Procurorii DNA au oprit o licitaţie în urma căreia un contract de peste 10 de milioane de euro urma să fie atribuit unei firme de transport feroviar. Selecţia de oferte urma să aibă loc miercuri la sediul Complexului Energetic Oltenia, după ce în urmă cu 5 luni fusese amânată din cauza contestaţiilor firmelor participante. Acum, procurorii anticorupţie au anulat-o. Omul de afaceri, Gruia Stoica, deţinătorul companiei GFR, participantă la licitaţie a fost reţinut în acest caz, iar alte 24 de persoane au fost chemate la audieri.
Obiectul contractului era transportul cărbunelui pe calea ferată. O concurenţă acerbă între cele 5 firme care pot efectua o asemenea lucrare în România. Doar că, înainte cu 30 de minute de deschiderea plicurilor, procurorii au descins în sediul Complexului Energetic Oltenia, de unde au ridicat caietele de sarcini şi ofertele depuse de cei doi participanti. De fapt, cei doi sunt, CFR Marfă şi asociaţia de firmă, în care lider este Grup Feroviar Român, compania lui Gruia Stoica.
Descindere în toiul licitaţiei
Directorul de achiziţii din cadrul CEO, Grigore Dădălău a explicat faptul că, iniţial, în urmă cu 5 luni, s-a amânat această licitaţie, după ce cele două firme, CFR Marfă şi Asociaţia de firme GFR au depus contestaţii. “Este vorba despre un contract cadru pe 3 ani, cu o valoare de 473 de milioane de lei. Firmele s-au contestat şi s-a amânat licitaţia pentru astăzi (n.r. miercuri) când s-a anulat. Toate actele în original au fost ridicate de cei de la DNA. S-au prezentat doi comisari, au arătat autorizaţia de ridicare a documentelor, au luat actele şi au plecat. Nu avem ce face decât să amânăm pentru o dată neprecizată această licitaţie”, a declarat Dădălău.
Patronul GFR, reţinut
La doar câteva ore după descinderea celor de la DNA la CEO , Gruia Stoica, cel care deţine Grup Feroviar Român, a fost reţinut la Bucureşti. Potrivit unor surse, se spune că au existat presiuni atât în Ministerul Transporturilor, cât și în afara lui, pentru ca respectivul contract să fie oferit companiei lui Gruia Stoica, Grup Feroviar Român, în defavoarea CFR Marfă.
Contractul ce urma a se încheia cu firma de transport depăşeşte valoarea de 10 milioane euro. Până la reluarea licitaţiei , cărbunele va fi transportat de compania care avea contractul în derulare.
CFR în pierdere, Gruia Stoica în topul Forbes
În urma licitaţiei care a fost anulată în luna august a anului trecut, surse din CFR Marfă anunţau faptul că ar putea să piardă un contract foarte bănos care i-ar asigura supravieţuirea. CFR Marfă acuză că nu au fost respectate normele legale de desfășurare a licitației, o săptămână fiind un timp mult prea scurt pentru a depune oferte. Jurnaliştii susţineau că Gruia Stoica, proprietarul GFR, nu e străin de declinul CFR Marfă. Compania sa, înfiinţată în 2001, a prosperat pe spatele CFR, care a rămas fără contracte în favoarea GFR. Dacă CFR înregistra pierderi din 2008 încoace, Grup Feroviar Român a obţinut în aceeaşi perioadă, 2008 - 2011, un profit de peste 70 de milioane de lei. Cu banii strânşi în urma acestor afaceri, Gruia Stoica ocupă poziţia a opta în topul miliardarilor Forbes, cu o avere estimată la 420 de milioane de euro.