Cei peste o sută de angajați ai Poliției de Frontieră de la Aeroportul Internațional Timișoara sunt în pragul revoltei, după ce două controale succesive de la București, care vizau abuzurile şefului de sector, inspectorul Cornel Stoica și ale subordonatului direct, șeful de punct al Sectorului Poliției de Frontieră Aeroport (SPFA), comisarul șef Vasile Turda, au fost mușamalizate. Într-o atmosferă de teroare, cei doi dispun cercetări disciplinare pentru a-și intimida subalternii care nu se supun și, culmea, au ajuns să întocmească dosare penale chiar angajaților serviciului intern de securitate al aeroportului.
Două controale succesive, unul din partea Inspectoratului General al Poliției de Frontieră şi celălalt de la Ministerul Afacerilor Interne, au scos la iveală că şeful poliţiei de frontieră de la Aeroportul „Traian Vuia” Timişoara, inspectorul Cornel Stoica a acceptat falsificarea condicilor de prezență ale subalternilor săi, comisarul şef Vasile Turda și ale altor doi ofiţeri de la acelaşi punct de lucru. Fără a se prezenta la serviciu, aceștia s-au obişnuit să încaseze salarii consistente. Evidența electronică a accesului pe bază de card a scos la iveală că Vasile Turda a venit la serviciu doar patru zile într-o lună deși apărea ca prezent în fiecare zi. În aceeași situație se află și ceilalți doi polițiști de frontieră cercetați, dintre care agentul Tișeanu Gabriel, nu a fost văzut la serviciu decât de câteva ori în ultimii doi ani, însă și-a încasat lunar salariul întreg. Mai mult, pe 1 decembrie 2012, Tișeanu a primit calificativul “excepțional”, probabil tocmai pentru performanța de a fi plătit doi ani de zile fără a veni la serviciu. Celălat frontierist vizat este ofițerul Adrian Mocanu și el campion prin neprezentarea la punctul de lucru din aeroport. Culmea este că cele două controale ale superiorilor din București s-au terminat fără nici o sancțiune la adresa celor trei chiulangii, dar nici asupra celor care le-a acoperit absența, inspectorul Cornel Stoica.
Stoica, stăpânul granițelor
Mai mulți angajați ai poliției de frontieră care lucrează pe aeroport au trimis memorii superiorilor din București în care se plâng de atitudinea lui Stoica și Turda, care îi “vânează” pentru a le fabrica incidente de securitate, pentru a-i putea sancționa sau muta disciplinar. Cum cele două controale de la centru nu au avut efect asupra celor doi ofițeri, aceștia au instituit un regimde teroare și intimidare în rândul polițiștilor de frontieră care le sunt incomozi. De altfel, Cornel Stoica a reușit “performanța” de a deschide dosare penale pe numele a trei angajați ai direcției interne de securitate a aeroportului, pe motiv că ar fi trecut fraudulos frontiera de stat, dinspre zona publică a aeroportului. Dincolo de excesul de zel și dorința de răzbunare, acest gest este ilegal, ținând cont că pe aeroportul timișorean nu există borne de demarcare a frontierei de stat și, mai mult, șeful de sector al PF nu a elaborat nicio procedură în acest sens, deși este obligat de lege să aibă un astfel de document, armonizat cu cele ale direcției de securitate aeroportuară.
Însuși postul de “șef de sector” al inspectorului Cornel Stoica este unul creat artificial, cel de șef de punct al SPFA fiind suficient în orgnigramă, ținând cont că pe aeroport nu este delimitată frontiera de stat și nu există “fâșie verde”. Cât despre ocuparea postului lui Stoica, superiorii de la București au închis ochii în condițiile în care concursul pentru șef de sector a fost postat pe intranetul Poliției de Frontieră pentru doar două zile, după care a fost șters, atunci când și alți angajați din Inspectoratul Județean al Poliției de Frontieră Timiș și-au anunțat intenția de a candida pentru același post. Cornel Stoica este menținut pe această poziție cu ajutorul filierei portocalii a deputaților PDL Cornel Sămărtinean, fost director al aeroportului și Alin Popoviciu, anchetat alături de Sămărtinean pentru odul în care firme controlate de el au obținut spații comerciale în aerogară, în perioada cât colegul său de partid a fost director al Aeroportului Timișoara. Lucru explicabil ținând cont că, în calitate de șef al frontieriștilor de pe aeroport, Cornel Stoica este cel care și-a dat avizul pentru ca deputatul Popoviciu să poată lua în chirie spații comerciale, pe firma unei rude.
Aeroportul, refugiu pentru “Lotul Moravița”
Pe cei trei polițiști de frontieră chiulangii de pe aeroportul din Timișoara îi leagă o strânsă prietenie: toți trei au lucrat în punctul de trecere a frontierei cu Serbia de la Stamora-Moravița și toți trei au fost cercetați în celebrul “Lot Moravița”, al frontieriștilor și vameșilor acuzați de luare de mită în formă continuată. Din interceptările aflate la dosarele din instanță reiese clar legătura dintre cei trei.
Interceptările din dosarul şpăgilor de la vama Moraviţa dovedesc faptul că şeful sectorului Moraviţa, comisarul şef Vasile Turda, ştia foarte bine ce se întâmplă în vamă şi chiar verifica desfăşurarea lucrurilor, chiar dacă era mutat la aeroportul internaţional “Traian Vuia” Timişoara. Vasile Turda a fost scos basma curată de IGPF, deşi numele său apare în dosarul de corupţie şi contrabandă cu ţigări instrumentat de DNA. Tot din interceptări reiese și că Vasile Turda îl suna pe un fost subordonat, Tişeanu Gabriel să se intereseze care e situaţia în vama Moraviţa. Ulterior, Tișeanu a fost și el adus la aeroport, unde a luat salariu timp de doi ani deși nu a fost văzut la lucru de către colegi doar de câteva ori. În trio intră și ofițerul Adrian Mocanu, acuzat pe baza unor probe audio-video și declarații că ar fi luat mită când lucra la Moravița. Acum, toți trei se află sub aripa protectoare a inspectorului Cornel Stoica, șeful de sector fără sector de frontieră, de pe Aeroportul Internațional Timișoara. Scandalul dintre aceștia și subalterni este departe de a se încheia. După ce nu s-au luat nici un fel de măsuri în urma controalelor, mai mulți angajați ai SPFA vor să își tranșeze conflictele cu superiorii în justiție.