x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Educaţie de elită la Şcoala Germană Hermann Oberth. Evoluţia fiecărui copil este atent monitorizată de echipa de pedagogi iar comunicarea cu părinţii face parte din activitatea curentă a şcolii

Educaţie de elită la Şcoala Germană Hermann Oberth. Evoluţia fiecărui copil este atent monitorizată de echipa de pedagogi iar comunicarea cu părinţii face parte din activitatea curentă a şcolii

de Anita Panait    |    18 Apr 2013   •   18:01
Educaţie de elită la Şcoala Germană Hermann Oberth. Evoluţia fiecărui copil este atent monitorizată de echipa de pedagogi iar comunicarea cu părinţii face parte din activitatea curentă a şcolii

Şcoala Germană Hermann Oberth a construit un parcurs educaţional atât pentru învăţământul preşcolar, cât şi pentru învăţământul obligatoriu (de la clasa pregătitoare până la clasa a VIII-a), respectiv învăţământ primar şi gimnazial, ne-a declarat Florin Droc, directorul Gradiniţei şi Şcolii Germane Hermann Oberth.

Grădiniţa şi Şcoala Germană Hermann Oberth promovează învăţarea limbii germane ca limbă maternă. Cum a luat naştere această initiaţivă şi cum s-a dezvoltat în timp?
Dacă privim spre viitor, portofoliul lingvistic al adultului este important în viaţa profesională, în mobilitatea şi integrarea naturală în spaţii lingvistice diverse, în înţelegerea diferenţelor culturale. Educaţia în mediu bilingv, stimulează pârghiile cognitive către performanţă academică, fie că vorbim de ştiinţele umaniste, ştiinţele reale sau de domeniul artistic.
Pe de altă parte, învăţământul în limba germană are, pe teritoriul României, o lăudabilă tradiţie. Mesajul domnului profesor universitar Dr. Paul Philippi este că „şcolarizarea are în cadrul comunităţilor săseşti o tradiţie străveche şi remarcabilă chiar în comparaţie cu întreg spaţiul european”.
Crearea la Bucureşti a Şcolii Germane Hermann Oberth, are rădăcini în spaţiul educaţional din Sibiu. În perioada în care am coordonat învăţământul din judeţul Sibiu am contribuit la promovarea acestui model educaţional, care are continuitate prin calitate.
Grădiniţa şi Şcoala Germană Hermann Oberth sunt instituţii acreditate de Ministerul Educaţiei Naţionale pentru două paliere de studiu: limba germană maternă şi limba română însoţită de germană intensiv. Instituţia a crescut pas cu pas, de la grădiniţă până la gimnaziu.

Activitatea dvs. se împarte între grădiniţă şi ciclu gimnazial. Care este structura claselor şi din ce zonă vin cadrele didactice?
Şcoala Germană Hermann Oberth a construit un parcurs educaţional atât pentru învăţământul preşcolar, cât şi pentru învăţământul obligatoriu (de la clasa pregătitoare până la clasa a VIII-a), respectiv învăţământ primar şi gimnazial.
La nivel preşcolar, structura grupelor are drept criteriu vârsta copilului, dar există situaţii concrete când echipa pedagogică remarcă un progres al copilului care schimba decizia de cuprindere într-o anumită grupă. Altfel spus, evoluţia copilului poate să conducă la repoziţionarea acestuia, în beneficiul educaţional sau emoţional, de socializare etc.
La nivelul învăţământului primar, respectiv gimnazial, clasele au colective reduse, de maximum 18 elevi. Prin acest mod de organizare, fiecare copil poate beneficia de suport educaţional adecvat, fie în vederea accelerării învăţării, fie pentru asigurarea competenţelor de bază.
HOK/HOS îşi recrutează personalul educaţional conform unor criterii foarte riguroase de selecţie. Se au în vedere studiile de specialitate (Liceul Pedagogic Andrei Şaguna din Sibiu, secţia limba germană maternă, studiile universitare şi postuniversitare), experienţa şi referinţele prezentate, implicarea în programe naţionale/ internaţionale, statutul de autor sau de coautor la publicaţii de specialitate, dar şi disponibilitatea de a lucra într-un mediu educaţional multicultural şi dinamic, de a se informa continuu şi de a lucra în echipă. Disponibilitatea de formare în ţară sau în străinătate cântăreşte în decizia cooptării în echipa HOK/HOS.
Selectarea echipei se realizează exclusiv pe criterii care vizează competenţele profesionale, motiv pentru care unele din cadrele didactice provin din alte oraşe precum Sibiu, Braşov, Arad, Timişoara sau din alte ţări (Germania). Astfel, instituţia beneficiază nu doar de experienţa didactică, ci şi de alternative culturale locale extrem de valoroase pentru mediul educaţional pe care îl cultivăm.

