x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator "Grasul" de 80 milioane de euro din spatele CFR Călători

"Grasul" de 80 milioane de euro din spatele CFR Călători

de Iulia Barbu    |    30 Aug 2010   •   00:00
"Grasul" de 80 milioane de euro din spatele CFR Călători
Sursa foto: Dragoş Stoica/Jurnalul Naţional

În timp ce angajaţii de la stat pierd 25% din salariu, operatorii privaţi cresc salariile, pe subvenţiile bugetare, cu 25%.



Sindicaliştii de la CFR se întâlnesc astăzi cu Radu Berceanu, ministrul Transporturilor, în încercarea de a negocia o modalitate mai puţin drastică de restructurare a structurilor subordonate. Chiar la începutul săptămânii trecute, Berceanu anunţa că trebuie să disponibilizeze între 7.100 şi 8.300 de angajaţi de la socie­tăţile feroviare.
Sub ameninţarea protestelor şi a grevelor, negocierea de azi se arată extrem de tensionată.

În timp ce angajaţii CFR Călători sunt ameninţaţi cu pierderea locului de muncă, iar societatea merge din pierdere în pierdere, Ministerul Transporturilor, prin grija lui Radu Berceanu, a vărsat din bugetul statului, numai în ultimii doi ani, subvenţii de 80 milioane de euro.

Fericiţii câştigători ai sumelor frumoase sunt operatorii privaţi de cale ferată. Lucrurile s-au tranşat în 2007, când s-a adoptat hotărârea 1409/2007 privind închirierea unei părţi din infrastructura feroviară neintero­perabilă. Ideea era ca CFR să scape de "povara" menţinerii liniilor neutilizate. Realitatea arată însă cu totul altfel. Asta pentru că, la trei ani de la marea decizie, operatorii privaţi au ajuns un alt gras în spatele aceluiaşi CFR cocoşat de datorii şi concedieri. Ba, mai mult, în timp ce angajaţii CFR pierd 25% din venituri, angajaţii ope­ratorilor de cale ferată, subvenţionată de stat, câştigă procente însemnate în plus la salariu.

Departe de a menţine un aşa-zis mediu concurenţial transpor­tului feroviar de călători, operatorii privaţi câştigă înzecit pe spatele statului român. Practic, dacă CFR primeşte subvenţia pentru călător, firmele private primesc subvenţia în locul călătorului. Astfel că, în timp ce CFR circulă cu garnituri de 13 va­goa­ne şi are costuri mult mai mari, privaţii au achiziţionat automotoare ce nu implică nici pe departe cheltuieli apăsătoare.

În ciuda pro­ble­melor, a anunţurilor de dispo­ni­bilizări şi a dificultăţilor financiare din CFR, Ministerul Transporturilor decontează în continuare sume ge­neroase acestor firme. Cel mai norocos operator privat este de departe Regiotrans din judeţul Braşov. Chiar noua rectificare bugetară îi mai aduce ope­ratorului alte 5 milioane de euro! Firma, administrată de Costel Co­mana, s-a bucurat dintotdeauna de subvenţii frumoase din partea sta­tului român.

Problema a ajuns şi pe masa mai-marilor zilei, dar nimeni nu a îndrăznit să modifice vreun cent din banii ce sunt vărsaţi la Braşov. Astfel, Confederaţia RO Transport i-a adresat o scrisoare deschisă atât primului-ministru Emil Boc, cât şi lui Radu Berceanu, scrisoare în care problema banilor pierduţi de stat era explicată negru pe alb: "Confederaţia RO Transport vă aduce la cunoştinţă că în anul 2009 bugetul statului a achitat ca şi subvenţie pentru transpor­tul de pasageri cu trenul operatorilor de transport feroviar privaţi suma de 37 milioane de euro, în condiţiile în care pentru anul 2010 suma bugetată este de 42 milioane de euro, iar 95% din aceşti bani sunt direcţionaţi către o firmă privată, Regiotrans SRL - Braşov. După o analiză atentă am observat că Regiotrans SRL a transportat în cursul anului 29.000 de pasageri, ceea ce în­seamnă o subvenţie de aproape 1.200 de euro pentru fiecare pasager transpor­tat! Stimate domnule prim-ministru, prin această scrisoare vă rugăm să dispuneţi de urgenţă o rea­ranjare a bugetului, ca aceşti bani să fie direcţionaţi către CFR Călători pentru a putea plăti datoriile către furnizorii de material rulant. Cu aceşti bani, CFR Călători cu siguranţă nu va intra în insolvenţă! Totodată, vă mai aducem la cunoştinţă că în contractul pe care Regiotrans SRL îl are încheiat cu Ministerul Transporturilor este prevăzut un profit de ma­ximum 5% din operarea trenurilor de călători. Acest fapt a dus la înfiinţarea unei alte societăţi, care îi închiriază societăţii Regiotrans SRL material rulant şi vagoane la preţuri imense pentru a diminua semnificativ astfel contribuţiile corespun­zătoare la bugetul de stat."

Cum a ajuns Regiotrans din ope­rator privat, unul dintre cei mai mari concurenţi ai CFR Călători, susţinut chiar de statul român? Simplu. Printr-o legislaţie unică în Uniunea Europenă, întocmită în aşa fel încât să satisfacă interesele private şi nu pe ale statului român. Astfel că în nici o altă ţară europeană nu se stabileşte cuantumul subvenţiei la numărul de kilometri parcurşi de un tren, ci la numărul de pasageri transportaţi! Cum Regiotrans a închiriat 3.000 de kilometri de cale ferată şi este plătită în funcţie de turele pe care le face între staţii, calculul succesului este simplu. De altfel, modul defectuos de acordare a acestor subvenţii a fost semnalat şi de delegaţia FMI, care a solicitat de altfel revizuirea de urgenţă a acestei reglementări tocmai în ideea de a nu-i discrimina pe ceilalţi transportatori care nu au acces la astfel de sume de la buget. Până una-alta însă, lucrurile au rămas neschimbate. Mai departe, din grijă pentru vistieriile statului, condiţia subvenţiilor către operatorii privaţi a fost una extrem de "dură". Orice pro­fit de peste 5% se întoarce în contribuţiile către stat. Prevederea a fost însă, aşa cum era de aşteptat, lesne ocolită de oamenii de afaceri. Regiotrans, beneficiara celor mai generoase sume de la buget, nu a făcut decât să treacă materialul rulant pe care îl utilizează pe o altă firmă. Iar închirierea costă atât cât profitul să rămână sub 5%! Regiotrans plăteşte bani grei pentru "echipamentul" luat de la firma Rail Force. Ce au în comun cele două firme? Nu mare lucru, doar acelaşi acţionar - Comana Costel, acţionar la Rail Force până în 2009, când şi-a cesionat participaţia către Nodea Ioan. Mai departe, şi întreţinerea căilor ferate închiriate de la stat costă destul! Atât cât să apară o a treia firmă, RC-CF Trans SRL, administrată tot de Costel Comana. Astfel că, în urma închirierii tuturor acestor servicii, firmei Regiotrans îi vine extrem de dificil să mai fie atentă cu contribuţia către statul ce îi girează activitatea. În condiţiile în care orice contract semnat între Ministerul Transporturilor şi operatorii privaţi de cale ferată este atât de "avantajos", nu este de mirare că, în acest moment, CFR este pe punctul de a intra în insolvenţă. Robinetul deschis larg pentru banii publici nu se poate închide. Nu atâta vreme cât mai pot fi daţi afară oameni şi se mai pot încasa cecuri frumoase în spatele "bunului mers" al infrastructurii fe­roviare.

×
Subiecte în articol: observator