Pe Mihai l-am cunoscut în decembrie 2013, în somptuoasa sală a Parlamentului României, unde mai mulţi copii cu dizabilităţi le-au înmânat politicienilor proiectul legii privind îmbunătăţirea situaţiei copiilor cu dizabilităţi.
Mihăiţă era neastâmpărat şi curios, tot punea întrebări despre cum era ornată sala aceea un peisaj nou pentru el , cu arhitectura încărcată de stucaturi şi aur. Era îmbrăcat foarte elegant. Am intrat în vorbă...
Are 9 ani. Este însoţit de mama lui. O întreb dacă Mihăiţă merge la şcoală. Da, merge. La o şcoală normală? Nu ştii cum să vorbeşti, să nu răneşti, să nu jigneşti... Ochii mamei se umplu de lacrimi instantaneu. Merge la o şcoală normală sau de masă?
Înţeleg puţin mai târziu suferinţa mamei, când aflu drama prin care a trecut acest băieţel căruia îi plac toate materiile, ştie să scrie şi chiar îi place să meargă la şcoală.
“Luni, 17 decembrie 2012, Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilităţi (CEDCD) a fost sesizat cu privire la situaţia flagrantă a unui băieţel de 8 ani din Bucureşti, cu Sindrom Down, care este supus unei situaţii umilitoare şi degradante la şcoala generală pe care o frecventează. Mihai este elev în clasa I a unei şcoli bucureştene de masă şi, în ciuda faptului că are Sindrom Down, după ani de efort individual al părinţilor, micuţul este capabil să urmeze cursurile unei unităţi de învăţământ de masă. Încă de la momentul înscrierii la şcoală mama micuţului a fost nevoită să accepte o serie de situaţii discriminatorii şi umilitoare la adresa fiului ei, fiind mutat de la o clasă la alta din cauza dizabilităţii sale. Mai mult decât atât, aceasta a aflat recent că fiul ei este lovit în mod repetat în timpul orelor de clasă peste faţă şi peste ceafă şi uneori i se aplică bandă adezivă la gură de către învăţătoare. Adminsitrativ, cazul s-a finalizat fericit: învăţătoarea a fost dată afară din învăţământ. Nu se ştie, însă, ce urmări, pe termen lung, va suporta Mihăiţă.
Proiect de lege
Pentru ca pe viitor să nu mai aflăm despre astfel de cazuri, există un proiect de lege, al societăţii civile, privind drepturile copiilor cu dizabilităţi. Acesta reprezintă coagularea voinţei părinţilor de copii cu dizabilităţi din România, ca răspuns la neajunsurile cadrului legal şi ale practicii actuale în materie de dizabilitate. Proiectul este un angajament al Coaliţiei O Singură Voce pentru Dizabilitate (COSVD). Principalele elemente de noutate ale proiectului: definirea şi clasificarea categoriilor de dizabilităţi în conformitate cu reglementările internaţionale, reglementarea Certificatului de Dizabilitate, a intervenţiei timpurii, a accesului la educaţie al copiilor cu dizabilităţi; reglementarea tipurilor de unităţi de învăţământ pe care le pot accesa copiii cu dizabilităţi: unităţi de învăţământ de masă (care vor respecta o serie de standarde minime de accesibilizare şi adaptare a mediului fizic şi informaţional); şcoli incluzive (actualele şcoli de masă care vor respecta o serie de standarde ridicate de accesibilizare şi adaptare a mediului fizic şi informaţional); Unităţi de Educaţie Nonformală (înfiinţate prin reorganizarea şcolilor speciale ca unităţi complementare de educaţie pentru copiii cu dizabilităţi care urmează cursurile şcolilor de masă sau incluzive tip after school); şcoli de Abilităţi.
Mai multe informaţii găsiţi pe www.cedcd.ro
Împreună putem construi viitorul decent al acestor copii. Votează petiţia de susţinere a proiectului de lege pe: www.osvd.ro