Care sunt punctele forte ale acestui tip de învăţământ? Ce diferenţă este între programa dvs şi a altor şcoli în limba germană?
Tot ce construim în Grădiniţa/ Şcoala Germană Hermann Oberth se raportează şi la evoluţia educaţiei din spaţiul european, încercând să corelăm permanent elementele de tradiţie cu schimbările din celelalte sisteme de învăţământ. Comisia UE a provocat în ultimii ani o discuţie amplă despre creativitate şi inovaţie, propunând o strategie europeană în acest sens. Din această perspectivă, educaţia este văzută ca o condiţie prealabilă a inovării. Asimilându-ne elementele propuse de documentele europene, am structurat întreaga învăţare pe filonul stimulării creativităţii şi a spiritului inovativ. De aceea, limba germană nu este doar ca o ţintă unică, ci este văzută ca instrument în construirea şi consolidare a altor competenţe din domeniul matematicii, ştiinţelor, artelor etc.
Studiul matematicii şi a ştiinţelor ocupă un loc important în conceptul nostru educaţional, reflectat nu doar în numărul sporit de ore de curs, ci şi în construcţia învăţării. O echipă educaţională contribuie la aceasta : de la abordarea matematicii în viaţa de zi cu zi, ca utilitate practică, la organizarea unor cercuri de matematică de excelenţă ; de la pregătirea pentru participarea la olimpiadele şcolare, la proiecte de tipul Când arta se întâlneşte cu ştiinţa. Experimentele sunt o practică încă de la grădiniţă, toate acestea pentru a cultiva entuziasmul şi curiozitatea în învăţare, creativitatea şi spiritul cercetător.
Limba română joacă, totodată, un loc central. De aceea, la fiecare clasă din învăţământul primar există o echipă de profesori, unul care predă în limba germană şi un al doilea profesor de limbă română. Astfel, se păstrează standardele ridicate pentru fiecare disciplină, iar elevii noştri devin bilingvi. Dovadă stă şi faptul că, deşi ponderea orelor de limbă germană este dominantă, elevii noştri, atât de la învăţământul primar, cât şi de la gimnaziu au publicat creaţii literare într-un cunoscut ziar de limba română. La construcţia bilingvismului contribuie şi faptul că, în orarul elevilor noştri se regăsesc şi ore de matematică în limba română, specific doar Şcolii Germane Hermann Oberth: De ce acest lucru? Pentru a oferi şanse egale absolvenţilor noştri atât în raport cu elevii care studiază în limba germană maternă, cât şi cu cei din sistemul de limbă română.
Talentul, latura artistică a fiecărui copil sunt o permanentă preocupare pentru noi. De aceea, orele de muzică, educaţie fizică şi educaţie plastică se fac cu profesori specializaţi, vorbitori de limbă germană, încă din învăţământul primar.
Deşi programa şcolară este aceeaşi cu cea utilizată în celelalte şcoli de limbă germană din România, diferă complet structura organizatorică pentru conceptul educaţional, resursele umane folosite şi resursele materiale. Instituţia beneficiază de cele mai moderne echipamente, de tipul smart board, folosite în mod curent în activităţile la clasă. Materialele didactice sunt selectate şi achiziţionate din Germania, Austria, Luxemburg sau Elveţia.
Evoluţia fiecărui copil este atent monitorizată, iar discuţiile din cadrul echipei pedagogice vizează identificarea acelor măsuri care sunt în sprijinul fiecărui elev. Comunicarea cu părinţii este extrem de dinamică, este parte din activitatea curentă, pentru că strădaniile noastre sunt comune.

Examenele şi atestările sunt certificate de autorităţile competente româneşti?
Planul nostru de dezvoltare instituţională a fost urmat cu rigurozitate. Astfel, după ce grădiniţa, respectiv şcoala primară au fost autorizate, am urmat procesul de acreditare, fiind, în acest moment, instituţii acreditate de Ministerul Educaţiei Naţionale. Acelaşi proces îl parcurge şi nivelul gimnazial. Astfel, ca şcoală aparţinând sistemului naţional de învăţământ, fiecare elev care studiază în şcoala noastră are aceleaşi drepturi cu cele ale unui elev care învaţă într-o şcoală publică, dar şi şanse egale cu oriceelev care studiază în altă ţară din Europa. De aceea, urmare a mobilităţii părinţilor, mulţi copii care au învăţat în şcoala noastră studiază acum în Germania, Austria sau Olanda.

