerul său, SIVECO România, precum şi de centrul de suport şi dezvoltare din SUA al furnizorului sistemului de gestiune a bazelor de date', a susţinut, la rândul său, Radu Enache, director general Hewlett-Packard România.
El a precizat că firma Hewlett-Packard, în calitate de integrator şi contractor principal al sistemului informatic unic integrat al asigurărilor de sănătate din România, "îşi exprimă regretul pentru incidentul apărut în funcţionarea sistemului SIUI".
"Vreau să vă asigur de faptul că SIUI are o arhitectură robustă, folosind cele mai moderne platforme tehnologice de la Hewlett-Packard România şi Oracle, aplicaţia fiind dezvoltată împreună cu SIVECO, cea mai mare casă de software din România. SIUI a fost supus la multiple teste şi este în măsură să răspundă cerinţelor de funcţionare ale CNAS. Desigur, complexitatea acestuia poate conduce şi în viitor la alte probleme tehnice, motiv pentru care, în prezent, sistemul se află într-o monitorizare suplimentară", a afirmat Radu Enache.
La rândul său, Sorin Mîndruţescu, directorul general Oracle România, a declarat că "atât versiunile anterioare SIUI, cât şi versiunea centralizată au funcţionat şi funcţionează pe baze de date Oracle. Până în acest moment, nu avem cunoştiinţă de existenţa unei disfuncţionalităţi în acest spectru. Nu am mai întâlnit în România o problemă care să genereze efecte de o asemenea amploare", a susţinut Sorin Mândruţescu.
Potrivit oficialului, imediat ce compania Oracle a fost notificată cu privire la existenţa unei probleme, s-a acţionat prin oferirea de suport tehnic, conform pachetului standard prevăzut în contract, asigurând, însă, în acelaşi timp, disponibilitatea unei echipe tehnice la faţa locului.
"Pentru noi a contat, în primul rând, soluţionarea problemei existente la client şi am acţionat ca un furnizor responsabil, pentru a oferi asistenţă în identificarea unei soluţii rapide. Astfel, pentru a asigura continuitatea remedierii, independent de fusele orare, a fost formată, la nivel internaţional, o grupă de specialişti din organizaţiile globale de suport şi de dezvoltare Oracle. Începând cu data de 11 ianuarie o echipă de suport locală a companiei Oracle România a fost prezentă în permanenţă la sediul CNAS, alături de echipele locale Hewlett-Packard şi SIVECO România", a declarat directorul general al companiei Oracle România.
Irina Socol, directorul general al companiei SIVECO România, a susţinut că "din punct de vedere informatic, SIUI este un sistem de o complexitate deosebită".
"Baza de date şi aplicaţiile sunt definite de 9.744.630 de obiecte, dintre care aproximativ 5.000 sunt obiecte de interfaţă. Aplicaţiile sistemului includ peste 1,5 milioane linii de cod. Raportările de servicii ale furnizorilor sunt evaluate cu peste 800 de reguli de validare. La rândul său, sistemul a fost validat funcţional prin parcurgerea a zeci de mii de cazuri de test. De-a lungul exploatării acestui sistem, aşa cum s-a întâmplat şi în versiunile anterioare, pot apărea incidente. Ele sunt de aşteptat să apară în viaţa oricărui sistem informatic, dar sunt corectate rapid şi nu afectează funcţionarea de ansamblu a sistemului", a arătat Socol.
Potrivit acesteia, în cursul incidentului apărut săptămâna aceasta, aplicaţiile SIUI nu au fost afectate.
"Nu au fost pierdute date, iar baza de înregistrări şi-a păstrat consistenţa. Compania noastră a participat cu cei mai buni specialişti la rezolvarea problemelor. 80 de oameni lucrează direct, împreună cu beneficiarul, la casele judeţene de sănătate. Suntem în permanenţă pregătiţi să facem faţă oricăror incidente - prin proceduri de lucru, mod de acţiune, back-up permanent şi prin colaborarea permanentă cu partenerii de proiect - din zona hardware, software şi comunicaţii", a afirmat Irina Socol.
Preşedintele CNAS, Lucian Duţă, a emis, miercuri, 12 ianuarie, ordinul de suspendare a activităţii caselor de asigurări de sănătate din ţară, ca urmare a problemelor apărute în sistemul informatic.
Duţă preciza că măsura a fost luată pentru organizarea ghişeelor şi rezolvarea problemelor informatice.
Deşi termenul de reluare a activităţii a fost stabilit pentru luni, 17 ianuarie, Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI) a funcţionat, sâmbătă, în parametri pentru care a fost proiectat.