Emil Târnăvean, absolvent al Facultăţii de Automatică din Bucureşti,
promoţia 1983, a reuşit să breveteze o invenţie ce ar putea revoluţiona
inclusiv industria constructoare de maşini. La finele unei cercetări de
patru ani, Tânăvean a dovedit că invenţia sa, pistonul rotativ, este o
premieră tehnică la nivel mondial.
Inventatorul susţine că pistonul rotativ elimină tradiţionalul mecanism bielă-manivelă, are acelaşi randament la orice turaţie, poate atinge turaţii extrem de mari, elimină vibraţiile şi este mult mai ieftin decât un obişnuit motor în patru timpi. Conform Agerpres, noul dispozitiv poate să transmită cuplul (o forţă care în interiorul motorului se obţine, în prezent, cu ajutorul ansamblului bielă-manivelă) prin mişcare rotativă sau circulară, înlocuind, practic, forţa liniară tradiţională.
Târnăvean a subliniat că, în prezent, transmisia la un automobil se poate face numai cu axe şi roţi dinţate, dar că prin invenţia sa aceasta s-ar realiza hidraulic. El a explicat că un piston va fi fixat la motor, cu rol de pompă, iar celălalt piston va fi fixat la roată, cu rol de motor hidraulic, iar între ele va circula un lichid, printr-un cablu flexibil, fără să mai fie nevoie de axe şi roţi dinţate. "Se va termina cu motoarele termice cu ardere internă, care vor fi înlocuite cu un arzător, ca şi la o centrală termică. Iar acest arzător va mişca pistonul rotativ, ce va putea fi acţionat cu motorină, benzină sau alcool, şi nu va mai trebui să aibă bujii sau compresie. Invenţia ar putea fi folosit şi la cutiile de viteze. În prezent se pot obţine 3 viteze cu ajutorul a 3 roţi dinţate, dar cu ajutorul a 3 pistoane se vor putea obţine 13 viteze, iar cu 4 pistoane se pot obţine nu mai puţin de 40 de viteze. Mecanismul elimină vibraţiile în totalitate, funcţionează după sistemul turbină şi poate fi folosit la construirea motoarelor din ceramică", a declarat Emil Târnăvean.
Inventatorul a mai spus că încercări pentru realizarea motorului rotativ s-au mai făcut în lume, iar unul dintre cele mai cunoscute este motorul Wankel al firmei Mazda. "Numai că Wankel-ul e o glumă faţă acest piston rotativ. La Wankel pistonul are forma unui triunghi cu laturile curbate în interior, care se roteşte pe un ax, în interiorul unui oval. La rotaţie, axul se deplasează şi oscilează, astfel încât peste 3.200 de rotaţii este foarte greu de atins, lucru care nu se întâmplă la pistonul meu rotativ", a spus Târnăveanu.
Citește pe Antena3.ro