Inca o bucata bucata din epava cargoului ucrainean Rostok a fost depusa pe mal. Operatiunea de transport a sectiunii, care cantareste aproximativ 300 de tone, a durat cateva ore.
Epava navei Rostok iese incet-incet la suprafata. Scufundat in urma cu aproape 14 ani in conditii inca neelucidate, cargoul ucrainean este scos pe bucati din apele Bratului Sulina. Nu se stie inca o data sigura pentru incheierea lucrarilor. A treia bucata din epava cargoului ucrainean a fost depusa cu succes pe mal duminica, la pranz, de echipa Consortiului International pentru Indepartarea Epavei Navei Rostok ("Rostok Wreck Removal Consortium"). Operatiunea de transport a bucatii, care cantareste aproximativ 300 de tone, a durat cateva ore. A fost necesara inchiderea pentru navigatie a Canalului Sulina. Monstrul de metal a fost depus, ca si precedentele doua sectiuni taiate pana acum din corpul cargoului, intr-un cimitir de nave de pe Bratul Sf. Gheorghe. Bucata pusa pe mal face parte din cea de-a treia sectiune a epavei Rostok, care a fost taiata in urma cu trei saptamani din pupa navei, si cantareste in total 1.200 de tone. In luna iunie, conducerea Consortiului a decis sa amane, din cauza curentilor foarte puternici ai Dunarii, operatiunile de scoatere la suprafata a corpului epavei, aflat pe mijlocul Canalului Sulina. Specialistii celor trei firme, "Multraship" (Olanda), "Titan Savage" (SUA) si "Deltacons", Romania, au lucrat la pupa epavei navei, care se afla in apropiere de cheul comunei Partizani. SCUFUNDAREA. Cargoul ucrainean Rostok s-a scufundat la 2 septembrie 1991 pe Canalul Sulina, in dreptul localitatii Partizani. Vasul venea de la Tulcea si era incarcat cu sarma din fier-beton. Martorii oculari isi amintesc ca nava s-a apropiat cu viteza redusa, mergand pe mijlocul canalului, putin deviat spre malul stang. Si-a lasat ancora la puntea din fata in partea stanga, desi o nava ce merge spre varsare nu trebuie niciodata sa dea drumul ancorei din fata, pentru ca o destabilizeaza. Cargoul a inceput apoi sa se intoarca, intepenindu-se cu partea din fata in digul satului Ilganii de Jos si cu pupa (partea din spate) in malul drept, cheul satului Partizani. Martorii spun ca toate puntile erau pline-ochi cu incarcatura de sarma care, contrar reglementarilor marinaresti, nu fusese depozitata in magazii. Cand a ajuns pe fundul Dunarii, cargoul s-a rupt in doua, eliberand minute in sir un jet puternic de apa si praf deasupra celor doua sate. Malurile aproape s-au rupt, cel mai afectat fiind cheul satului Partizani. Nava Rostok a fost construita in 1973, la Santierul naval Heztun Rostok, din fosta Republica Democrata Germana.
RANFLUAREA
|
Lucrarile de ranfluare a epavei au inceput in octombrie 2004. Ele au fost executate de firmele Titan Salvage (din Statele Unite), Multra Ship (din Olanda) si Deltacons (din Romania). La data de 22 noiembrie s-a reusit depunerea pe mal a provei epavei navei, taiata in 1995, in urma unui contract de dezesuare semnat de "USSR Soviet Shipping Co", proprietarul Rostok, si Grupul de Interventie si Salvare Navala (GISN) din Constanta. Potrivit Rompres, lucrarile de ranfluare a epavei navei Rostok si de reamenajare a Canalului Sulina costa 76 milioane de euro, 50% din valoare reprezentand un credit rambursabil oferit de Banca Europeana de Investitii, iar diferenta fiind acoperita de la bugetul de stat. Contractul de imprumut cu BEI, pentru cele 38 milioane de euro, a fost semnat in martie 2002, ultimul termen de rambursare a creditului fiind prevazut pentru 15 septembrie 2026.
|
Citește pe Antena3.ro