Companiile aeriene şi agenţiile de turism au început deja să plătească preţul grevei anunţate de controlorii de trafic de la ROMATSA. Clienţii îşi anulează călătoriile sau fac reprogramări, iar agenţii de turism muncesc mai mult, pentru a găsi soluţii. Agenţiile îşi pierd şi credibilitatea, neavând un răspuns pentru clienţi. Sindicaliştii sunt acuzaţi de subminarea economiei.
Companiile aeriene nu pot să facă deocamdată niciun fel de calcul pentru reprogramarea zborurilor sau să cuantifice pierderile în cazul unei greve ROMATSA la 1 septembrie. „Pierderile nu pot fi cunoscute la acest moment. Pentru cursele care nu vor fi operate va trebui să luăm măsuri de rerutare, reprogramare sau anulare, iar aceste măsuri sunt luate după ce pasagerii ne vor comunica ce alegere fac. Unii pot renunţa la zbor, alţii doresc reprogramare. Abia apoi vom avea o situaţie aproximativă despre impactul financiar al acestui demers. La greva parţială a ROMATSA care a avut loc pe 14 iulie, compania Tarom nu a luat măsuri de anulări anticipate. Ca operator aerian , nu putem interveni sau schimba în niciun fel decizia sindicatului ROMATSA de a face sau nu grevă”, au declarat, pentru Jurnalul Naţional, reprezentanţii companiei Tarom. Reprezentanii agenţiilor de turism ceară socoteală pentru pagubele pe care le va provoca o eventuală grevă. „Mi se pare o bătaie de joc ce fac ei. Doar pe 1 septembrie, noi avem trei chartere şi patru curse regulate pe care avem grupuri de turişti. Am sunat la Tarom dimineaţă, să vedem cum putem rezolva problema. Oamenii aceştia câştigă foarte mulţi bani şi n-ar trebui să se comporte aşa, pe ntru că nu-şi câştigă simpatia nimănui prin ceea ce fac. Suntem foarte afectaţi de o posibilă grevă, nu doar noi, agenţiile, ci mai ales oamenii care au plătit şi nu au nicio vină. Cred că putem să-i acuzăm de subminarea economiei naţio-nale”, spune Alin Burcea, repre-zentant Paralela 45, vicepreşedinte al Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT).
Turismul românesc, în pericol
După 25 de ani de eforturi pentru a aduce turiştii străini în România, agenţiile care s-au axat pe incoming vor avea cele mai mari pierderi. „Avem foarte multe grupuri în primele zile ale lunii septembrie, mai ales pentru Festivalul George Enescu, unde vin circa 3.000 de oameni. Toată lumea ar pierde bani într-o astfel de situaţie, iar festivalul este pus în pericol”, spune Gheorghe Fodo-reanu, director general Invitation Romania Travel. Şi turismul de business va fi afectat de greva de la ROMATSA. „Deja am primit întrebări de la clienţi, mai ales de la corporaţii, care vor să ştie dacă trebuie să-şi amâne călătoria. Noi nu ştim ce să le răspundem, pentru că încă nu am primit nicio notificare oficială. Este un disconfort foarte mare al clienţilor. Cei care trebuie să plece la conferinţe sau congrese în străinătate pierd şi banii plătiţi în avans. Multe pierderi vor fi cuanti-ficate ulterior, iar agenţii de turism vor trebui să muncească foarte mult în plus, să replanifice călătoriile, să facă alte rezervări, să comunice cu fiecare client. Se pune o foarte mare presiune pe noi, pentru că toţi clienţii se aşteaptă de la agenţie să fie informată. Se vor pierde foarte mulţi bani”, spune Lucian Boronea, director general Accent Travel&Events.