Lucrările la Drumul Naţional 66A, începute în urmă cu aproximativ doi ani în Parcul Naţional Retezat, au avansat cu mai mult spor decât cele la Autostrada Bechtel.
La "hărnicia" constructorilor a contribuit şi vizita de anul trecut a preşedintelui Traian Băsescu care, aflat în zonă, a ţinut neapărat să vadă cum progresează lucrările. Deşi au promis că vor face investiţii astfel ca impactul asupra biodiversităţii să fie minim, constructorii nu şi-au respectat angajamentele.
FONDURI DEBLOCATE
În ultimii doi ani, Jurnalul Naţional a dus o campanie de presă împotriva DN 66A, supranumit şi Drumul lui Băsescu, articolele fiind preluate de celelalte ziare şi de o parte din televiziuni. Este vorba despre un fost drum forestier care trecea prin parcurile naţionale Retezat şi Domogled (chiar printr-o zonă strict protejată a acestuia din urmă) care, urmare a unei decizii luate de Traian Băsescu pe vremea când acesta era ministrul Transporturilor, ar fi trebuit să devină drum naţional, cu numele DN 66A. În ciuda protestelor ecologiştilor şi a unor campanii desfăşurate de societatea civilă, lucrările de modernizare a drumului forestier şi transformare a lui în drum naţional au început în anii '90, pe vremea când Traian Băsescu făcea parte din guvern, dar au fost întrerupte în mai multe rânduri din cauza lipsei banilor. Fondurile au fost deblocate în 2007, lucrările fiind reluate vertiginos în acelaşi an. Constructorii au demarat în "trombă" lucrările, însă oprite de Garda de Mediu, care, la presiunea opiniei publice, a inspectat de mai multe ori zona. Comisarii Gărzii au descoperit că nu existau nici cele mai elementare documente pentru realizarea construcţiei şi a dispus suspendarea lucrărilor până în momentul în care constructorii obţineau avizele.
INTERVENŢIA PREŞEDINTELUI
Traian Băsescu a găsit, însă, de cuviinţă să ceară Parchetului să investigheze modul în care a fost suspendată lucrarea, ba chiar a şi vizitat zona şi şantierul. De atunci şi până acum s-a aşternut liniştea asupra cazului.
Jurnalul Naţional vă prezintă astăzi în exclusivitate noi informaţii despre Drumul lui Băsescu. Din 2007 şi până acum, lucrările la drum au avansat într-un ritm mai alert decât cele la Autostrada Transilvania, de a cărei construcţie se ocupă compania americană Bechtel. Mai exact în 2008 s-au mai făcut încă 10 kilometri, iar în 2009 încă 3 kilometri. Lucrările au trecut de Parcul Naţional Retezat, urmând să intre în curând în Domogled. Mai mult, deşi conform solicitărilor Administraţiei Parcului, Gărzii de Mediu şi ecologiştilor de la organizaţiile Greenpeace, WWF şi Agent Green urmau să se facă pasaje supraterane pentru mamiferele mari (urşi, lupi, râşi), acum nu se mai fac. Constructorii nu mai înalţă nici măcar drumul cu câţiva metri, aşa cum se angajaseră, pentru a da animalelor posibilitatea să treacă drumul pe dedesubt. Fac trecerile la nivel cu drumul, astfel că animalele vor fi nevoite practic să treacă peste drum. Reprezentanţii firmei constructoare spun că vor pune limita de viteză. Probabil că vor pune şi semafoare şi vor tipări ghiduri de informare în rândul urşilor ca aceştia să înveţe să treacă doar pe culoarea verde şi să se ferească de vitezomani, ATV-uri şi bătaia puştilor...
Reacţii greoaie
Oficialii de la administraţiile celor două parcuri şi rangerii care se ocupă de Retezat nu mai au nici o speranţă că lucrările se vor opri înainte de a fi prea târziu. Potrivit acestora, problema cea mai mare nu va fi finalizarea drumului, întrucât se aşteaptă că traficul rutier va fi relativ redus. Hiba o constituie repetatele încercări şi chiar presiuni venite din partea oamenilor de afaceri locali de a modifica planurile locale de urbanism, în sensul în care să se permită construcţiile de o parte şi de alta a drumului naţional 66A. Aceasta ar favoriza apariţia de vile de vacanţă, pensiuni şi restaurante care ar afecta mult mai tare parcurile naţionale Retezat şi Domogled. Nici candidatura Parcului Naţional Retezat la concursul celor 7 minuni naturale ale lumii nu a reuşit să oprească lucrările.Citește pe Antena3.ro