x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator INDAGRA 2015: cea de-a XX-a ediţie, deja un succes

INDAGRA 2015: cea de-a XX-a ediţie, deja un succes

de Diana Scarlat    |    28 Oct 2015   •   22:10
INDAGRA 2015: cea de-a XX-a ediţie, deja un succes

Cea de-a XX-a ediţie a târgului Indagra s-a deschis ieri, în Capitală, la Romexpo. Cu 480 de expozanţi din toate sectoarele agriculturii şi industriei alimentare româneşti, pe 41.000 de metri pătraţi în acest an, târgul înregistrează o creştere de 340% faţă de prima ediţie din anul 1996, devenind cea mai importantă expoziţie din România.

Preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie a României, Mihai Daraban, i-a solicitat preşedintelui Klaus Iohannis, present la deschidere, organizarea târgului sub patronajul preşedinţiei. Ambasadorul Francois Saint-Paul a declarat, cu ocazia deschiderii pavilionului Franţei din cadrul Târgului Indagra, că are încredere în agricultura din România care are “un potenţial foarte mare”, în special în privinţa culturilor bio.

Producătorii nu sunt speriaţi de studiul prezentat de Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS) privind produsele din carne şi carnea roşie, care a stârnit scandal în toată lumea. Cei mai încrezători în evoluţia pieţei sunt micii producători din România, care s-au prezentat la târgul Indagra cu branduri concepute pentru producţie zonală, care funcţionează la capacitate maximă. “Ideea aceasta de producător artizanal a apărut acum un an. Brandul Ciocu mic a apărut anul trecut, când căutam un nume pentru mgaziele proprii care trebuie să fie punct de reper şi să aibă un nume uşor de recunoscut. Producţia artizanală de mezeluri se face într-o carmangerie, toate produsele se fac manual, artizanal, cu perioadele procesului tehnologic respectate conform reţetelor tradiţionale. Cârnatul se produce în decembrie şi este uscat în februarie. Nu injectăm nimic, iar saramurarea nu se face cu soluţie umedă, ci se face sărare uscată, procedeu similar cu cel de acasă. Încercăm să păstrăm specificul tradiţinal al zonei Bihorului, cu influenţele ungureşti”, explică Adrian Dodenciu, reprezentant al brandului Ciocu’ Mic.

Cei care vor să cumpere mezelurile tradiţionale, 100% manufacturate, făcute de Ciocu’ Mic, trebuie să meargă în zona Bihorului, pentru că doar acolo se găsesc în magazine. “Avem 21 de produse. La nivel de carmangerie. Aceasta este limita maximă pe care o putem produce. Mai mult înseamnă producţie industrială, ceea ce nu ne dorim. Scoatem circa 500-600 de kilograme de produse pe zi”, masi spune Adrian Dodenciu. Brandul are cinci magazine proprii în Oradea, Alejd şi Beiuş, iar în reţelele de supermarketuri intră doar pe proiectele dedicate micilor producători locali.

Un alt mic producător, din zona Galaţi, brandul Zimbria, s-a prezentat la Indagra cu mezeluri făcute conform unor reţete tradiţionale, dar şi cu reţete proprii. Producţia lor nu depăşeşte 100 de kilograme pe zi şi se bazează în special pe comenzi. “Sunt multe lucruri care se fac manual, artizanal. Curcanul copt la jar stă zece ore în afumătoare. Este o reşţetă proprie. Se face în suc propriu, fără afumare. Mai avem pastramă de curcan cu măr şi miere de albine, reţetă proprie. Avem trei magazine în Bucureşti, unul la Ploieşti şi unul la Galaţi. Vrem să vindem doar în magazinele noastre, pentru că preparatele trebuie păstrate la temperatură şi umiditate optinme, neavând conservanţi”, explică Marius Verdesi, reprezentant Zimbria. Producătorul are şi fermă, iar carnea provine din producţia proprie, ca şi laptele din care prepară mai multe feluri de brănză, cu reţete la fel de interesante ca şi ale mezelurilor.

Un producător care a reuşit să îmbine reţetele de carmangerie cu cele de producţie industrială, Marcel, se prezintă la târgul Indagra cu idei absolut fantastice: coş făcut din cârnăciori, cârn ociori la pachet de ţigări, împletituri de cârnăciori, tochitură în vid sau sarmale la conservă. “Aceste produse se fac într-o perioadă foarte lungă. Stau la maturat mult timp. Porcheta este o ruladă de carme care se face în cel puţin şapte zile. La fel şi tochitura, pentru care carnea se pune mai întâi la afumat. Noi inventăm reţete, nu copiem”, explică Eronim Martoncă, reprezentant al brandului Marcel.

Unii producători au venit la Indagra direct cu stâna, pe care au fixat-o la intrarea în spaţiul expoziţional Romexpo. Constantin Tudorel, crescător de ovine din Balta Doamnei, judeţul Prahova, expune pastrami de oaie făcută după reţetele tradiţionale de acasă chiar în faţa unei mini-stâne, unde şi-a adus oile, berbecii şi măgăruşii, iar procesul tehnologic al preparatelor este la vedere. “Astăzi a venit şi preşedintele Iohannis şi a mâncat aici, la stână. Avem cea mai autentică pastramă de oaie şi toate produsele noastre sunt 100% naturale şi tradiţionale”, spune crescătorul. La târgul Indagra sunt aşteptaţi peste 70.000 de vizitatori specializaţi, din 23 de ţări, până la 1 noiembrie.

 

×