Exista branduri romanesti care s-au dezvoltat si s-au afirmat inainte de comunism, dar si in timpul lui, care s-au adaptat sau nu noilor cerinte ale capitalismului, care au ramas in urma la capitolul pozitionare. Intr-un context economic in recesiune, campania 'Cel mai promitator brand romanesc' lansata de compania de branding si design Seed Consultants isi propune incurajarea companiilor de a dezvolta si promova branduri autohtone. Competitia invita sa se inscrie companiile mici, mijlocii si mari care au in portofoliu un brand romanesc de produs, de serviciu sau de corporatie si pe care doresc sa il relanseze sau sa il reinventeze, in perioada 5-31 ianuarie 2012. La finalul campaniei ajunse la cea de-a doua editie, castigatorul va beneficia de un program complet de rebranding care sa raspunda nevoilor sale.
Pana atunci, Jurnalul National va aduce in atentie branduri care ne-au intrat in viata.
Va mai aduceti aminte de tenisii de Dragasani, bicicletele Pegas si motocicletele Mobra? Credeti ca aceste branduri ar mai avea succes astazi?
Multe dintre ele au fost indragite de generatiile bunciilor si parintilor nostri, s-au dezvoltat in comunism, dar au reusit sa se adapteze conditiilor capitalismului si sa duca si astazi mai departe promisiunea de brand, dezvoltand afaceri prospere. Exista insa si marci care nu au reusit sa se adapteze si au disparut, lasand in urma sentimente de nostalgie si piese de colectie.
Compania Finca Dragasani producea inainte de ’90 singura incaltaminte sport disponibila pe piata romaneasca, tenisii de Dragasani. Incaltamintea clasei de mijloc, deloc eleganta, tenisii trezesc nostalgii, pentru ca sunt de negasit astazi (fabrica a dat faliment in 2009, dupa lunga perioada de declin de dupa ’90).
Bicicletele Pegas, brand inspirat din mitologia greaca (numele si simbolul deriva din imaginea mitica a calutului inaripat), caracterizat de curaj, viteza si spirit aventuros a reprezentat in perioada comunista cel mai indragit mijloc de transport al romanului, dar astazi a devenit o piesa de colectie. Actualmente, nu se vorbeste de o revenire/relansare a brandului Pegas, ci mai degraba de restaurarea si reconditionarea modelelor vechi.
Pentru cei cu si mai mult spirit de aventura existau motocicletele Mobra. Brandul a devenit in timp un substantiv comun si o marca indragita al romanilor, mandri de prima motocicleta romaneasca. Au circulat zvonuri cum ca un investitor roman pregateste relansarea brandului de motociclete, dar n-am mai ajuns sa vedem mobre pe sosele nici astazi…