OBSERVATOR
Dupa ce ucrainenii au repetat intruna ca nu renunta nici in ruptul capului la construirea unui canal navigabil propriu Dunare - Marea Neagra, ecologistii si reprezentantii Uniunii Europene s-au inarmat pentru declansarea unei ofensive din care Kievul nu va avea deloc de castigat.
LAVINIA TUDORAN
Ucraina nu este interesata de o acutizare a relatiilor cu Romania, cel putin pana la rezolvarea problemei referitoare la utilizarea rezervelor de hidrocarburi din falia continentala a Insulei Serpilor. Cu toate acestea, autoritatile de la Kiev nici nu vor sa auda de avertismentele ecologistilor si continua, fara nici o problema, constructiile la canalul navigabil de pe bratul Bistroe. Numai ca lucrarile ar putea fi in curand intrerupte, daca ofensiva pe care UNESCO si Uniunea Europeana (UE) se pregatesc sa o inceapa va fi victorioasa. Zilele acestea, la UNESCO va avea loc o reuniune consacrata amenajarii canalului Bistroe, anunta agentia rusa Marketing i konsulting, citata de agentia Rusia la zi.
Pe banii contribuabililor
Ucraina va fi reprezentata la reuniune de catre principalii lobby-sti ai proiectului, adjunctul ministrului pentru Mediu, Viaceslav Kruk, si un responsabil al Ministerului Transporturilor. Intre timp, insa, lucrarile continua. Nu o data s-a apreciat ca asemenea "ritmuri stahanoviste" de luare cu asalt a naturii sunt determinate de apropiatele alegeri. Daca Ministerul ucrainean al Transporturilor va reusi sa patrunda suficient de mult in interiorul Deltei Dunarii, noul presedinte nu va pune lacat pe santier, mai ales ca fondurile necesare ducerii la bun sfarsit a canalului au fost alocate deja. Ministerul Transporturilor se distreaza pe banii contribuabililor, iar imaginea internationala a Ucrainei este pusa la indoiala.
Targuiala cu Uniunea Europeana
Ziaristii rusi mai anunta ca, luna viitoare, la locul constructiei se va deplasa o delegatie a Comisiei Europene, care va analiza problema Bistroe in ajunul summitului UE - Ucraina, de la mijlocul lui iulie. Kievul vrea sa obtina statutul special de "vecin al UE". Asta presupune insa si respectarea legislatiei internationale privind protectia mediului inconjurator. Ceea ce nu se intampla in cazul canalului Bistroe, caz care va fi discutat la summit. Surse din UE au precizat ca liderii ucraineni nu realizeaza seriozitatea situatiei din moment ce percep chestiunile legate de mediu doar ca moneda de schimb la negocieri. Adica, "ne dati statutul, stopam lucrarile". Si este foarte posibil ca acesta sa fie unghiul din care partea ucraineana va prezenta lucrurile, estimeaza agentia rusa.
Indiferenta presedintelui Kucima
Ziaristii rusi incheie cu doua intrebari retorice: Ce este mai important pentru Ucraina, integrarea in comunitatea internationala sau interesele Ministerului Transporturilor sau presedintelui Leonid Kucima, care-si va incheia la toamna mandatul prezidential, ii este deja indiferent ce se va intampla cu Ucraina, dupa el? Agentia Marketing i konsulting aminteste si de protestele Romaniei, care nu a fost nici macar informata in legatura cu inceperea lucrarilor din Delta ucraineana.