OBSERVATOR
Autoritatile
statului intarzie sa faca lumina in scandalul E-urilor promovate in pliantul "ABC-ul Sigurantei Produselor Alimentare". La o saptamana dupa dezvaluirile din Jurnalul National, o serie de intrebari grave au ramas fara raspuns.
VALI BLANARU, CATALIN BUDESCU
Ministerul Sanatatii, Agentia Veterinara pentru Siguranta Alimentelor (AVSA) si Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) au realizat un pliant prin care fac reclama aditivilor alimentari.
Brosura, intitulata "ABC-ul sigurantei alimentare" a fost tiparita in 400.000 de exemplare si a fost lansata, deocamdata, in marile centre comerciale din Bucuresti.
Pliantele care fac reclama E-urilor au aparut in cadrul unui program national de informare a consumatorilor botezat "Siguranta Produselor Alimentare - SPA" care a fost initiat in anul 2002 de Ministerul Sanatatii si Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor prin parteneriat public-privat. In aprilie 2004, la program s-a alaturat Agentia Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor. Banii folositi pentru aceasta campanie provin de la firme private, ale caror produse folosesc aditivii alimentari, mai mult sau mai putin periculosi, la care statul a acceptat sa faca reclama.
REEDITARE. Rodul colaborarii celor doua institutii cu o serie de firme private a fost tiparirea in anul 2003 a primei variante a "ABC-ului aditivilor alimentari". Gradul de popularizare al acestui pliant a fost insa unul mai redus. Motivul: cu o saptamana inainte de lansarea materialului, pe piata a aparut o brosura intitulata "Ce se ascunde in spatele aditivilor alimentari?". Lucrarea a fost editata de Asociatia pentru Protectia Consumatorilor (APC) o organizatie neguvernamentala si nonprofit. Desi a fost tiparita in numar de numai 450 de exemplare, lucrarea oferea informatii complete despre E-uri inclusiv despre suspiciunile care planeaza asupra acestora. Pe langa denumirea fiecarui aditiv in parte, lucrarea continea si recomandari privind consumul acestora potrivit prevederilor cuprinse in "codex alimentarius" - codul international de referinta pentru consumatori, producatorii de alimente, agentiile nationale de control al alimentelor si pentru comertul international in care tara noastra este membra.
"Pentru ca lucrarea noastra era mai completa, iar presa a preluat informatiile din aceasta brosura, ANPC nu a promovat foarte mult ABC-ul sigurantei produselor alimentare", ne-a declarat Laura Pascu, purtatorul de cuvant al Asociatiei pentru Protectia Consumatorilor. Ea spune ca nu se astepta ca "ABC-ul sigurantei alimentare" sa fie reeditat de institutiile statului.
Desi au avut la dispozitie un an pentru a-i aduce imbunatatiri, singura modificare adusa lucrarii este completarea listei cu aditivi alimentari. Cele trei institutii ale statului implicate in
proiect nu au gasit de cuviinta sa ofere consumatorului informatii si despre efectele nocive pe care le au asupra sanatatii unii aditivi alimentari admisi de legislatia romaneasca.
PROBLEME. Studiile arata ca o parte dintre E-uri pot provoca probleme de sanatate atunci cand sunt consumati pe termen lung. Astfel, aproape 40 de E-uri din lista promovata de cele trei autoritati sunt suspectate de medicii oncologi ca pot duce la afectiuni grave precum cancer, boli intestinale, de piele, digestive, tumori ale glandei tiroide sau ataca sistemul nervos. Despre toate acestea insa pliantul nu continea nici o avertizare.
LIPSA DE COMUNICARE. La intrebarile adresate de Jurnalul National, cele trei institutii ale statului au pasat responsabilitatea catre agentia de comunicare Prais Corporate Communication, sustinand ca singura lor atributie in cadrul acestui program a fost sa verifice daca lista cu aditivi corespunde cu legislatia in vigoare. Jurnalul National a dat in judecata cele trei institutii ale statului pentru ca au girat o astfel de brosura tiparita din banii celor care comercializeaza produse cu aditivi alimentari.
INTREBARI RAMASE IN AER
Jurnalul National a trimis catre cele trei institutii ale statului, coautoare ale pliantelor "ABC-ul Sigurantei Produselor Alimentare", respectiv Ministerului Sanatatii, Agentiei Nationale Sanitar-Veterinare si Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului, o serie de intrebari fata de campania publicitara la care au fost parte. Astfel, intrebarile la care am solicitat un raspuns sunt urmatoarele:
1. In baza caror dispozitii legale s-a incheiat acest parteneriat public-privat si ce anume intelegeti prin parteneriat public-privat in acest caz?
2. Cine a avut initiativa declansarii acestei campanii si cine a initiat procedurile pentru incheierea acestui parteneriat?
3. Care sunt documentele care stau la baza acestei colaborari?
4. Pe baza caror criterii au fost stabilite societatile comerciale care au participat la tiparirea pliantului?
5. Cine a stabilit continutul pliantului si care este persoana din cadrul Ministerului Sanatatii care a avizat tiparirea pliantului "ABC-ul sigurantei produselor alimentare"?
6. Care au fost atributiile/obligatiile Ministerului Sanatatii in tiparirea acestui pliant?
7. Cum a fost desemnata compania Prais Corporate Communications SRL sa se ocupe de implementarea si gestionarea activitatilor programului Siguranta Produselor Alimentare?
8. Cine verifica modul in care sunt cheltuite fondurile puse la dispozitie de sponsorii programului?
9. Exista printre E-urile care apar in acest pliant E-uri al caror consum nu este recomandat conform legislatiei romane si celei europene?
SOLICITARE
O alta solicitare trimisa de Jurnalul National a vizat implicarea in acest proiect a firmei care a editat si elaborat pliantele "ABC-ul Sigurantei Produselor Alimentare" si anume compania Prais Corporate Communications. Compania de comunicare a fost invitata sa raspunda la o serie de intrebari:
1. Cum s-a ajuns ca firma Prais Corporate Communications sa editeze si elaboreze pliantele "ABC-ul Sigurantei Produselor Alimentare"? De ce a fost aleasa Prais, prin ce procedura (licitatie, cerere de oferte etc.) si de catre cine s-a facut selectarea agentiei?
2. Cat a costat aceasta campanie si pe ce durata a fost promovata?
3. Ce companii au finantat aceasta campanie?
4. Care este pozitia Prais fata de ultimele evolutii publice fata de aceasta campanie?
5. Care a fost rolul Ministerului Sanatatii, Agentiei Nationale Sanitar-Veterinare si al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului in editarea pliantelor "ABC-ul Sigurantei Produselor Alimentare"?
6. Care este actionariatul companiei Prais Corporate Communications?