Producătorii avioanelor de luptă multirol Gripen şi Eurofighter au fost primiţi de comisiile de apărare din Parlament, cărora le-au prezentat ofertele concrete pe care le au. Discuţiile au avut loc după ce memorandumul MApN privind decizia de a se achiziţiona 24 de avioane multirol F 16 Block 25 în uz a fost primit de Parlament.
La discuţii au fost invitaţi şi producătorii F 16, Lockheed Martin, dar aceştia nu s-au putut prezenta. În ciuda discuţiilor, Teodor Meleşcanu, preşedintele Comisiei senatoriale de apărare, spune că nu ştie încă dacă Parlamentul va mai avea un cuvânt de spus în alegerea producătorului de avioane după decizia luată în CSAT.
Primii care au participat la discuţiile cu parlamentarii au fost reprezentanţii SAAB, care produce avionul multirol Gripen. Oferta SAAB pentru România constă în 24 de avioane multirol noi, la preţul de aproximativ un miliard de euro, fără ca aceasta să includă armamentul pus pe avioane, dar cu posibilitatea de a folosi armament din dotarea forţelor armate suedeze.
În plus, prin oferta de off-set, suedezii sunt dispuşi să facă investiţii în economia românească în valoare cel puţin egală cu preţul achiziţiei avioanelor, adică de un miliard de euro, investiţii care ar fi direcţionate nu numai către industria de apărare, ci şi către sectoarele civile. Aceste investiţii, după cum a precizat ulterior preşedintele Comisiei de apărare, Teodor Meleşcanu, ar echivala cu 10.000 de locuri de muncă create.
Potrivit purtătorului de cuvânt al Ministerului suedez al Apărării, Bo Waldemarsson, partea suedeză ar fi pregătită să livreze avioanele, dacă s-ar accepta contractul în cel mult un an. În plus, suedezii au oferit şi două modalităţi de plată pentru România: fie prin leasing, ceea ce ar presupune suportarea de către ei a costurilor de întreţinere, fie ca achiziţia să fie finanţată de Guvernul suedez, iar România să beneficieze de o perioadă de graţie şi, ulterior, de dobânzi foarte joase.
Cel de-al doilea competitor prezent la discuţii, Alenia, producătorul avioanelor Eurofighter, a venit cu o ofertă similară în privinţa numărului de avioane şi a preţului, 24 de avioane la un miliard de euro, însă avioanele pe care le oferă sunt "operaţionale", adică deja folosite. Vicepreşedintele Alenia, Maurizio Demitri, spune însă că, pe lângă avioanele "operaţionale", ei oferă nu numai off-set, ci şi transfer de tehnologie, ceea ce ar duce la crearea a 5.000 de locuri de muncă în România.
Conform acestuia, avioanele oferite de Alenia au fost produse în intervalul 2003-2008 şi acestea ar putea fi livrate până în 2012. Teodor Meleşcanu a precizat că, în cazul Alenia, spre deosebire de Gripen, avionul este unul bimotor, folosit în mai multe ţări europene şi că s-a discutat şi despre posibilitatea folosirii unor mecanisme europene, care să permită ca suma folosită pentru achiziţie să nu afecteze deficitul bugetar.
Citește pe Antena3.ro