Care sunt cursurile opţionale ş activităţile extracurriculare existente? Cum sunt încurajaţi copiii spre dezvoltarea aptitudinilor lor?
Încă de la grădiniţă, am proiectat o paletă generoasă de activităţi opţionale / extracurriculare care să asigure cadrul de exersare si de cultivare a diferitelor înclinaţii, aptitudini şi capacităţi, de manifestare a talentelor.
Principiul complementarităţii cu sistemul formal s-a împletit cu cel al continuităţii în derularea unor module care au avut mare succes în rândul copiilor noştri.
Dintre cursurile de dezvoltare personală în limba germană amintim teatru în limba germană, şah şi jocuri de strategie în limba germană, cursuri de oratorie/ dezbatere în limba germană, cursuri de istorie locală în limba germană, kinderkino, matematică aplicată în viaţa cotidiană.
Alte cursuri opţionale : dansuri, karate, balet, arte vizuale (pictură pe pânză, pe sticlă, pe lemn, pe piatră, modelaj, împletituri etc.), limba engleză (cu rezultate excelente la testele Cambridge), pian şi alte instrumente muzicale cu profesor vorbitor de limba germană, cor etc.
Cercul de scriere creativă, în limba română, este o pepinieră a talentelor scriitoriceşti.
Cursul De-a arhitectura facilitează cunoaşterea valorilor universale ale arhitecturii si ale mediului construit si promovarea lor ca parte din cultura generala.
Taberele organizate în Germania, Austria sau Elveţia sunt oportunităţi nu doar de dezvoltare în plan lingvistic, prin utilizarea limbii germane în contexte noi, uneori inedite de comunicare, ci şi de cunoaştere culturală.

Descrieţi-ne o zi de şcoala la Hermann Oberth.
Şcoala poate oferi transport cu microbuzele proprii până la sediul din Şoseaua Pipera Tunari nr. 34E, în zona staţiei de metrou Pipera. Elevii noştri vin din diferite colţuri ale Bucureştiului şi din vecinătatea acestuia, chiar din oraşe învecinate, cum ar fi Ploieşti. De aceea, mai întâi pot servi micul dejun, iar la ora 8.30 încep cursurile. Orele de curs alternează, evident, cu pauze, iar la ora 13.00 se serveşte prânzul şi este o pauză care marchează trecerea la programul de după - amiază. Orele de suport educaţional se desfăşoară între 14.00 şi 16.00, după această oră elevii putând participa la cursuri opţionale, până la ora 17.30.
Pe durata programului se oferă şi o gustare de fructe. Trebuie menţionat faptul că mesele sunt pregătite în bucătăria prprie, iar multe dintre ingrediente sunt bio.
Cine se poate înscrie la aceasta şcoală şi ce presupune înscrierea? Care este perioada optimă? Exista discount-uri?
Rolul pe care ni l-am asumat este acela de a încuraja educaţia de calitate în limba germană, menţinând standarde ridicate în ceea ce priveşte însuşirea limbii române. De aceea, dacă la grădiniţă orice copil se poate înscrie, fără a fi necesare cunoştinţe de limbă germană, pe durata învăţământului primar înscrierea se poate face după ce copilul petrece alături de ceilalţi elevi de vârsta lui o zi în instituţie. Este o formă de cunoaştere reciprocă. Totodată, discuţia cu familia copilului este foarte importantă, deoarece detaliem atât principiile noastre educaţionale, cât şi ne străduim să aflăm cât mai multe informaţii despre profilul copilului.
Până la data de 17 mai desfăşurăm procesul de înscriere pentru clasa pregătitoare, dată până la care se aplică reduceri.

Care este câştigul unui elev de la Şcoala Germană Hermann Oberth?
Ştephan Ludwig Roth, scria: „Poporul săsesc ştie şi simte că existenţa sa depinde de educaţia sa şi de puterea sa etică. Acestea sunt vela şi vâsla vieţii sale“.
Un copil este un univers bogat. Şcoala Germană Hermann Oberth se angajează să pornească în procesul educaţional de la COPIL şi să creeze un mediu care să-i întărească încrederea în sine, să dezvolte curiozitatea academică, să stimuleze preocuparea pentru studiul ştiinţelor.
HOK & HOS promovează un concept educaţional care să pornească de la ceea ce ştiu copiii, de la preocupările lor, construind, apoi, un profil a cărei geometrie să cuprindă: entuziasm şi curiozitate în învăţare, creativitate şi încredere în sine, independenţă şi spirit de echipă, toleranţă şi sensibilitate la nevoile semenilor.
Elevul HOS va fi îndrumat cum să înveţe, cum să relaţioneze cu cei din jur şi cum să negocieze stingerea unui conflict; să lucreze independent şi în echipă; să identifice valorile şi să le respecte; să se cunoască pe sine şi să-şi descopere aptitudinile; să utilizeze cu uşurinţă cât mai multe limbă străine; să fie preocupaţi de domeniul ştiinţelor; să empatizeze cu nevoile celorlalţi. Această abordare a educaţiei este diferită de tiparul clasic al învăţării. Este o manieră matură de a privi copilul nostru din prisma viitorului în care va trăi.  

×